Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
FILM, EXPERIENCE, MANIPULATION
Course code
BMEGT43A067
Course type
class
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term mark
Number of credits
2
Course leader
Name
Dr. Szabó Levente
Position
assistant professor
Email adress
szabo.levente@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Sociology and Communication

Subject website
Language of teaching
magyar - HU
Curriculum role of the subject, recommended semester

Programme: Szabadon választható tárgyak

Subject Role: Szabadon választható

Recommended semester: 0

Pre-requisites
strong
None
weak
None
paralell
None
exclusive
None
A tantárgyleírás érvényessége
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The aim of the course is to familiarize students with the phenomena of motion picture communication, film genres, and the role of audience expectations in the enjoyment of film and media texts. In addition, it provides an introduction to the world of experience developed in the receiver/viewer, and to some important techniques of the moving image. During the course, the student can acquire a conceptual apparatus with the help of which he can find his way around the world of motion pictures in a more in-depth and comprehensive manner. During the course, we touch on the possibilities offered by new media, thus dealing with viral films, especially viral advertisements, the nature of viral phenomena, and the network in which films are distributed. We review what new platforms there are, so we deal with gifs, looping videos, and interactive films. We pay special attention to the YouTube and Twitch formats, and to the formats in which motion pictures can work today.

Learning outcomes

Knowledge
  1. Solid knowledge of the most important social science conceptualizations needed to study the communi-cation phenomena
  2. Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
  3. Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena.
Ability
  1. Analytical skills
  2. Ability to make independent decisions in academic activities
  3. Reliable use of professional language.
Attitude
  1. Awareness of the historical and social embeddedness of cultural processes and institutions
  2. Acceptance of one's own (Western) cultural traditions
  3. Acceptance of other (non-Western) cultural traditions.
Autonomy and responsibility
  1. Striving to create a historically and politically coherent worldview
  2. Responsible, professionally based social presence
  3. Adoption and enforcement of professional standards.

Methodology of teaching

Lectures, exercises.

Materials supporting learning

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)

General Rules

The assessment of the learning outcomes formulated in point 2.2 takes place in the form of making a film.

Performance evaluation methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: A félév során ismertetésre kerülő filmes feladatok közül egyet kell mindenkinek megoldania. A megoldását a hallgatók youtube, coub(vagy más videómegosztó) link elküldésével teljesítik a zgayer@metropolitan.hu címre. Az időben leadott filmre kapott érdemjegy javítható másik verzió leadásával. 2. Az alábbi négy feladat közül egyet kell teljesíteni: 3. http://youtubedoubler.com/-ra készített videó-összeállítás, amelyből legalább az egyik saját készítésű kell, hogy legyen. A feladat az, hogy a két videó együtt fejtsen ki valamilyen hatást, vagy mutasson meg, bontson ki valamilyen jelentést 4. Egy videóklip készítése. Ezt a feladatot csoportok is csinálhatják, maximum négyen. 5. Coub készítés. Két coub-ot kell készíteni, amelyből legalább az egyik saját forgatott anyagból álljon. A coubok témája: álom, és végtelen loop 6. Filmem első perce. Egy elképzelt saját film, amelynek csak első percét kell leforgatni. Az első percnek cliffhangereket, kell alkalmaznia, azaz olyannak kell lennie, hogy a nézője sajnálja, hogy befejeződik, mert a film felépítése révén a néző tovább bírja fejben, így tovább is nézné. példafilm: https://vimeo.com/32984482

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • end-term assignment: 100

Proportion of examination elements in the rating

  • :

Grading

%
Excellent 91
Very good 90–95
Good 80–89
Satisfactory 60–79
Pass 50–59
Fail < 50

Correction and retake

Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
classes 28
home work 32
total 60

Approval and validity of subject requirements

Topics discussed during the semester

Bevezetés; Mozi, film, médium; Mozgókép és jelentés; A jelentéslétrehozó eszközök: kompozíció, tengelyszabály, montázs; Nézői várakozások és az élmény; Az interaktív film; A kultuszfilm; A sorozatok; Film kezdet: hogy kezdődik a film; Vírusfilm, vírusvideó; Vírusfilmek és a hálózatok, vírusvideó példák elemzése; Hallgatói munkák megtekintése

Topics of lectures
1. -

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact
Gayer Zoltán óraadó oktató

Approval and validity of subject requirements