Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus során a médiát két nézőpontból értelmezzük: mint egy folyamatosan átalakuló kommunikációtechnológiai infrastruktúrát és mint társadalmi intézményt. A média társadalmi intézmény, amennyiben állandó funkciókat tölt be a modern társadalmi élet szervezésében. Igazolja és fenntartja a gazdasági-politikai elit hatalmát. Eljuttatja az állampolgárokhoz a létfontosságú híreket. Kulturális élmények és identitások megélését teszi lehetővé. Kijelöli az egyént körülvevő közösségek határait. Lehetővé teszi a tömeges mozgósítást. Hangot ad a közvéleménynek. A média ugyanakkor egy folyamatosan változó kommunikációtechnológiai infrastruktúra is, ami azt jelenti, hogy ezeket az állandó feladatokat új és újabb technológiák, csatornák, platformok közvetítésével látja el. A társadalomszervező funkciók változatlanok, a technológiai apparátus ugyanakkor állandóan átalakulásban van, új módokon működik. A kurzus során először a kommunikációtechnológia fejlődését tekintjük át, majd a propaganda és az újságírás témáin azt mutatjuk be, hogy miben áll a propagandista és az újságíró közötti különbség, s hogy ez a kétféle gyakorlat és szerepfelfogás miként termelődik újra és változik meg a kommunikációtechnológiai platformok átalakulásával.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete.
Képesség
- Elemzési képesség.
Attitűd
- Szakmai és morális hozzáállás.
Önállóság és felelősség
- Önállóság
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése.
Oktatásmódszertan
Előadás
Tanulástámogató anyagok
- Szakadát István (2007) Egyben az egész. Budapest, Typotex.
- Csigó Péter (2009) Konvergens televíziózás. Budapest,L'Harmattan.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A szorgalmi időszakban: interaktív online prezentációkhoz kapcsolódó feladatok elvégzése, konzultációs órák látogatása. Az összes (nyolc) online interaktív tananyagot el kell végezni, ezek minősítése megfelelt vagy kiválóan megfelelt lehet. Elégséges teljesítés: nyolc tananyag megfelelt szintű elvégzése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A két komponens összesített pontszáma alapján számított félévközi jegy. A komponenseknek külön-külön kell elégségest elérniük. Első komponens: 4 megfelelt: elégséges, ezen felül: 1 db kiválóan megfelelt: közepes, 2 k.m.: jó, 3 vagy 4 k.m.: jeles A második komponens értékelése nem formalizálható
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- az előadásokhoz kapcsolódó feladatok elvégzése: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
az előadáshoz kapcsolódó feladatok legalább elégséges szintű abszolválása
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 90–93 |
Jó | 75–89 |
Közepes | 60–74 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félév folyamán történő felkészülések | 94 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
az 1920-as és 30-as évek propagandaelméleti klasszikusai, Lasswell, Lippmann és Bernays; a második világháború utáni propagandaelméletei, Chomsky és Ellul; háborús propaganda a jelenben és a múltban - a mai orosz-ukrán háború, az első és második Öbölháború, a vietnami háború kormányzati propagandájának összehasonlítása, a társadalmi ellenállás formáinak összehasonlítása ; antiszemita propaganda a jelenben és a múltban - a Jud Juss, az Ewige Jude és a náci antiszemitizmus összehasonlítása a mai migráns és Soros propagandával; közönségmérés a jelenben és a múltban, a Biklboard lista múltbeli és mai összeállításának elemzése; Hallin-Mancini médiarendszer elmélete, a fejlett világ média és politikai rendszereinek mintázatai a 20. században, és e rendszerek jelenkori amerikanizációja
Előadások témái | |
---|---|
1. | az 1920-as és 30-as évek propagandaelméleti klasszikusai, Lasswell, Lippmann és Bernays; a második világháború utáni propagandaelméletei, Chomsky és Ellul; háborús propaganda a jelenben és a múltban - a mai orosz-ukrán háború, az első és második Öbölháború, a vietnami háború kormányzati propagandájának összehasonlítása, a társadalmi ellenállás formáinak összehasonlítása ; antiszemita propaganda a jelenben és a múltban - a Jud Juss, az Ewige Jude és a náci antiszemitizmus összehasonlítása a mai migráns és Soros propagandával; közönségmérés a jelenben és a múltban, a Biklboard lista múltbeli és mai összeállításának elemzése; Hallin-Mancini médiarendszer elmélete, a fejlett világ média és politikai rendszereinek mintázatai a 20. században, és e rendszerek jelenkori amerikanizációja |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.