I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZOCIOLÓGIA
Azonosító
BMEGT43A203
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Janky Béla
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
janky.bela@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar és angol, HU and EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy a szociológia alapfogalmai cselekvéselméleti megközelítésben mutatja be. A kurzus első részében a társadalmi cselekvés értelmezéséhez szükséges fogalmakat tárgyaljuk: szabályszerűség, racionalitás, érték, norma, szokás, érdek, preferencia, motiváció, egyéni és kollektív tudat, közösség, kollektív cselekvés, konszenzus, konfliktus, döntés, társadalmi szerep, reciprocitás, kultúra. Elemezzük még a kényszer vezérelt cselekvéseket is, kitérünk a hatalom- és uralomelméletekre. A részkurzus második részében - játékelméleti eszközökre támaszkodva - bemutatjuk a racionális cselekvések elméletét, amely a kényszermentes helyzetekben racionálisan mérlegelő ember cselekvéseinek elemzésére alkalmas. Az alapjátékok áttekintése után fokozatosan kiterjesztjük a vizsgálódás horizontját, és bemutatjuk, hogy a miként lehet a társadalmi kooperáció jelenségeit megmagyarázni játékelméleti alapon (direkt és indirekt reciprocitás, reputáció, emergens normák).

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalmi cselekvések szabályszerűségeinek leírásához szükséges fogalmakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
  2. ismeri az interdependens társadalmi kapcsolatokat leíró játékelmélet alaptéziseit,
  3. ismeri a társadalmi cselekvés normatív beágyazódását leíró elméleteket,
  4. ismeri a viselkedés-közgazdaságtan területén végzett legfontosabb kísérleti eredményeket.
Képesség
  1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. képes megérteni és használni a cselekvéselmélettel, játékelmélettel, normativitással,
  3. cselekvésbefolyásolással kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
  4. képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a cselekvéselmélet által elemzett tipikus társadalmi helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
  5. képes használni kreativitását.
Attitűd
  1. Nyitott a cselekvéselmélet által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  3. gondolkozásában a cselekvéselméletet jellemző módszertani individualista megközelítést alkalmazza a társadalmi jelenségek értelmezésére.

Oktatásmódszertan

Előadások, feladatok, vezetett önálló tanulás.

Tanulástámogató anyagok

  • Syi, Cselekvéselmélet dióhéjban, Budapest: Typotex, 2008
  • Syi, syi.hu/cse, Könyvpont – L’Harmattan, 2014
  • Max Weber, Gazdaság és társadalom, I. kötet, KJK, 1987
  • S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia közgazdászoknak. Typotex, Budapest, 2007
  • S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia mérnököknek. Typotex, Budapest, 2006

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban: előadások látogatása, a két zh írása. A kurzus teljesítésének feltétele a két zh megírása. A félév végi jegy megszerzéséhez a két zh összege képzi az alapot.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zh-k rövid feladatválasz jellegűek, az első kettő anyagát az őket megelőző órák anyaga adja (azaz az elsőét az 1-5 előadás, a másodikét a 8-13 héten elhangzott előadás. Elégséges teljesítés az összesített pontszám 50%-ának elérésével lehetséges. A ZH-knak nem kell egyenként elégségesnek lenniük.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • zh-k: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–89
65–79
Közepes 50-64
Elégséges 40-49
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 32
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

Szabályszerűség --- Racionalitás --- Érték, norma, szokás, érdek --- Preferencia, motiváció --- Egyéni és kollektív tudat --- Közösség, kollektív cselekvés --- Konszenzus, konfliktus --- Társadalmi szerep --- Reciprocitás --- Kultúra --- Hatalom- és uralomelméletek --- Játékelmélet --- Alapjátékok áttekintése --- Társadalmi kooperáció jelenségeinek játékelméleti alapú magyarázata

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Szakadát István
Dr. Csigó Péter

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.