I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MUNKAHELYI SIKERESSÉG, KAPCSOLATÉPÍTÉS
Azonosító
BMEGT52BX4K002-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Juhász Márta
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
juhasz.marta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjenek és elsajátítsanak olyan kompetenciákat, amelyek támogatják a munkahelyi sikeres beilleszkedést és kapcsolatépítést. Kiscsoportos formában a helyzetgyakorlatok segítségével fejlesszék önismeretüket, valamint azokat az érzelmi és társas készségeiket, amelyek révén érzékenyebbé, nyitot-tabbá válnak másokra. A kurzus elősegíti a hatékonyabb kommunikációt, önérvényesítést, és együttműködést munkahelyi környezetben.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Önismeret és emberismeret, személyiségtípusok
  2. 2. A munkahelyi emberi kapcsolatok működési sajátosságai
  3. 3. Egyéni erősségek és fejlesztendő kompetenciák beazonosítása
  4. 4. Munkahelyi kommunikáció területei és törvényszerűségei
  5. 5. Viselkedési stílusok és asszertív kommunikáció, önérvényesítés, együttműködés és mások befolyásolása
  6. 6. Érzelmi intelligencia területei és eszközei
  7. 7. Önmenedzselés eszközei a munkahelyen
Képesség
  1. 1. Önismeret és önreflexió fejlesztése.
  2. 2. Képes adekvát reagálásra munkahelyi társas helyzetekben.
  3. 3. Érzékeny és nyitott az egyéni és társas jelenségek iránt.
  4. 4. Érzelmek és érzelmi helyzetek adaptív kezelésének képességét alkalmazza.
  5. 5. Interperszonális és érzelmi feszültségkezelő képességgel rendelkezik.
Attitűd
  1. 1. Empatikus és érzékeny az egyéni, csoport és szervezeti jelenségek iránt
  2. 2. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére
  3. 3. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására
  4. 4. Nyitott az önismerete fejlesztésére
  5. 5. Nyitott a pszichológiai ismeretek befogadására.
  6. 6. Törekszik a pszichológiai tudását integrálni a munkájába és magánéletébe.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. 2. Aktívan törekszik az új ismeretek elsajátítására, ismeretei folyamatos bővítésére.
  3. 3. Felelősen és önállóan old meg csoporttal való együtt dolgozás során felmerülő helyzeteket, kihívásokat.
  4. 4. Szakmai tevékenysége során együttműködés jellemzi.

Oktatásmódszertan

Interaktív prezentáció, strukturált tapasztalatszerző gyakorlatok, akvárium gyakorlatok, szerep- és szituációs gyakorlatok, egyéni, páros és csoportos feladatmegoldások, kérdőívek, reflektív és önreflektív feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy során használt anyagok (szövegek, hanganyagok, videók, feladatlapok, gyakorlatok) a tárgy Mo-odle felületén érhetők el. / The materials used in the subject (texts, audio, videos, worksheets, practices) are available on the Moodle platform.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktalkalmakon való részvétellel és be-adandó dolgozatokkal történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés: a kurzuson való 100%-os és aktív részvétel, melynek megjelenési formája a tevé-keny részvétel az interaktív előadásokban, az egyéni és páros feladat megoldásokban és a kiscsoportos gyakorla-tokon. B. Részteljesítmény-értékelés: élmény alapú összefoglaló dolgozat (házi dolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény-értékelés: a kurzuson való 100%-os és aktív részvétel: 60
  • Részteljesítmény-értékelés: összefoglaló dolgozat elkészítése: 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 90-95
77-89
Közepes 64-76
Elégséges 50-63
Elégtelen 50 alatt

Javítás és pótlás

A hallgató a beadandó összefoglalót (házi dolgozatot) pótolhatja, javíthatja a pótlási héten.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt órákon 28
szakirodalom feldolgozás 32
összefoglaló dolgozat elkészítés 30
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A félév során az alábbi témák kerülnek sorra.

Előadások témái
1. Önismeret és emberismeret, önismereti modellek, személyiségtípusok beazonosítása. Az önismeret és személyes bevonódás optimalizálása.
2. A munkahelyi emberi kapcsolatok működési sajátosságai. Egyéni erősségek és fejlesztendő kompetenciák beazonosítása. Kapcsolatok építése és összhang teremtés. Hogyan tegyünk kedvező benyomást kollégák-ra és vezetőkre?
3. Munkahelyi kommunikáció területei és törvényszerűségei. Visszajelzés adás és fogadás, mint önismereti eszköz. Visszajelzések kezelése.
4. Viselkedési stílusok és asszertív kommunikáció, önérvényesítés, együttműködés és mások befolyásolása. Kommunikációs kompetenciák fejlesztése.
5. Érzelmi intelligencia területei és eszközei. Az egyéni és csoportos percepció eltéréseinek tudatosítása, az emátia és érzelmi érzékenység fejlesztése.
6. Önmenedzselés eszközei a munkahelyen. Szituáció elemzés és helyzetértékelés a munkahelyi helyzetek-kel kapcsolatban.
7. Gondolkodási keretek, személyes értékrend és hiedelmek hatása a munkahelyi kapcsolatokra.
8. Csoportos helyzetekhez kapcsolódó tapasztalatok tudatosítása és elemzése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Balogh Péter Zoltán mesteroktató balogh.peter.zoltan@gtk.bme.hu
Dr. Kun Ágota egyetemi docens kun.agota@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.