Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FILM, ÉLMÉNY, MANIPULÁCIÓ
Azonosító
BMEGT43A067
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Levente
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.levente@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a hallgatókat megismertesse a mozgóképi kommunikáció jelenségeivel, a film műfajaival, a nézői várakozások szerepével a filmes és médiaszövegek élvezetében. Emellett bevezetést nyújt a befogadóban/nézőben kialakult élményvilággal, a mozgókép néhány fontos technikájával kapcsolatosan. A kurzus során a hallgató olyan fogalmi apparátust sajátíthat el, amelynek segítségével elmélyültebben, értőn tud tájékozódni a mozgókép világában. A kurzus során érintjük az új médiumok adta lehetőségeket, így foglalkozunk a vírusfilmekkel, különösen a vírusreklámokkal, a vírusos jelenségek természetével, a hálózattal, amelyben a filmek terjednek. Áttekintjük, milyen új platformok vannak, így foglalkozunk a gifekkel, a loopolós videókkal, az interak-tív filmmel. Különös figyelmet fordítunk a youtube-, twicth- formátumokra, és arra, milyen formátumban működőképes manapság a mozgókép.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  3. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
Képesség
  1. Elemzési képesség
  2. Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége
Attitűd
  1. Társadalomtörténeti nyitottság.
  2. Saját (nyugati) kulturális hagyományok akceptálása
  3. Más (nem nyugati) kulturális hagyományok akceptálása.
Önállóság és felelősség
  1. Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
  2. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
  3. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése.

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlatok.

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelését beadott filmmel lehet teljesíteni.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: A félév során ismertetésre kerülő filmes feladatok közül egyet kell mindenkinek megoldania. A megoldását a hallgatók youtube, coub(vagy más videómegosztó) link elküldésével teljesítik a zgayer@metropolitan.hu címre. Az időben leadott filmre kapott érdemjegy javítható másik verzió leadásával. 2. Az alábbi négy feladat közül egyet kell teljesíteni: 3. http://youtubedoubler.com/-ra készített videó-összeállítás, amelyből legalább az egyik saját készítésű kell, hogy legyen. A feladat az, hogy a két videó együtt fejtsen ki valamilyen hatást, vagy mutasson meg, bontson ki valamilyen jelentést 4. Egy videóklip készítése. Ezt a feladatot csoportok is csinálhatják, maximum négyen. 5. Coub készítés. Két coub-ot kell készíteni, amelyből legalább az egyik saját forgatott anyagból álljon. A coubok témája: álom, és végtelen loop 6. Filmem első perce. Egy elképzelt saját film, amelynek csak első percét kell leforgatni. Az első percnek cliffhangereket, kell alkalmaznia, azaz olyannak kell lennie, hogy a nézője sajnálja, hogy befejeződik, mert a film felépítése révén a néző tovább bírja fejben, így tovább is nézné. példafilm: https://vimeo.com/32984482

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • félévvégi nagyobb önálló munka: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 90–95
80–89
Közepes 60–79
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi feladat elkészítése 32
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

Bevezetés; Mozi, film, médium; Mozgókép és jelentés; A jelentéslétrehozó eszközök: kompozíció, tengelyszabály, montázs; Nézői várakozások és az élmény; Az interaktív film; A kultuszfilm; A sorozatok; Film kezdet: hogy kezdődik a film; Vírusfilm, vírusvideó; Vírusfilmek és a hálózatok, vírusvideó példák elemzése; Hallgatói munkák megtekintése

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Gayer Zoltán óraadó oktató

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.