Programme: Business administration and management Bachelor’s Programme from 2021/22/Term 1
Subject Role: Elective (C)
Recommended semester: 5
Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme compulsory subjects from 2018
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme from 2015/16/Term 1
Subject Role: Elective (C)
Recommended semester: 6
Programme: Engineering Management Bachelor’s Programme from 2017/18/Term 1
Subject Role: Elective
Recommended semester: 3
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2018/19/Term 1
Subject Role: Elective (C)
Recommended semester: 5
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2020/21/Term 1
Subject Role: Elective (C)
Recommended semester: 3
Programme: Finance and Accounting Bachelor’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Elective
Recommended semester: 4
Programme: Business Administration and Management Bachelor’s Programme from 2018/19/Term 1
Subject Role: Elective (C)
Recommended semester: 5
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2022/23/Term 1
Subject Role: Elective (C)
Recommended semester: 5
Objectives
We would like to describe the relationship between sport and business on a theoretical level, supported by practical examples. The subject provides a comprehensive picture of the historical development of the original social identity of sport, the issues of the process of becoming a business. The aim of the course is also to present the operation of the business through a specific sports example, a sports organization or a sports facility.
Academic results
Knowledge
- Knows the conceptual system related to the field of sports management, the most important connections and theories,
 - is familiar with the main economic theories related to sports management,
 - is familiar with the main strategic theories related to sports management,
 - is familiar with the main protocol theories related to sports management.
 
Skills
- Ability to plan, organize and carry out independent learning,
 - is able to understand and use the characteristic literature and library resources of sports and business topics,
 - is able to communicate orally and in writing in his / her mother tongue and at least one foreign language in a professionally adequate manner, in accordance with his / her field of expertise,
 - Ability to use your creativity.
 
Attitude
- It is open to the knowledge and acceptance of professional, technological development and innovation in the field of sports management, and to its authentic mediation.
 - cooperates with the teacher and fellow students in expanding the knowledge,
 - expands his knowledge by constantly acquiring knowledge,
 - open to the use of information technology tools.
 
Independence and responsibility
- Openly welcomes substantiated critical remarks,
 - in some situations - as part of a team - cooperates with his / her fellow students in solving the tasks.
 
Teaching methodology
Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques, optional independent and group work.
Materials supporting learning
- Sterbenz T., Géczi G. (szerk.): Sportmenedzsment. Semmelweis Egyetem TSK, 2012
 - Ács P. (szerk.): Sport és Gazdaság. Pécsi Tudományegyetem ETK, 2015
 - Hossó N., Elbert G. (szerk.): Sport, protokoll, sportprotokoll. Pécsi Tudományegyetem ETK, 2015
 - András K.(szerk.): A sport és az üzlet kapcsolata. http://edok.lib.unicorvinus.hu/61/1/Andr%C3%A1s34.pdf
 
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 1. Minden ZH két részből áll. 2. Az első rész az adott témakör fogalmaira, alapismereteire kérdez rá. Ez jellemzően teszt jellegű, esetleg rövid, néhány szavas válaszokat igénylő feladatokból, kérdésekből, illetve igaz-hamis állításokból áll. 3. A ZH második része az adott témakör átfogóbb, alaposabb ismeretét igyekszik felmérni. Rövid kifejtős, kisesszé jellegű kérdésekből épül fel. A felkészüléshez segítségül a hallgatók részére ellenőrző kérdéseket készítünk, melyet a ZH előtt a rendelkezésükre bocsájtunk. 4. Egy-egy zárthelyi dolgozat megírására 35-45 perc áll rendelkezésre. 5. A félév teljesítésének feltétele összesen legalább 50 pont megszerzése a ZH-k összesített eredményei alapján. 6. Választható lehetőség plusz pontok szerzésére Házi feladat írása.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 45%
 - 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 45%
 - részteljesítmény értékelés (házi feladat): 10%
 - összesen: 100%
 
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | > 90-100 | 
| Very good | 80–90 | 
| Good | 70-80 | 
| Satisfactory | 60-70 | 
| Pass | 40-60 | 
| Fail | < 40 | 
Retake and late completion
1) A ZH-k pótlási-, javítási lehetőségére a 14. oktatási héten van lehetőség. 2) Javítás esetén a pótZH-(ko)n elért eredmény számít a végeredménybe. 3) A félévközi jegy megszerzésére a zárthelyiken és azok megadott időpontban való pótlásán kívül más lehetőség nincs.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term | 
|---|---|
| 28 | |
| 14 | |
| 16 | |
| 32 | |
| 90 | 
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | A sportszervezetek kialakulása | 
| 2. | A sportfinanszírozás története | 
| 3. | Vezetéselméleti koncepció a sportban | 
| 4. | Sportszervezetek működése | 
| 5. | A szabadidősport gazdasági kérdései | 
| 6. | A média és a reklám hatása a sportban | 
| 7. | Az óra első felében ZH. , Vendégelőadó | 
| 8. | A sportmenedzser | 
| 9. | Olimpia | 
| 10. | Sportprotokoll | 
| 11. | A hivatásos sport gazdasági kérdései | 
| 12. | Az óra első felében ZH. , Vendégelőadó | 
| 13. | Sportstratégia a felsőoktatásban | 
| 14. | Pót ZH. | 
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details | 
|---|---|---|
| Kincses Gábor | ||
| Bartha Zsolt | ||
| Dr. Vincze Pál |