Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Pszichológia mesterszak - Ajánlott szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy felhívja a műszaki és természettudományi szakon tanuló hallgatók figyelmét a szervezeti és társadalmi problémákra, és ezek számukra hasznos kezelésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
- Kommunikációs és médiajelenségek (jogi, politikai) szabályozásának ismerete.
Képesség
- Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
- Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
- Új ismeretek elsajátításának képessége.
Attitűd
- A társadalmi változások elfogadására való nyitottság
- Saját (nyugati) kulturális hagyományok akceptálása
- Társadalmi érzékenység, szolidaritás.
Önállóság és felelősség
- Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
- Önállóság.
Oktatásmódszertan
Előadások, gyakorlatok, esettanulmányok.
Tanulástámogató anyagok
- Tóth Pál Péter (szerk.): A döntőbíráskodás (Püski, Bp. 1999.)
- Roger Fisher-William Ury-Bruce Patton: A sikeres tárgyalás alapjai (Bagolyvár Könyvkiadó budapest, 1997.)
- William Ury: Tárgyalás nehéz emberekkel (Bagolyvár Könyvkiadó budapest, 1993.)
- Tóth Ferenc: Regionális foglalkoztatási érdekegyeztetés (Munkaügyi Kutató Intézet, budapest, 1997)
- Norman Brand: Labor Arbitration. The strategy of persuasion (Practising Low Institute, New York, 1987)
- Elkouri & Ekouri: How Arbitration works (The Bureau of National Affairs, Inc., Washington D.C., 1997
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelését a beadandó dolgozat képezi.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés: a beadandó részletes követelményei a kurzus Moodle-oldalán érhetőek el.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- írásbeli beadandó: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 90–95 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 60–79 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
házi feladat elkészítése | 32 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
1. Bevezetés a társadalmi konfliktusok fogalomrendszerébe: Társadalomtörténeti gyökerek 1800-as évek közepétől. 2. Rivalizálás, kooperáció: mit jelent a kooperatív magatartás, és miért hasznosabb, mint a versengés. 3. A konfliktus forrásai: öt okcsoport bemutatása és elemzése. 4. Kétoldalú viták, konfliktusok: a metakommunikáció kiemelt fontossága. 5. Többszereplős konfliktusok jellemzői: minél több szereplő/érintett van egy konfliktusban, annál nagyobb az erő alkalmazásának esélye. 6. Korlátozott kommunikáció, H Simon teóriái. SUE- avagy a szubjektív értelemben várható hasznossági függvények. 7. Pozitív és negatív altruizmus: az asszertív viselkedés gyökerei. 8. Az elosztható javak azok bővíthetősége. Polányi Károly elmélete, a ritkasági posztulátum. 9. Erőszakmentés konfliktusmegoldásra törekvés. Út a győztes-győztes megoldás felé. 10. A felek viselkedése, stratégiája: racionális és irracionális viselkedés esélyei. 11. Kompromisszum, vagy konszenzus: miért kellene a megegyezésre törekedni? 12. A harmadik fél megjelenése és szerepe a konfliktusok kezelésében: mikor és miért van szükség 3. fél bevonására. 13. Mediálás, békéltetés, arbitrálás: a konfliktuskezelés szintjei. 14. Küzdelem, harc, megegyezés: esetjátékok, szimulációk a bonyolultabb konfliktusok megoldásánál.
Előadások témái | |
---|---|
1. | - |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.