I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KONFLIKTUS MEGELŐZÉS-KEZELÉS-KÖZVETÍTÉS-TÁRGYALÁS
Azonosító
BMEGT439348
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Levente
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.levente@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Pszichológia mesterszak - Ajánlott szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy felhívja a műszaki és természettudományi szakon tanuló hallgatók figyelmét a szervezeti és társadalmi problémákra, és ezek számukra hasznos kezelésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
  3. Kommunikációs és médiajelenségek (jogi, politikai) szabályozásának ismerete.
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Új ismeretek elsajátításának képessége.
Attitűd
  1. A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
  2. Saját (nyugati) kulturális hagyományok akceptálása
  3. Társadalmi érzékenység, szolidaritás.
Önállóság és felelősség
  1. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
  2. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
  3. Önállóság.

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlatok, esettanulmányok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tóth Pál Péter (szerk.): A döntőbíráskodás (Püski, Bp. 1999.)
  • Roger Fisher-William Ury-Bruce Patton: A sikeres tárgyalás alapjai (Bagolyvár Könyvkiadó budapest, 1997.)
  • William Ury: Tárgyalás nehéz emberekkel (Bagolyvár Könyvkiadó budapest, 1993.)
  • Tóth Ferenc: Regionális foglalkoztatási érdekegyeztetés (Munkaügyi Kutató Intézet, budapest, 1997)
  • Norman Brand: Labor Arbitration. The strategy of persuasion (Practising Low Institute, New York, 1987)
  • Elkouri & Ekouri: How Arbitration works (The Bureau of National Affairs, Inc., Washington D.C., 1997 

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelését a beadandó dolgozat képezi.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés: a beadandó részletes követelményei a kurzus Moodle-oldalán érhetőek el.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • írásbeli beadandó: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 90–95
80–89
Közepes 60–79
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi feladat elkészítése 32
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

1. Bevezetés a társadalmi konfliktusok fogalomrendszerébe: Társadalomtörténeti gyökerek 1800-as évek közepétől. 2. Rivalizálás, kooperáció: mit jelent a kooperatív magatartás, és miért hasznosabb, mint a versengés. 3. A konfliktus forrásai: öt okcsoport bemutatása és elemzése. 4. Kétoldalú viták, konfliktusok: a metakommunikáció kiemelt fontossága. 5. Többszereplős konfliktusok jellemzői: minél több szereplő/érintett van egy konfliktusban, annál nagyobb az erő alkalmazásának esélye. 6. Korlátozott kommunikáció, H Simon teóriái. SUE- avagy a szubjektív értelemben várható hasznossági függvények. 7. Pozitív és negatív altruizmus: az asszertív viselkedés gyökerei. 8. Az elosztható javak azok bővíthetősége. Polányi Károly elmélete, a ritkasági posztulátum. 9. Erőszakmentés konfliktusmegoldásra törekvés. Út a győztes-győztes megoldás felé. 10. A felek viselkedése, stratégiája: racionális és irracionális viselkedés esélyei. 11. Kompromisszum, vagy konszenzus: miért kellene a megegyezésre törekedni? 12. A harmadik fél megjelenése és szerepe a konfliktusok kezelésében: mikor és miért van szükség 3. fél bevonására. 13. Mediálás, békéltetés, arbitrálás: a konfliktuskezelés szintjei. 14. Küzdelem, harc, megegyezés: esetjátékok, szimulációk a bonyolultabb konfliktusok megoldásánál.

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.