I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA
Azonosító
BMEGT52A501
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegysége
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
6
Gyakorlat
6
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Oroszné Dr. Perger Mónika
Beosztása
adjunktus
Email címe
perger.monika@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
A BMEGT52A500 Pszichológia kurzus teljesítése / Accomplishment of BMEGT52A500 Psychology
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy betekintést nyújtson a pedagógiai pszichológia témaköreiből. A pszichológiai ismeretek birtokában képesek legyenek jobban megérteni és kezelni az oktatói szerepből adódó helyzeteket. Érzékenyebbek legyenek a tanulók problémáira, hatékonyabban tudják kezelni az osztályközösségekben előforduló problémás helyzeteket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a személyiségfejlődésének főbb elméleti megközelítéseit.
  2. Ismeri a serdülőkorú tanulók pszichés jellemzőit, az identitás alakulásának folyamatát.
  3. Ismeri a szocializáció színtereit, mechanizmusait.
  4. Ismeri a család szerepét a szocializációban, a kötődés és a nevelési stílus elméleti megközelítéseit.
  5. Ismeri az iskolai konfliktusok okait és kezelési módjait.
  6. Ismeri a tanári szerepből adódó funkciókat, különös tekintettel, a vezetés, fegyelmezés, értékelés területét.
  7. Ismeri az átlagtól eltérő tanulók jellemzőit.
Képesség
  1. Képes a serdülőkorú tanulók pszichés jellemzőit megérteni és figyelembe venni az oktatás tervezésekor.
  2. Képes megérteni hogyan hat a család tanulók viselkedésére, teljesítményére.
  3. Képes az oktatói szerep egyes területeit tudatosabban átgondolni.
  4. Képes felismerni az iskolai konfliktusok hátterét és átgondolni a kezelési módjait.
  5. Képes az átlagtól eltérő tanulókat felismerni.
Attitűd
  1. Nyitott a pszichológiai megközelítések iránt az oktatási folyamatok során.
  2. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  3. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
  4. Nyitott a pszichológiai ismeretek alkalmazására önmagával kapcsolatban.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatokat.
  2. Felelősséget vállal saját munkájáért
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  4. Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladat.

Tanulástámogató anyagok

  • N. Kollár Katalin, Szabó Éva (Szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó
  • Aáry- Tamás Lajos, Aronson, J. (Szerk.) (2010): Iskolai veszélyek. Budapest: CompLex Jogi és Üzleti Kiadó.
  • Aronson, E. (2009): Columbine után. Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Budapest: AB Ovo Kiadó.
  • Balogh László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Budapest: Urbis Kiadó
  • Ferenczi Zoltán (2003): Drogprevenció, pedagógus, iskola. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
  • Kósáné Ormai Vera, Horányi Annabella (2006): Mi, pedagógusok. Kérdések önmagunkhoz. Budapest: Flaccus Kiadó
  • Mérei Ferenc (1996): Közösségek rejtett hálózata. Budapest: Osiris Kiadó
  • Mészáros Aranka (Szerk.) (2004): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest
  • Tóth László (2004): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Debrecen: Pedellus Kiadó
  • Vajda Zsuzsanna, Kósa Éva (2005): Neveléslélektan. Osiris Kiadó. Budapest
  • Vikár György (1999): Az ifjúkor válságai. Animula Kiadó. Budapest

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi írásbeli házi feladat és zárthelyi dolgozat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelős-ség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komlex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően a megszerzett is-meretek alkalmazására fókuszál. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 30%
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 70%
  • összesen: 100%%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80-90
70-80
Közepes 60-70
Elégséges 40-60
Elégtelen > 40

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
14
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összegző tanulmányi teljesítmény értékelésre felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.

Előadások témái
1. Személyiségfejlődési modellek.
2. A serdülőkor pszichológiai jellemzői: az identitás alakulása
3. A szocializáció folyamata, mechanizmusai, színterei
4. Családi szocializáció: a család szerepe, a szülői nevelési stílus
5. A tanári szerep: A hatalom és tekintély problémái: vezetés, fegyelmezés, ellenőrzés kérdése
6. Konfliktusok az iskolában, konfliktuskezelési lehetőség, az iskolai erőszak kérdése.
7. Pedagógus mentálhigiéné: lelki egészségvédelem az iskolában
8. „Problémás tanulók” az iskolában, mit tehet a pedagógus?

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.