Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
MEDIA HISTORY
Course code
BMEGT43A211
Course type
class
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term mark
Number of credits
5
Course leader
Name
Dr. Csigó Péter
Position
research fellow
Email adress
csigo.peter@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Sociology and Communication

Subject website
Language of teaching
magyar - HU
Curriculum role of the subject, recommended semester

Programme: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 3

Pre-requisites
strong
None
weak
None
paralell
None
exclusive
None
A tantárgyleírás érvényessége
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

During the course, we interpret the media from two points of view: as a constantly transforming communication technology infrastructure and as a social institution. The media is a social institution insofar as it fulfills permanent functions in the organization of modern social life. It justifies and maintains the power of the economic and political elite. Delivers vital news to citizens. It makes it possible to experience cultural experiences and identities. It marks the boundaries of the communities surrounding the individual. It enables mass mobilization. It gives voice to public opinion. At the same time, the media is also a constantly changing communication technology infrastructure, which means that it fulfills these permanent tasks through the mediation of new and newer technologies, channels, and platforms. The social organizing functions are unchanged, but the technological apparatus is constantly undergoing transformation and works in new ways. During the course, we will first review the development of communication technology, and then, on the topics of propaganda and journalism, we will show the difference between a propagandist and a journalist, and how these two types of practices and role perceptions are reproduced and changed with the transformation of communication technology platforms .

Learning outcomes

Knowledge
  1. Solid knowledge of social science concepts needed to describe communication phenomena
Ability
  1. Analytical skills
Attitude
  1. Professional and moral stance
Autonomy and responsibility
  1. Independent work.
  2. Adoption and enforcement of professional standards

Methodology of teaching

Lectures.

Materials supporting learning

  • Szakadát István (2007) Egyben az egész. Budapest, Typotex.
  • Csigó Péter (2009) Konvergens televíziózás. Budapest,L'Harmattan.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A szorgalmi időszakban: interaktív online prezentációkhoz kapcsolódó feladatok elvégzése, konzultációs órák látogatása. Az összes (nyolc) online interaktív tananyagot el kell végezni, ezek minősítése megfelelt vagy kiválóan megfelelt lehet. Elégséges teljesítés: nyolc tananyag megfelelt szintű elvégzése.

Performance evaluation methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A két komponens összesített pontszáma alapján számított félévközi jegy. A komponenseknek külön-külön kell elégségest elérniük. Első komponens: 4 megfelelt: elégséges, ezen felül: 1 db kiválóan megfelelt: közepes, 2 k.m.: jó, 3 vagy 4 k.m.: jeles A második komponens értékelése nem formalizálható

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • assignments related to the lectures: 50

Proportion of examination elements in the rating

  • vizsga: 50

The condition for obtaining the signature, validity of the signature

az előadáshoz kapcsolódó feladatok legalább elégséges szintű abszolválása

Grading

%
Excellent 94-100
Very good 90–93
Good 75–89
Satisfactory 60–74
Pass 50–59
Fail < 50

Correction and retake

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
classes 56
preparation 94
total 150

Approval and validity of subject requirements

Topics discussed during the semester

az 1920-as és 30-as évek propagandaelméleti klasszikusai, Lasswell, Lippmann és Bernays; a második világháború utáni propagandaelméletei, Chomsky és Ellul; háborús propaganda a jelenben és a múltban - a mai orosz-ukrán háború, az első és második Öbölháború, a vietnami háború kormányzati propagandájának összehasonlítása, a társadalmi ellenállás formáinak összehasonlítása ; antiszemita propaganda a jelenben és a múltban - a Jud Juss, az Ewige Jude és a náci antiszemitizmus összehasonlítása a mai migráns és Soros propagandával; közönségmérés a jelenben és a múltban, a Biklboard lista múltbeli és mai összeállításának elemzése; Hallin-Mancini médiarendszer elmélete, a fejlett világ média és politikai rendszereinek mintázatai a 20. században, és e rendszerek jelenkori amerikanizációja

Topics of lectures
1. az 1920-as és 30-as évek propagandaelméleti klasszikusai, Lasswell, Lippmann és Bernays; a második világháború utáni propagandaelméletei, Chomsky és Ellul; háborús propaganda a jelenben és a múltban - a mai orosz-ukrán háború, az első és második Öbölháború, a vietnami háború kormányzati propagandájának összehasonlítása, a társadalmi ellenállás formáinak összehasonlítása ; antiszemita propaganda a jelenben és a múltban - a Jud Juss, az Ewige Jude és a náci antiszemitizmus összehasonlítása a mai migráns és Soros propagandával; közönségmérés a jelenben és a múltban, a Biklboard lista múltbeli és mai összeállításának elemzése; Hallin-Mancini médiarendszer elmélete, a fejlett világ média és politikai rendszereinek mintázatai a 20. században, és e rendszerek jelenkori amerikanizációja

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact

Approval and validity of subject requirements