Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjenek és elsajátítsanak olyan kompetenciákat, amelyek támogatják a munkahelyi sikeres beilleszkedést és kapcsolatépítést. Kiscsoportos formában a helyzetgyakorlatok segítségével fejlesszék önismeretüket, valamint azokat az érzelmi és társas készségeiket, amelyek révén érzékenyebbé, nyitot-tabbá válnak másokra. A kurzus elősegíti a hatékonyabb kommunikációt, önérvényesítést, és együttműködést munkahelyi környezetben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Önismeret és emberismeret, személyiségtípusok
- 2. A munkahelyi emberi kapcsolatok működési sajátosságai
- 3. Egyéni erősségek és fejlesztendő kompetenciák beazonosítása
- 4. Munkahelyi kommunikáció területei és törvényszerűségei
- 5. Viselkedési stílusok és asszertív kommunikáció, önérvényesítés, együttműködés és mások befolyásolása
- 6. Érzelmi intelligencia területei és eszközei
- 7. Önmenedzselés eszközei a munkahelyen
Képesség
- 1. Önismeret és önreflexió fejlesztése.
- 2. Képes adekvát reagálásra munkahelyi társas helyzetekben.
- 3. Érzékeny és nyitott az egyéni és társas jelenségek iránt.
- 4. Érzelmek és érzelmi helyzetek adaptív kezelésének képességét alkalmazza.
- 5. Interperszonális és érzelmi feszültségkezelő képességgel rendelkezik.
Attitűd
- 1. Empatikus és érzékeny az egyéni, csoport és szervezeti jelenségek iránt
- 2. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére
- 3. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására
- 4. Nyitott az önismerete fejlesztésére
- 5. Nyitott a pszichológiai ismeretek befogadására.
- 6. Törekszik a pszichológiai tudását integrálni a munkájába és magánéletébe.
Önállóság és felelősség
- 1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- 2. Aktívan törekszik az új ismeretek elsajátítására, ismeretei folyamatos bővítésére.
- 3. Felelősen és önállóan old meg csoporttal való együtt dolgozás során felmerülő helyzeteket, kihívásokat.
- 4. Szakmai tevékenysége során együttműködés jellemzi.
Oktatásmódszertan
Interaktív prezentáció, strukturált tapasztalatszerző gyakorlatok, akvárium gyakorlatok, szerep- és szituációs gyakorlatok, egyéni, páros és csoportos feladatmegoldások, kérdőívek, reflektív és önreflektív feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy során használt anyagok (szövegek, hanganyagok, videók, feladatlapok, gyakorlatok) a tárgy Mo-odle felületén érhetők el. / The materials used in the subject (texts, audio, videos, worksheets, practices) are available on the Moodle platform.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktalkalmakon való részvétellel és be-adandó dolgozatokkal történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés: a kurzuson való 100%-os és aktív részvétel, melynek megjelenési formája a tevé-keny részvétel az interaktív előadásokban, az egyéni és páros feladat megoldásokban és a kiscsoportos gyakorla-tokon. B. Részteljesítmény-értékelés: élmény alapú összefoglaló dolgozat (házi dolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény-értékelés: a kurzuson való 100%-os és aktív részvétel: 60
- Részteljesítmény-értékelés: összefoglaló dolgozat elkészítése: 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 77-89 |
Közepes | 64-76 |
Elégséges | 50-63 |
Elégtelen | 50 alatt |
Javítás és pótlás
A hallgató a beadandó összefoglalót (házi dolgozatot) pótolhatja, javíthatja a pótlási héten.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt órákon | 28 |
szakirodalom feldolgozás | 32 |
összefoglaló dolgozat elkészítés | 30 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A félév során az alábbi témák kerülnek sorra.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Önismeret és emberismeret, önismereti modellek, személyiségtípusok beazonosítása. Az önismeret és személyes bevonódás optimalizálása. |
2. | A munkahelyi emberi kapcsolatok működési sajátosságai. Egyéni erősségek és fejlesztendő kompetenciák beazonosítása. Kapcsolatok építése és összhang teremtés. Hogyan tegyünk kedvező benyomást kollégák-ra és vezetőkre? |
3. | Munkahelyi kommunikáció területei és törvényszerűségei. Visszajelzés adás és fogadás, mint önismereti eszköz. Visszajelzések kezelése. |
4. | Viselkedési stílusok és asszertív kommunikáció, önérvényesítés, együttműködés és mások befolyásolása. Kommunikációs kompetenciák fejlesztése. |
5. | Érzelmi intelligencia területei és eszközei. Az egyéni és csoportos percepció eltéréseinek tudatosítása, az emátia és érzelmi érzékenység fejlesztése. |
6. | Önmenedzselés eszközei a munkahelyen. Szituáció elemzés és helyzetértékelés a munkahelyi helyzetek-kel kapcsolatban. |
7. | Gondolkodási keretek, személyes értékrend és hiedelmek hatása a munkahelyi kapcsolatokra. |
8. | Csoportos helyzetekhez kapcsolódó tapasztalatok tudatosítása és elemzése. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Balogh Péter Zoltán | mesteroktató | balogh.peter.zoltan@gtk.bme.hu |
Dr. Kun Ágota | egyetemi docens | kun.agota@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.