I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
FILM, EXPERIENCE, MANIPULATION
ID (subject code)
BMEGT43A067
Type of subject
class
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term mark
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Szabó Levente
Position
assistant professor
Contact details
szabo.levente@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Sociology and Communication
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Elective subjects

Subject Role: Elective

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The aim of the course is to familiarize students with the phenomena of motion picture communication, film genres, and the role of audience expectations in the enjoyment of film and media texts. In addition, it provides an introduction to the world of experience developed in the receiver/viewer, and to some important techniques of the moving image. During the course, the student can acquire a conceptual apparatus with the help of which he can find his way around the world of motion pictures in a more in-depth and comprehensive manner. During the course, we touch on the possibilities offered by new media, thus dealing with viral films, especially viral advertisements, the nature of viral phenomena, and the network in which films are distributed. We review what new platforms there are, so we deal with gifs, looping videos, and interactive films. We pay special attention to the YouTube and Twitch formats, and to the formats in which motion pictures can work today.

Academic results

Knowledge
  1. Solid knowledge of the most important social science conceptualizations needed to study the communi-cation phenomena
  2. Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
  3. Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena.
Skills
  1. Analytical skills
  2. Ability to make independent decisions in academic activities
  3. Reliable use of professional language.
Attitude
  1. Awareness of the historical and social embeddedness of cultural processes and institutions
  2. Acceptance of one's own (Western) cultural traditions
  3. Acceptance of other (non-Western) cultural traditions.
Independence and responsibility
  1. Striving to create a historically and politically coherent worldview
  2. Responsible, professionally based social presence
  3. Adoption and enforcement of professional standards.

Teaching methodology

Lectures, exercises.

Materials supporting learning

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)

General Rules

The assessment of the learning outcomes formulated in point 2.2 takes place in the form of making a film.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: A félév során ismertetésre kerülő filmes feladatok közül egyet kell mindenkinek megoldania. A megoldását a hallgatók youtube, coub(vagy más videómegosztó) link elküldésével teljesítik a zgayer@metropolitan.hu címre. Az időben leadott filmre kapott érdemjegy javítható másik verzió leadásával. 2. Az alábbi négy feladat közül egyet kell teljesíteni: 3. http://youtubedoubler.com/-ra készített videó-összeállítás, amelyből legalább az egyik saját készítésű kell, hogy legyen. A feladat az, hogy a két videó együtt fejtsen ki valamilyen hatást, vagy mutasson meg, bontson ki valamilyen jelentést 4. Egy videóklip készítése. Ezt a feladatot csoportok is csinálhatják, maximum négyen. 5. Coub készítés. Két coub-ot kell készíteni, amelyből legalább az egyik saját forgatott anyagból álljon. A coubok témája: álom, és végtelen loop 6. Filmem első perce. Egy elképzelt saját film, amelynek csak első percét kell leforgatni. Az első percnek cliffhangereket, kell alkalmaznia, azaz olyannak kell lennie, hogy a nézője sajnálja, hogy befejeződik, mert a film felépítése révén a néző tovább bírja fejben, így tovább is nézné. példafilm: https://vimeo.com/32984482

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • end-term assignment: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 91-100
Very good 90–95
Good 80–89
Satisfactory 60–79
Pass 50–59
Fail < 50

Retake and late completion

Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
classes 28
home work 32
total 60

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

Bevezetés; Mozi, film, médium; Mozgókép és jelentés; A jelentéslétrehozó eszközök: kompozíció, tengelyszabály, montázs; Nézői várakozások és az élmény; Az interaktív film; A kultuszfilm; A sorozatok; Film kezdet: hogy kezdődik a film; Vírusfilm, vírusvideó; Vírusfilmek és a hálózatok, vírusvideó példák elemzése; Hallgatói munkák megtekintése

Lecture topics
1. -

Additional lecturers

Name Position Contact details
Gayer Zoltán óraadó oktató

Approval and validity of subject requirements