Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, autumn start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, spring start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
The aim of the course is to introduce master students into the multidisciplinary socio-spatial dimensions – socio-economic, political, territorial, environmental – and theoretical background, models of regional development, with a special emphasis on the political-governmental dimension. Embedded in the international context, especially the EU policy (structural and cohesion funds) and institutional framework. Being aware of the national, regional, and local level of regional development governmental systems in a comparative perspective. Practical, case-study research-based experiences will be also included to be prepared for conscious regional and urban development.
Academic results
Knowledge
- Területfejlesztés fogalomkészletének ismerete
- A fejlesztéspolitika és a területfejlesztés viszonyának ismerete
- A területfejlesztés és rendezés intézményrendszerének és működésének ismerete
- A területfejlesztési tervezés módszertanának ismerete.
Skills
- Képes értékelni a társadalom területi jellemzőinek változását
- Képes a gyakorlatban, az önkormányzati és kormányzati munkában is alkalmazni az elméleti ismereteket
- Képes együttműködni az egyes szakterületek képviselőivel, összehangolni a különféle elképzeléseket.
Attitude
- Önálló, érett személyiségként képessé válni az értékválasztásra
- Önálló döntések vállalása.
Independence and responsibility
- Nyitottság a területi társadalmi problémákra
- A szolidaritás elve alapján a hátrányos helyzetű térségek felvállalása.
Teaching methodology
Lectures and written communication, use of ICT tools and techniques. Independently individual and team research work and presentation.
Materials supporting learning
- Az előadások és minden egyéb oktatási anyaga, a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni a kurzus on-line (Moodle) honlapjára (edu.gtk.bme.hu).
- A folyamatosan frissített szakirodalmi lista a mindig aktuális tematikában kerül ismertetésre.
- All lecture and other course materials will be uploaded continously during the semester tot he course (Moodle) website (edu.gtk.bme.hu).
- The up-dated literature can be found in the actual syllabus.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsgateszt alapján történik. Az értékelésben megjelenik az előadások előkészítése és bemutatása.
Performance assessment methods
Detailed description of assessments during the term: Home assignments and course participation, activity are accounted.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Theory part (mid-term, final exam work): 30
- Practice part (course and home work): 10
- Course participation and activity: 10
- Total: 50
Percentage of exam elements within the rating
- Exam: 50
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás feltétele min. 50%-os teljesítmény, minden részfeladatot teljesítve, valamint a BME TVSZ előírások szerinti min. 70% megjelenés alapján.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 80-90 |
Good | 70-79 |
Satisfactory | 60-69 |
Pass | 40-59 |
Fail | < 40 |
Retake and late completion
Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
classes | 28 |
home work | 22 |
preparation for exam | 40 |
total | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
– Regionális különbségek a világban; – Regionális politika; – Regionális különbségek a Kárpát-medencében; – Regionális különbségek Magyarországon; – RegPol levelező konzultáció; – Európa térszerkezete
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|