Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A kurzus célja az egyetemi tanulmányok megalapozása, alapvető tájékozódási, forráskezelési és szöveges és vizuális anyagok előállítási készségeknek a fejlesztése. Alapvető probléma, hogy nagyon nehéz az – időnként félreértelmezett – elvárások és a saját késztetések összhangját megteremteni. A tantárgy lehetőséget kínál arra, hogy a feladatértelmezések, a heurisztikák kezelésével a hallgatók reflektíven legyenek képesek feladatmegoldásokra. Az első féléves készség-alapozó tárgyak közül ez fókuszál a létrehozás készségeire.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
Képesség
- Új ismeretek elsajátítására való nyitottság.
- Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége.
- Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége.
Attitűd
- Az innovációra való kritikai nyitottság
Önállóság és felelősség
- Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése.
- Önállóság.
- Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében
Oktatásmódszertan
A hallgatók szöveges és médiaforrások közös elemzésén keresztül szereznek ismereteket a tájékozódás és a forráskritika követelményeiről. Az olvasottakhoz kapcsolódó elemző és kreatív feladatok segítik őket tudásuk elmélyítésében és a készségek rögzítésében. A félév néhány olyan, a bölcsészet, a kultúra- és a médiatudomány mai problémájához kapcsolódó témakör köré épül, amelyekhez a diákokat személyes tapasztalatok fűzik, így képesek különböző szakmai álláspontok megismerése után önálló, releváns érvelés kialakítására. A képzés keretében elsajátítható készségek több nagy csoportban sorolhatók: az elemzés készségei, a tanulás és elsajátátítás készségei, valamint a létrehozás készségei. Ezek elsajátítása nem köthető egyetlen tantárgyhoz; a készségek fejlesztése több tantárgy keretében, a mintatanterven végigvezetve történik a bevezetés, a gyakorlás és elmélyítés különböző szintjein. Az alapozó tárgyak egyik feladata, hogy a legfontosabb készségeket tisztázzák, bevezessék, és lehetőséget adjanak a gyakorlásukra. A tantárgyat implementáló kurzus felépítése: olvasmányok önálló feldolgozása vagy feladatok elvégzése; órai aktív tanulásos építkezés az olvasottakra vagy a feladatokra. A folyamatos készülés és aktív óra részvétel mellett egy félévközi nagyobb feladat, illetve a vizsgaidőszakban egy vizsgafeladat elkészítés (nem csoport munkában).
Tanulástámogató anyagok
- Koestler, A (1988). A teremtés. Budapest: Európa.
- Pólya György (2000). A gondolkodás iskolája - Hogyan oldjunk meg feladatokat? Akkord.
- Kahnemann, Daniel (2014). Gyors és lassú gondolkodás. Budapest:HVG.
- Harnad, S. (n.d.). Creativity: Method or magic?. Cogprints.
- McGuire, William J. (1997) Creative Hypthesis Genretaing in Psycholgy: Some Useful Heuristics. Annual Review Psychology, 48:1-30.
Általános szabályok
Az értékelés az órai részvételre, az órára készülésre, a félévközi feladatra és a vizsgára vonatkozik. Az aláírás feltétele a félévközi folyamatos munka és a félévközi nagyobb feladat legalább 50%-os teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: órai munka 2. Az egyes szempontok teljesítményszintjeit és deskriptorait minden értékelendő elem esetében az oktató a hallgatókkal megismerteti.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órai munka és felkészülés: 15
- félévközi feladat: 25
- összesen: 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 60
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az értékelés az órai részvételre, az órára készülésre, a félévközi feladatra és a vizsgára vonatkozik. Az aláírás feltétele a félévközi folyamatos munka és a félévközi nagyobb feladat legalább 50%-os teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 85–95 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
vizsgafelkészülés | 48 |
összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus keretében két nagyobb tematikai blokk keretében dolgozunk fel szakirodalmat, forrásokat. Emellett az írásos kommunikációs, csoportmunka módszerek elsajáítítása az órák és az órához kapcsolódó munkának.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Fiáth Henrietta | egyetemi tanársegéd | fiath.henrietta@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.