Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
CSOPORTDINAMIKA
Azonosító
BMEGT43M170
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Blaskó Ágnes
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
blasko.agnes@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2017 előtti határozatával, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

Célkitűzések

A csoportdinamika kurzus célkitűzése, hogy a hallgatók megismerkedjenek a csoportban működés alapvető jelenségeivel és dinamikájával annak érdekében, hogy a társas, kiscsoportos, intézményi és társadalmi szerepeket és szerepviszonyokat reflektíven tudják értelmezni mind keresztmetszeti, mind dinamikai szempontból. A csoportdinamikai folyamatok feltárásához szociodráma módszert alkalmazunk, mely azt a lehetőséget kínálja a hallgatóknak, hogy a csoportban működés sajátosságait több perspektívából tapasztalják meg, és rá tudnak tekinteni mind a csoport, mind saját működésükre társas közegben. A módszer lehetőséget kínál egy különleges tanulási folyamatra is: segítségével az itt és mostban lévő csoportalakulást nem csak megélhetik, megfigyelhetik, hanem az azokból való következtetések eredményeit közvetlenül ki is próbálhatják. Mindennek az eredményét pedig közös csoportműködési- és társadalmi megértésbe fordítjuk.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete
  3. Kommunikációs és médiajelenségek (jogi, politikai) szabályozásának ismerete.
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége.
Attitűd
  1. A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
  2. Előítélet mentesség
  3. Társadalmi érzékenység, szolidaritás
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
  2. Önállóság
  3. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét.

Oktatásmódszertan

Az órák három típusú tevékenységet céloznak: saját élmény szerzése; megfigyelés és a szakirodalomban használt fogalmak elsajátítása.

Tanulástámogató anyagok

  • Mérei, Ferenc: Közösségek rejtett hálózata. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest, 1988 (részletek)The Handbook of Psychodrama, ed: M. Carp, P. Holmes, K. Bradshaw Tauvon, Routledge, London,1998.(részletek)Moreno, J.L.:The Cocnept of Sociodrama, (kéziratban)Minkin, Rosalie: Sociodrama for Our Time, Philadelphia, 2006. (részletek)Sociodrama in a Changing World, ed: R.Wiener, Di Adderly, K Kirk, Lulu, UK, 2011. (részletek).

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi érdemjegy három komponensből áll.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka: 20%
  • esetelemzés: 40%
  • prezentáció az angol nyelvű szakirodalmak egyikéből: 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles 90-95
77–89
Közepes 64–76
Elégséges 50–63
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes. Érvényes 2017-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.