Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
REGIONÁLIS POLITIKA
Azonosító
BMEGT43M300
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Szántóné Dr. Orbán Annamária
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
orban.annamaria@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.31.) az 580393/12/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.31-től.

Célkitűzések

A tárgy multidiszciplináris, célja a társadalmi, gazdasági, politikai és környezeti problémák területi dimenzióinak együttes átfogó értékelésére való felkészítés. A társadalmi-térbeli jelenségek összefüggésének felismerése, megértése, magyarázata, elméleti megalapozása, a különböző modellek bemutatása, különös tekintettel a politikai és kormányzati/kormányzási dimenzióra. Fontos a nemzetközi beágyazottság, a regionalizmus megértése. A regionális fejlettségbeli differenciák háttérfolyamatainak feltárása, területiségének és időbeliségének elemzése nemzetközi, európai/EU és hazai vonatkozásban. A regionális politika, területiség kezelésének intézményi változása, történelmi háttere EU és hazai szinten. EU területfejlesztési (strukturális, kohéziós) politikák áttekintése, kormányzati és önkormányzati rendszerben. A társadalmi-területi problémák megoldásának keresése a tudatos tervezés eszközeivel. A tárgyszerű ismeretek mellett a gyakorlati problémamegoldás megalapozása helyi, kistérségi, regionális és nemzeti szinten.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Területfejlesztés fogalomkészletének ismerete
  2. A fejlesztéspolitika és a területfejlesztés viszonyának ismerete
  3. A területfejlesztés és rendezés intézményrendszerének és működésének ismerete
  4. A területfejlesztési tervezés módszertanának ismerete.
Képesség
  1. Képes értékelni a társadalom területi jellemzőinek változását
  2. Képes a gyakorlatban, az önkormányzati és kormányzati munkában is alkalmazni az elméleti ismereteket
  3. Képes együttműködni az egyes szakterületek képviselőivel, összehangolni a különféle elképzeléseket.
Attitűd
  1. Gyarapítja tudását és tájékozódik a legjobb gyakorlati megoldások megtalálása érdekében,
  2. Ismeri az integrált, participatív tervezés által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. Önálló döntések vállalása
  2. Átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit

Oktatásmódszertan

Előadások, írásban és szóbeli feladatok önállóan és csoportmunkában.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások és minden egyéb oktatási anyaga, a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni a kurzus on-line (Moodle) honlapjára. A folyamatosan frissített szakirodalmi lista a mindig aktuális tematikában kerül ismertetésre (edu.gtk.bme.hu).
  • All lecture and other course materials will be uploaded continously during the semester tot he course (Moodle) website (edu.gtk.bme.hu).

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsgateszt alapján történik. Az értékelésben megjelenik az előadások előkészítése és bemutatása.

Teljesítményértékelési módszerek

A feladott és órák alatti feladatok elvégzése, részvétel és aktivitás beszámít az félévi értékelésbe.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Elméleti felkészülés (zh): 30
  • Gyakorlati (egyéni, csoportos) munka: 20
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsgatárgy, írásbeli vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Aláírás megszerzésének feltétele a szorgalmi időszakban előírt követelmények és feladatok sikeres (min. 50%) teljesítése

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 80-90
70–79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. Aktuális leírása az éves tematikában

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat 30
házi feladat elkészítése 20
vizsgafelkészülés 40
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.08.) az 580379/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.08-től.

A félévben sorra vett témák

Társadalmi-térbeli fejlődés dimenziói és multi-diszciplináris szemlélet; Politika, regionális politika, kormányzás, gazdaság és társadalom; Globalizáció és regionalizmus, regionális integrációk, regionalizmus jövője; EU regionális és kohéziós politikája, intézményi rendszer, főbb programok; Vidék-város, város-vidék együttélése, kapcsolata, regionális és várospolitika összefüggése; A regionális fejlettségi különbségek kialakulása Magyarországon, és az ezeket meghatározó társadalmi és gazdasági folyamatok ; A hazai regionális politikát meghatározó koncepciók és stratégiák; Regionális Operatív Programok; Hazai regionális politikák napjainkban

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.