Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme compulsory subjects from 2018
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The aim of the subject is to introduce students to the action theory approach to the key concepts in sociology.
Academic results
Knowledge
- Knows the concepts, key relationships and theories needed to describe the regularity of social actions;
- know the basic theories of game theory describing interdependent social relations,
- know the theories describing the normative embeddedness of social action,
- know the main experimental results in the field of behavioural economics.
Skills
- Ability to plan, organise and carry out independent learning,
- ability to understand and use action theory, game theory, normativity,
- typical literature and library resources on influencing behaviour,
- be able to recognise in everyday life the typical social situations analysed by the theory of action and to put into practice what they have learned,
- is able to use its creativity.
Attitude
- It is open to learning and absorbing new information generated by action theory;
- collaborate with the teacher and fellow students to develop their knowledge,
- expand their knowledge through continuous learning, open to the use of information technology tools.
Independence and responsibility
- It welcomes well-founded critical comments,
- collaborate with fellow students in certain situations - as part of a team - to solve problems,
- applies the methodological individualist approach of action theory to the interpretation of social phenomena.
Teaching methodology
Lectures, exercises, guided self-learning.
Materials supporting learning
- Syi, Cselekvéselmélet dióhéjban, Budapest: Typotex, 2008
- Syi, syi.hu/cse, Könyvpont – L’Harmattan, 2014
- Max Weber, Gazdaság és társadalom, I. kötet, KJK, 1987
- S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia közgazdászoknak. Typotex, Budapest, 2007
- S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia mérnököknek. Typotex, Budapest, 2006
General Rules
The assessment of the learning outcomes formulated in point 2.2 is based on the work performed during the semester.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zh-k rövid feladatválasz jellegűek, az első kettő anyagát az őket megelőző órák anyaga adja (azaz az elsőét az 1-5 előadás, a másodikét a 8-13 héten elhangzott előadás. Elégséges teljesítés az összesített pontszám 50%-ának elérésével lehetséges. A ZH-knak nem kell egyenként elégségesnek lenniük.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- midterm tests: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 80–89 |
Good | 65–79 |
Satisfactory | 50-64 |
Pass | 40-49 |
Fail | < 40 |
Retake and late completion
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
classes | 28 |
preparation for assessmnents | 30 |
reading | 32 |
total | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
Szabályszerűség --- Racionalitás --- Érték, norma, szokás, érdek --- Preferencia, motiváció --- Egyéni és kollektív tudat --- Közösség, kollektív cselekvés --- Konszenzus, konfliktus --- Társadalmi szerep --- Reciprocitás --- Kultúra --- Hatalom- és uralomelméletek --- Játékelmélet --- Alapjátékok áttekintése --- Társadalmi kooperáció jelenségeinek játékelméleti alapú magyarázata
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Szakadát István | ||
Dr. Csigó Péter |