Objectives
The aim of the course is to provide students with the skills and competences to support successful integration and networking in the workplace. Through small group exercises, they will develop their self-awareness and the emotional and interpersonal skills to become more sensitive and open to others. The course promotes better communication, self-assertion and cooperation in the workplace.
Academic results
Knowledge
- 1. Self-awareness and people skills, personality types
- 2. Operational characteristics of human relations in the workplace
- 3. Identifying individual strengths and competences to be developed
- 4. Areas and rules of workplace communication
- 5. Behavioural styles and assertive communication, self-assertion, cooperation and influencing others
- 6. Areas and tools of emotional intelligence
- 7. Tools for self-management in the workplace
Skills
- 1. Develop self-awareness and self-reflection.
- 2. Ability to react adequately in social situations at work.
- 3. Sensitive and open to individual and social phenomena.
- 4. Ability to adaptively manage emotions and emotional situations.
- 5. Has interpersonal and emotional tension management skills.
Attitude
- 1. Empathic and sensitive to individual, group and organisational phenomena
- 2. Open to expanding knowledge in the field
- 3. Open and motivated to apply acquired knowledge
- 4. Open to developing self-awareness
- 5. Open to the reception of psychological knowledge.
- 6. Seeks to integrate psychological knowledge into his/her work and personal life.
Independence and responsibility
- 1. Expect and benefit from new knowledge.
- 2. Actively seeks to acquire new knowledge and to continuously expand his/her knowledge.
- 3. Resolves situations and challenges arising from working with a group in a responsible and independent manner.
- 4. Is a collaborative professional.
Teaching methodology
Interactive presentations, structured experiential exercises, aquarium exercises, role and situational exercises, individual, pair and group problem solving, questionnaires, reflective and self-reflective exercises.
Materials supporting learning
- A tantárgy során használt anyagok (szövegek, hanganyagok, videók, feladatlapok, gyakorlatok) a tárgy Mo-odle felületén érhetők el. / The materials used in the subject (texts, audio, videos, worksheets, practices) are available on the Moodle platform.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktalkalmakon való részvétellel és be-adandó dolgozatokkal történik.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés: a kurzuson való 100%-os és aktív részvétel, melynek megjelenési formája a tevé-keny részvétel az interaktív előadásokban, az egyéni és páros feladat megoldásokban és a kiscsoportos gyakorla-tokon. B. Részteljesítmény-értékelés: élmény alapú összefoglaló dolgozat (házi dolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Részteljesítmény-értékelés: a kurzuson való 100%-os és aktív részvétel: 60
- Részteljesítmény-értékelés: összefoglaló dolgozat elkészítése: 40
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 90-95 |
Good | 77-89 |
Satisfactory | 64-76 |
Pass | 50-63 |
Fail | 50 alatt |
Retake and late completion
A hallgató a beadandó összefoglalót (házi dolgozatot) pótolhatja, javíthatja a pótlási héten.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt órákon | 28 |
szakirodalom feldolgozás | 32 |
összefoglaló dolgozat elkészítés | 30 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 07.07.2024.
Topics covered during the term
A félév során az alábbi témák kerülnek sorra.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Önismeret és emberismeret, önismereti modellek, személyiségtípusok beazonosítása. Az önismeret és személyes bevonódás optimalizálása. |
2. | A munkahelyi emberi kapcsolatok működési sajátosságai. Egyéni erősségek és fejlesztendő kompetenciák beazonosítása. Kapcsolatok építése és összhang teremtés. Hogyan tegyünk kedvező benyomást kollégák-ra és vezetőkre? |
3. | Munkahelyi kommunikáció területei és törvényszerűségei. Visszajelzés adás és fogadás, mint önismereti eszköz. Visszajelzések kezelése. |
4. | Viselkedési stílusok és asszertív kommunikáció, önérvényesítés, együttműködés és mások befolyásolása. Kommunikációs kompetenciák fejlesztése. |
5. | Érzelmi intelligencia területei és eszközei. Az egyéni és csoportos percepció eltéréseinek tudatosítása, az emátia és érzelmi érzékenység fejlesztése. |
6. | Önmenedzselés eszközei a munkahelyen. Szituáció elemzés és helyzetértékelés a munkahelyi helyzetek-kel kapcsolatban. |
7. | Gondolkodási keretek, személyes értékrend és hiedelmek hatása a munkahelyi kapcsolatokra. |
8. | Csoportos helyzetekhez kapcsolódó tapasztalatok tudatosítása és elemzése. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Balogh Péter Zoltán | mesteroktató | balogh.peter.zoltan@gtk.bme.hu |
Dr. Kun Ágota | egyetemi docens | kun.agota@gtk.bme.hu |