Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
REGIONAL POLICY
Course code
BMEGT43M705
Course type
class
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
3
Course leader
Name
Szántóné Dr. Orbán Annamária
Position
associate professor
Email adress
orban.annamaria@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Sociology and Communication

Subject website
Language of teaching
magyar - HU
Curriculum role of the subject, recommended semester

Programme: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 2

Programme: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 1

Pre-requisites
strong
None
weak
None
paralell
None
exclusive
None
A tantárgyleírás érvényessége
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The aim of the course is to introduce master students into the multidisciplinary socio-spatial dimensions – socio-economic, political, territorial, environmental – and theoretical background, models of regional development, with a special emphasis on the political-governmental dimension. Embedded in the international context, especially the EU policy (structural and cohesion funds) and institutional framework. Being aware of the national, regional, and local level of regional development governmental systems in a comparative perspective. Practical, case-study research-based experiences will be also included to be prepared for conscious regional and urban development.

Learning outcomes

Knowledge
  1. Területfejlesztés fogalomkészletének ismerete
  2. A fejlesztéspolitika és a területfejlesztés viszonyának ismerete
  3. A területfejlesztés és rendezés intézményrendszerének és működésének ismerete
  4. A területfejlesztési tervezés módszertanának ismerete.
Ability
  1. Képes értékelni a társadalom területi jellemzőinek változását
  2. Képes a gyakorlatban, az önkormányzati és kormányzati munkában is alkalmazni az elméleti ismereteket
  3. Képes együttműködni az egyes szakterületek képviselőivel, összehangolni a különféle elképzeléseket.
Attitude
  1. Önálló, érett személyiségként képessé válni az értékválasztásra
  2. Önálló döntések vállalása.
Autonomy and responsibility
  1. Nyitottság a területi társadalmi problémákra
  2. A szolidaritás elve alapján a hátrányos helyzetű térségek felvállalása.

Methodology of teaching

Lectures and written communication, use of ICT tools and techniques. Independently individual and team research work and presentation.

Materials supporting learning

  • Az előadások és minden egyéb oktatási anyaga, a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni a kurzus on-line (Moodle) honlapjára (edu.gtk.bme.hu).
  • A folyamatosan frissített szakirodalmi lista a mindig aktuális tematikában kerül ismertetésre.
  • All lecture and other course materials will be uploaded continously during the semester tot he course (Moodle) website (edu.gtk.bme.hu).
  • The up-dated literature can be found in the actual syllabus.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsgateszt alapján történik. Az értékelésben megjelenik az előadások előkészítése és bemutatása.

Performance evaluation methods

Detailed description of assessments during the term: Home assignments and course participation, activity are accounted.

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • Theory part (mid-term, final exam work): 30
  • Practice part (course and home work): 10
  • Course participation and activity: 10
  • Total: 50

Proportion of examination elements in the rating

  • Exam: 50

The condition for obtaining the signature, validity of the signature

Az aláírás feltétele min. 50%-os teljesítmény, minden részfeladatot teljesítve, valamint a BME TVSZ előírások szerinti min. 70% megjelenés alapján.

Grading

%
Excellent 90
Very good 80-90
Good 70-79
Satisfactory 60-69
Pass 40-59
Fail < 40

Correction and retake

Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
classes 28
home work 22
preparation for exam 40
total 90

Approval and validity of subject requirements

Topics discussed during the semester

– Regionális különbségek a világban; – Regionális politika; – Regionális különbségek a Kárpát-medencében; – Regionális különbségek Magyarországon; – RegPol levelező konzultáció; – Európa térszerkezete

Topics of lectures
1. -

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact

Approval and validity of subject requirements