Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KREATÍV KOMMUNIKÁCIÓ
Azonosító
BMEGT43A352
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Hamp Gábor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gabor.hamp@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja az egyetemi tanulmányok megalapozása, alapvető tájékozódási, forráskezelési és szöveges és vizuális anyagok előállítási készségeknek a fejlesztése. Alapvető probléma, hogy nagyon nehéz az – időnként félreértelmezett – elvárások és a saját késztetések összhangját megteremteni. A tantárgy lehetőséget kínál arra, hogy a feladatértelmezések, a heurisztikák kezelésével a hallgatók reflektíven legyenek képesek feladatmegoldásokra. Az első féléves készség-alapozó tárgyak közül ez fókuszál a létrehozás készségeire.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
Képesség
  1. Új ismeretek elsajátítására való nyitottság.
  2. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége.
  3. Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége.
Attitűd
  1. Az innovációra való kritikai nyitottság
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése.
  2. Önállóság.
  3. Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében

Oktatásmódszertan

A hallgatók szöveges és médiaforrások közös elemzésén keresztül szereznek ismereteket a tájékozódás és a forráskritika követelményeiről. Az olvasottakhoz kapcsolódó elemző és kreatív feladatok segítik őket tudásuk elmélyítésében és a készségek rögzítésében. A félév néhány olyan, a bölcsészet, a kultúra- és a médiatudomány mai problémájához kapcsolódó témakör köré épül, amelyekhez a diákokat személyes tapasztalatok fűzik, így képesek különböző szakmai álláspontok megismerése után önálló, releváns érvelés kialakítására. A képzés keretében elsajátítható készségek több nagy csoportban sorolhatók: az elemzés készségei, a tanulás és elsajátátítás készségei, valamint a létrehozás készségei. Ezek elsajátítása nem köthető egyetlen tantárgyhoz; a készségek fejlesztése több tantárgy keretében, a mintatanterven végigvezetve történik a bevezetés, a gyakorlás és elmélyítés különböző szintjein. Az alapozó tárgyak egyik feladata, hogy a legfontosabb készségeket tisztázzák, bevezessék, és lehetőséget adjanak a gyakorlásukra. A tantárgyat implementáló kurzus felépítése: olvasmányok önálló feldolgozása vagy feladatok elvégzése; órai aktív tanulásos építkezés az olvasottakra vagy a feladatokra. A folyamatos készülés és aktív óra részvétel mellett egy félévközi nagyobb feladat, illetve a vizsgaidőszakban egy vizsgafeladat elkészítés (nem csoport munkában).

Tanulástámogató anyagok

  • Koestler, A (1988). A teremtés. Budapest: Európa.
  • Pólya György (2000). A gondolkodás iskolája - Hogyan oldjunk meg feladatokat? Akkord.
  • Kahnemann, Daniel (2014). Gyors és lassú gondolkodás. Budapest:HVG.
  • Harnad, S. (n.d.). Creativity: Method or magic?. Cogprints.
  • McGuire, William J. (1997) Creative Hypthesis Genretaing in Psycholgy: Some Useful Heuristics. Annual Review Psychology, 48:1-30.

Általános szabályok

Az értékelés az órai részvételre, az órára készülésre, a félévközi feladatra és a vizsgára vonatkozik. Az aláírás feltétele a félévközi folyamatos munka és a félévközi nagyobb feladat legalább 50%-os teljesítése.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: órai munka 2. Az egyes szempontok teljesítményszintjeit és deskriptorait minden értékelendő elem esetében az oktató a hallgatókkal megismerteti.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka és felkészülés: 15
  • félévközi feladat: 25
  • összesen: 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 60

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az értékelés az órai részvételre, az órára készülésre, a félévközi feladatra és a vizsgára vonatkozik. Az aláírás feltétele a félévközi folyamatos munka és a félévközi nagyobb feladat legalább 50%-os teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85–95
70–84
Közepes 60–69
Elégséges 50-59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 56
felkészülés a teljesítményértékelésekre 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 10
vizsgafelkészülés 48
összesen 180

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus keretében két nagyobb tematikai blokk keretében dolgozunk fel szakirodalmat, forrásokat. Emellett az írásos kommunikációs, csoportmunka módszerek elsajáítítása az órák és az órához kapcsolódó munkának.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Fiáth Henrietta egyetemi tanársegéd fiath.henrietta@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.