Verziók
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy célja kettős. Egyrészt bemutatja a társas élet egyéni és csoportszintű viselkedési törvényszerűségeit leíró legfontosabb elméleteket, másrészt áttekintést nyújt a modern társadalmak szerkezetéről és intézményeiről szerzett ismereteinkről. A társadalom általános működési törvényeit vizsgálva az egyén illetve a közösség elsődlegességét hirdető elméletek különbségeit emeljük ki. Bemutatjuk továbbá, mi különbözteti meg a modern nyugati társadalmakat a korábbi kultúráktól, és a világ többi civilizációs övezetétől. A legfontosabb elméletek tükrében elemezzük azt is, hogy milyen társadalomszerkezeti és kulturális változások zajlottak le az utóbbi évtizedekben a világban. Az elméleti ismeretek megszerzése mellett, és azt alkalmazva a hallgatók megismerhetik a rendszerváltás óta eltelt két évtized legfontosabb hazai- és nemzetközi társadalomszerkezeti, demográfiai, intézményi és értékrendbeli tendenciáit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalmi cselekvések szabályszerűségeinek leírásához szükséges fogalmakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
- ismeri az interdependens társadalmi kapcsolatokat leíró játékelmélet alaptéziseit,
- ismeri a társadalmi cselekvés normatív beágyazódását leíró elméleteket,
- ismeri a viselkedés-közgazdaságtan területén végzett legfontosabb kísérleti eredményeket.
Képesség
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- képes megérteni és használni a cselekvéselmélettel, játékelmélettel, normativitással,
- cselekvésbefolyásolással kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
- képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a cselekvéselmélet által elemzett tipikus társadalmi helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
- képes használni kreativitását.
Attitűd
- Nyitott a cselekvéselmélet által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a cselekvéselméletet jellemző módszertani individualista megközelítést alkalmazza a társadalmi jelenségek értelmezésére.
Oktatásmódszertan
Előadások, feladatok, interaktív játék.
Tanulástámogató anyagok
- Elster, Jon (1995): A társadalom fogaskerekei. Osiris, Bp.
- Fussel, Paul: Osztálylétrán Amerikában. Európa, Bp., 1987
- Hradil, Stefan: Régi fogalmak és új struktúrák. Miliő, szubkultúra és életstílus a 80-as években. In.
- Andorka Rudolf, Stefan Hradil és Jules Peschar (szerk.): Társadalmi rétegződés. Aula, Bp., 1994.
- Janky Béla: Etnikai csoportok és etnikai konfliktusok. In. S. Nagy Katalin (szerk.): Szociológia. Typotex, Bp., 2006.
- Marosán György (2008): A büntetés dicsérete. Szociológiai Szemle 18. évf. 3. sz.
- Szakadát István: Cselekvéselmélet dióhéjban. Typotex, Budapest 2008
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelését az órai munka alapján megajánlott jegy képezi. Az aláírást igen, de megajánlott jegyet nem szerzett hallgatók írásbeli vizsgát tesznek a vizsgaidőszakban. A vizsgaidőszakban három vizsgaidőpontot jelölök ki. E három időpont a javítási és pótlási lehetőségeket is magában foglalja. A vizsgák javítása vagy pótlása a TVSz szerint történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Részteljesítmény-értékelés: A megajánlott jegyhez szükséges órai pontokat az alábbi teljesítésekkel lehet szerezni: Az aktuális olvasmányra és/vagy az előadásra vonatkozó írásos kérdés megválaszolása Órán kiadott házi feladat elkészítése Az előadáson szervezett interaktív játékban való részvétel Előadás elején kiosztott feladatlap órai kitöltése Órán kiadott rejtvény, feladat gyors megoldása. a. A félév végi aláírás megszerzésének feltétele az órák rendszeres látogatása. Összegző teljesítmény-értékelés: Az írásbeli vizsga tartalma: Előadások anyaga és a kiadott szakirodalom. Az aláírást igen, de megajánlott jegyet nem szerzett hallgatók írásbeli vizsgát tesznek a vizsgaidőszakban. A vizsgaidőszakban három vizsgaidőpontot jelölök ki. E három időpont a javítási és pótlási lehetőségeket is magában foglalja. A vizsgák javítása vagy pótlása a TVSz szerint történik.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- házi feladatok: 20
- órai feladatok: 20
- órai munka: 10
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele az órák rendszeres látogatása (előadások legalább 50%-a)
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 65–79 |
Közepes | 50–64 |
Elégséges | 40–49 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. A félév végén, az utolsó előadáson egy hiányzó vagy rosszul sikerült teljesítés az adott témára vonatkozó írásos feladat megoldásával pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
tanórák | 28 |
készülés félévközi feladatokra, órára | 32 |
vizsgafelkészülés | 30 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
-Egyén és közösség -A racionális döntés -Társas interakciók -Konfliktus, kooperáció -A modernizáció folyamata -A késő modern társadalmak -A közeljövő társadalmi kihívásai
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.