Szak: Műszaki szakoktató alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy betekintést nyújtson a pedagógiai pszichológia témaköreiből. A pszichológiai ismeretek birtokában képesek legyenek jobban megérteni és kezelni az oktatói szerepből adódó helyzeteket. Érzékenyebbek legyenek a tanulók problémáira, hatékonyabban tudják kezelni az osztályközösségekben előforduló problémás helyzeteket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a személyiségfejlődésének főbb elméleti megközelítéseit.
- Ismeri a serdülőkorú tanulók pszichés jellemzőit, az identitás alakulásának folyamatát.
- Ismeri a szocializáció színtereit, mechanizmusait.
- Ismeri a család szerepét a szocializációban, a kötődés és a nevelési stílus elméleti megközelítéseit.
- Ismeri az iskolai konfliktusok okait és kezelési módjait.
- Ismeri a tanári szerepből adódó funkciókat, különös tekintettel, a vezetés, fegyelmezés, értékelés területét.
- Ismeri az átlagtól eltérő tanulók jellemzőit.
Képesség
- Képes a serdülőkorú tanulók pszichés jellemzőit megérteni és figyelembe venni az oktatás tervezésekor.
- Képes megérteni hogyan hat a család tanulók viselkedésére, teljesítményére.
- Képes az oktatói szerep egyes területeit tudatosabban átgondolni.
- Képes felismerni az iskolai konfliktusok hátterét és átgondolni a kezelési módjait.
- Képes az átlagtól eltérő tanulókat felismerni.
Attitűd
- Nyitott a pszichológiai megközelítések iránt az oktatási folyamatok során.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- Nyitott a pszichológiai ismeretek alkalmazására önmagával kapcsolatban.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatokat.
- Felelősséget vállal saját munkájáért
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladat.
Tanulástámogató anyagok
- N. Kollár Katalin, Szabó Éva (Szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó
- Aáry- Tamás Lajos, Aronson, J. (Szerk.) (2010): Iskolai veszélyek. Budapest: CompLex Jogi és Üzleti Kiadó.
- Aronson, E. (2009): Columbine után. Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Budapest: AB Ovo Kiadó.
- Balogh László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Budapest: Urbis Kiadó
- Ferenczi Zoltán (2003): Drogprevenció, pedagógus, iskola. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
- Kósáné Ormai Vera, Horányi Annabella (2006): Mi, pedagógusok. Kérdések önmagunkhoz. Budapest: Flaccus Kiadó
- Mérei Ferenc (1996): Közösségek rejtett hálózata. Budapest: Osiris Kiadó
- Mészáros Aranka (Szerk.) (2004): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest
- Tóth László (2004): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Debrecen: Pedellus Kiadó
- Vajda Zsuzsanna, Kósa Éva (2005): Neveléslélektan. Osiris Kiadó. Budapest
- Vikár György (1999): Az ifjúkor válságai. Animula Kiadó. Budapest
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi írásbeli házi feladat és zárthelyi dolgozat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelős-ség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komlex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően a megszerzett is-meretek alkalmazására fókuszál. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 30%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 70%
- összesen: 100%%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80-90 |
Jó | 70-80 |
Közepes | 60-70 |
Elégséges | 40-60 |
Elégtelen | > 40 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
14 | |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összegző tanulmányi teljesítmény értékelésre felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Személyiségfejlődési modellek. |
2. | A serdülőkor pszichológiai jellemzői: az identitás alakulása |
3. | A szocializáció folyamata, mechanizmusai, színterei |
4. | Családi szocializáció: a család szerepe, a szülői nevelési stílus |
5. | A tanári szerep: A hatalom és tekintély problémái: vezetés, fegyelmezés, ellenőrzés kérdése |
6. | Konfliktusok az iskolában, konfliktuskezelési lehetőség, az iskolai erőszak kérdése. |
7. | Pedagógus mentálhigiéné: lelki egészségvédelem az iskolában |
8. | „Problémás tanulók” az iskolában, mit tehet a pedagógus? |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.