I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PORTFÓLIÓ I.
Azonosító
BMEGT51M121
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
6
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Belényesi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
belenyesi.e@eik.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.559/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tárgy célja a jelöltek tájékoztatása és felkészítése a portfólió elkészítésére, a jelöltek felkészítése az e-portfolió elkészítésére, prezentációjára és értékelésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. ismeri a pedagógiai folyamat tervezésének elveit és módszertanát,
  2. megérti az portfóliókészítéssel kapcsolatos feladatokat,
  3. tudja hogyan lehet összeállítani az e-portfóliót.
Képesség
  1. képes együttműködni a mentortanárokkal és szaktanárokkal a portfólió dokumentumainak gyűjtésében,
  2. képes az összegyűjtött dokumentumok logikai rendszerezésére,
  3. képes a portfólió reflektív értékelésére.
Attitűd
  1. fontosnak tartja a pedagógiai folyamat tudatos megtervezését és a portfólió elkészítését,
  2. hajlandó a mentortanárokkal és szaktanárokkal való együttműködésre,
  3. fejlődik a reflektív önértékelése.
Önállóság és felelősség
  1. alkalmas az e-portfólió készítés önálló megtervezésére és kivitelezésére,
  2. felelősséget érez a pedagógiai munka és a portfólió minősége iránt.

Oktatásmódszertan

Esetmegbeszélés és reflektív elemzés. Egyéni és csoportmunka.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • – Falus Iván - Kimmel Magdolna (2009): A portfolió Gondolat Kiadó
  • – Hollósi Hajnalka Zsuzsanna – Szabó Antal: Tanári portfolió
  • http://www.nyf.hu/bgytk/sites/www.nyf.hu.bgytk/files/docs/06_tanari_portfolio.pdf
  • Ajánlott irodalom:
  • – Kimmel Magdolna (2002): A refletív gyakorlat gyökerei Pedagógusképzés 2002.3.120-123.p.
  • – Szabóné dr. Berki Éva (2015): Mentori keretek - mentori szerepek - mentori feladatok
  • http://kozokos.moodle,appi.bme.hu/mod/folder/view,php?id=25466
  • – Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): tanulás támogatása, szervezése és irányítása -, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátí-tott kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dol-gozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2.Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): tanulás támogatása, szervezése és irányítása -, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátí-tott kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi projektfeladat és a foglalkozásokon tanú-sított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles >91
81–90
Közepes 71–80
Elégséges 41–50
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj fizetése mellett – a mindenkori Tanulmányi és Vizsgasza-bályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb egyéni feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
félévközi készülés a gyakorlatokra
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020.06.30-án, érvényes 2020.09.01-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nap-pali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Előadások témái
1. Bevezetés, a tantárgy célja, tartalma, teljesítése.
2. A portfolió értelmezése, a portfolió típusai, a portfolió tartalma.
3. A tanári tanulmányok során összegyűjtendő dokumentumok.
4. A pedagógiai gyakorlat, kiemelten az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat során összegyűjtendő dokumentumok.
5. A pedagógiai gyakorlat, kiemelten az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat során a jelöltek által készítendő dokumentumok.
6. Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlati portfolió tartalma.
7. A portfolió dokumentumok önreflektív értékelése a kompetenciamátrixban megadott keretrendszer szerint.
8. Az e-portfolió tartalma, struktúrája.
9. Az e-portfolió felület használata.
10. Az e-portfolió dokumentumok gyűjtése, rendszerezése, rögzítése.
11. Az e-portfoló prezentációja a záróvizsgán.
12. Az e- portfolió dokumentumok önreflektív értékelése.
13. Az e- portfolió értékelése.
14. Összegzés, pótlások, zárás.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Tóth Péter egyetemi tanár
Dr. Molnár György egyetemi docens

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.