Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme compulsory subjects from 2018
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
During the course, we interpret the media from two points of view: as a constantly transforming communication technology infrastructure and as a social institution. The media is a social institution insofar as it fulfills permanent functions in the organization of modern social life. It justifies and maintains the power of the economic and political elite. Delivers vital news to citizens. It makes it possible to experience cultural experiences and identities. It marks the boundaries of the communities surrounding the individual. It enables mass mobilization. It gives voice to public opinion. At the same time, the media is also a constantly changing communication technology infrastructure, which means that it fulfills these permanent tasks through the mediation of new and newer technologies, channels, and platforms. The social organizing functions are unchanged, but the technological apparatus is constantly undergoing transformation and works in new ways. During the course, we will first review the development of communication technology, and then, on the topics of propaganda and journalism, we will show the difference between a propagandist and a journalist, and how these two types of practices and role perceptions are reproduced and changed with the transformation of communication technology platforms .
Academic results
Knowledge
- Solid knowledge of social science concepts needed to describe communication phenomena
Skills
- Analytical skills
Attitude
- Professional and moral stance
Independence and responsibility
- Independent work.
- Adoption and enforcement of professional standards
Teaching methodology
Lectures.
Materials supporting learning
- Szakadát István (2007) Egyben az egész. Budapest, Typotex.
- Csigó Péter (2009) Konvergens televíziózás. Budapest,L'Harmattan.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A szorgalmi időszakban: interaktív online prezentációkhoz kapcsolódó feladatok elvégzése, konzultációs órák látogatása. Az összes (nyolc) online interaktív tananyagot el kell végezni, ezek minősítése megfelelt vagy kiválóan megfelelt lehet. Elégséges teljesítés: nyolc tananyag megfelelt szintű elvégzése.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A két komponens összesített pontszáma alapján számított félévközi jegy. A komponenseknek külön-külön kell elégségest elérniük. Első komponens: 4 megfelelt: elégséges, ezen felül: 1 db kiválóan megfelelt: közepes, 2 k.m.: jó, 3 vagy 4 k.m.: jeles A második komponens értékelése nem formalizálható
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- assignments related to the lectures: 50
Percentage of exam elements within the rating
- vizsga: 50
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
az előadáshoz kapcsolódó feladatok legalább elégséges szintű abszolválása
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 94-100 |
Very good | 90–93 |
Good | 75–89 |
Satisfactory | 60–74 |
Pass | 50–59 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
classes | 56 |
preparation | 94 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
az 1920-as és 30-as évek propagandaelméleti klasszikusai, Lasswell, Lippmann és Bernays; a második világháború utáni propagandaelméletei, Chomsky és Ellul; háborús propaganda a jelenben és a múltban - a mai orosz-ukrán háború, az első és második Öbölháború, a vietnami háború kormányzati propagandájának összehasonlítása, a társadalmi ellenállás formáinak összehasonlítása ; antiszemita propaganda a jelenben és a múltban - a Jud Juss, az Ewige Jude és a náci antiszemitizmus összehasonlítása a mai migráns és Soros propagandával; közönségmérés a jelenben és a múltban, a Biklboard lista múltbeli és mai összeállításának elemzése; Hallin-Mancini médiarendszer elmélete, a fejlett világ média és politikai rendszereinek mintázatai a 20. században, és e rendszerek jelenkori amerikanizációja
Lecture topics | |
---|---|
1. | az 1920-as és 30-as évek propagandaelméleti klasszikusai, Lasswell, Lippmann és Bernays; a második világháború utáni propagandaelméletei, Chomsky és Ellul; háborús propaganda a jelenben és a múltban - a mai orosz-ukrán háború, az első és második Öbölháború, a vietnami háború kormányzati propagandájának összehasonlítása, a társadalmi ellenállás formáinak összehasonlítása ; antiszemita propaganda a jelenben és a múltban - a Jud Juss, az Ewige Jude és a náci antiszemitizmus összehasonlítása a mai migráns és Soros propagandával; közönségmérés a jelenben és a múltban, a Biklboard lista múltbeli és mai összeállításának elemzése; Hallin-Mancini médiarendszer elmélete, a fejlett világ média és politikai rendszereinek mintázatai a 20. században, és e rendszerek jelenkori amerikanizációja |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|