I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SPECIÁLIS KOMMUNIKÁCIÓS ISMERETEK
Azonosító
BMEGT43A256
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Hamp Gábor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
hamp.gabor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy előzetesen nem specifikált, de tudományos, technológiai, társadalmi szempontból fontos jelenséghez kapcsolódóan akadémiai és társadalmi értelemben egyaránt érvénye reflexiókra adjon lehetőséget a hallgatóknak. A tárgyat implementáló kurzus fókuszában mindig egy innovatív elem áll: az akadémiai közegben tematizált téma, a megközelítés, a feldolgozás.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  2. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
  3. Társadalomtudományi módszertanok ismerete.
Képesség
  1. Kutatási képességek
  2. Elemzési képesség
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége.
Attitűd
  1. Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más társadalomtudományok összefüggésében
  2. Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más tudományterületek összefüggésében
  3. Az innovációra való kritikai nyitottság.
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
  2. Önállóság
  3. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.

Oktatásmódszertan

A tárgy egy új jelenség, megközelítés, eszköz bemutatását célozza. Ennek megfelelően részben oktatói előadással, részben önálló vagy csoportos feldolgozás keretében a hallgatók megismerik a vizsgált jelenség vagy eszköz történeti, társadalmi-kulturális hátterét, és önálló feldolgozást, saját munkát igénylő aktív tanulási, kreatív feladatokat végeznek.

Tanulástámogató anyagok

  • A kurzus fókuszában álló témához kapcsolódó és a tantárgy céljaihoz illeszkedő szakirodalomról és további tanulástámogató anyagokról a kurzus oktatója gondoskodik, és teszi azokat elérhetővé a hallgató számára.
  • Literature and additional learning support materials related to the topic that is the focus of the course and relevant to the objectives of the subject are provided by the course instructor and made available to the student.

Általános szabályok

Az értékelés órai munkát, az órára készülést és az önálló feladat értékelését foglalja magában.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Az értékelésnél figyelembe vett három elemhez kapcsolódóan az értékelési szempontokról és azok deskriptoraikról a kurzus oktatója időben tájékoztatja a hallgatókat.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka: 15
  • részteljesítény értékelés – házi feladatok: 25
  • részteljesítény értékelés – önálló feladat: 60
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A kurzusra kötelező járni a TVSZ-ben megjelölt feltételekkel. A kiadott házi feladatok legalább felének, legalább 50%-os értékeléssel elfogadott házi feladatok elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85–94
70–84
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 44
házi feladat elkészítése 10
prezentálás 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

1) A kiírt téma diszciplináris kontextusai; 2) A témához kapcsolódó kutatási területek; 3) A témához kapcsolódó kulturális és társadalmi jelenségek; 4) A téma elméleti szakirodalma; 5) Kurrens kutatások; 6) A témával tudományos és nagyközönségnek szóló kiadványok; 7) Módszertani megfontolások; 8) Esettanulmányok; 9) Önálló elemzési és projektfeladatok

Előadások témái
1. 1) A kiírt téma diszciplináris kontextusa2) A témához kapcsolódó kutatási területek3) A témához kapcsolódó kulturális és társadalmi jelenségek4) A téma elméleti szakirodalma5) Kurrens kutatások6) A témával tudományos és nagyközönségnek szóló kiadványok7) Módszertani megfontolások8) Esettanulmányok9) Önálló elemzési és projektfeladatok

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.