Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZOCIOLÓGIA (EMBER ÉS TÁRSADALOM)
Azonosító
BMEGT43A003
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Janky Béla
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
janky.bela@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja kettős. Egyrészt bemutatja a társas élet egyéni és csoportszintű viselkedési törvényszerűségeit leíró legfontosabb elméleteket, másrészt áttekintést nyújt a modern társadalmak szerkezetéről és intézményeiről szerzett ismereteinkről. A társadalom általános működési törvényeit vizsgálva az egyén illetve a közösség elsődlegességét hirdető elméletek különbségeit emeljük ki. Bemutatjuk továbbá, mi különbözteti meg a modern nyugati társadalmakat a korábbi kultúráktól, és a világ többi civilizációs övezetétől. A legfontosabb elméletek tükrében elemezzük azt is, hogy milyen társadalomszerkezeti és kulturális változások zajlottak le az utóbbi évtizedekben a világban. Az elméleti ismeretek megszerzése mellett, és azt alkalmazva a hallgatók megismerhetik a rendszerváltás óta eltelt két évtized legfontosabb hazai- és nemzetközi társadalomszerkezeti, demográfiai, intézményi és értékrendbeli tendenciáit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalmi cselekvések szabályszerűségeinek leírásához szükséges fogalmakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket;
  2. ismeri az interdependens társadalmi kapcsolatokat leíró játékelmélet alaptéziseit,
  3. ismeri a társadalmi cselekvés normatív beágyazódását leíró elméleteket,
  4. ismeri a viselkedés-közgazdaságtan területén végzett legfontosabb kísérleti eredményeket.
Képesség
  1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. képes megérteni és használni a cselekvéselmélettel, játékelmélettel, normativitással,
  3. cselekvésbefolyásolással kapcsolatos témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
  4. képes arra, hogy a mindennapi életben felismerje a cselekvéselmélet által elemzett tipikus társadalmi helyzeteket, és a gyakorlatban hasznosítsa az elméletben tanultakat,
  5. képes használni kreativitását.
Attitűd
  1. Nyitott a cselekvéselmélet által folyamatosan termelt új információk megismerésére és befogadására;
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  3. gondolkozásában a cselekvéselméletet jellemző módszertani individualista megközelítést alkalmazza a társadalmi jelenségek értelmezésére.

Oktatásmódszertan

Előadások, feladatok, interaktív játék.

Tanulástámogató anyagok

  • Elster, Jon (1995): A társadalom fogaskerekei. Osiris, Bp.
  • Fussel, Paul: Osztálylétrán Amerikában. Európa, Bp., 1987
  • Hradil, Stefan: Régi fogalmak és új struktúrák. Miliő, szubkultúra és életstílus a 80-as években. In.
  • Andorka Rudolf, Stefan Hradil és Jules Peschar (szerk.): Társadalmi rétegződés. Aula, Bp., 1994.
  • Janky Béla: Etnikai csoportok és etnikai konfliktusok. In. S. Nagy Katalin (szerk.): Szociológia. Typotex, Bp., 2006.
  • Marosán György (2008): A büntetés dicsérete. Szociológiai Szemle 18. évf. 3. sz.
  • Szakadát István: Cselekvéselmélet dióhéjban. Typotex, Budapest 2008

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelését az órai munka alapján megajánlott jegy képezi. Az aláírást igen, de megajánlott jegyet nem szerzett hallgatók írásbeli vizsgát tesznek a vizsgaidőszakban. A vizsgaidőszakban három vizsgaidőpontot jelölök ki. E három időpont a javítási és pótlási lehetőségeket is magában foglalja. A vizsgák javítása vagy pótlása a TVSz szerint történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Részteljesítmény-értékelés: A megajánlott jegyhez szükséges órai pontokat az alábbi teljesítésekkel lehet szerezni: Az aktuális olvasmányra és/vagy az előadásra vonatkozó írásos kérdés megválaszolása Órán kiadott házi feladat elkészítése Az előadáson szervezett interaktív játékban való részvétel Előadás elején kiosztott feladatlap órai kitöltése Órán kiadott rejtvény, feladat gyors megoldása. a. A félév végi aláírás megszerzésének feltétele az órák rendszeres látogatása. Összegző teljesítmény-értékelés: Az írásbeli vizsga tartalma: Előadások anyaga és a kiadott szakirodalom. Az aláírást igen, de megajánlott jegyet nem szerzett hallgatók írásbeli vizsgát tesznek a vizsgaidőszakban. A vizsgaidőszakban három vizsgaidőpontot jelölök ki. E három időpont a javítási és pótlási lehetőségeket is magában foglalja. A vizsgák javítása vagy pótlása a TVSz szerint történik.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • házi feladatok: 20
  • órai feladatok: 20
  • órai munka: 10

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás feltétele az órák rendszeres látogatása (előadások legalább 50%-a)

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–89
65–79
Közepes 50–64
Elégséges 40–49
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. A félév végén, az utolsó előadáson egy hiányzó vagy rosszul sikerült teljesítés az adott témára vonatkozó írásos feladat megoldásával pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
tanórák 28
készülés félévközi feladatokra, órára 32
vizsgafelkészülés 30
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

-Egyén és közösség -A racionális döntés -Társas interakciók -Konfliktus, kooperáció -A modernizáció folyamata -A késő modern társadalmak -A közeljövő társadalmi kihívásai

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.