Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a vezetéslélektan fő témáival, kérdéseivel, dilemmáival, illetve hogy átfogó ismereteket kapjanak a vezetővé válás folyamatába. A hallgatók betekintést kapnak a vezetés releváns pszichológiai tényezőibe, a klasszikus és új típusú vezetési modellekbe, valamint képet kapnak arról, miként válhat valaki jó vezetővé.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a fő vezetéslélektani elméleteket.
- 2. Tájékozott a csoportműködés alapjaival kapcsolatosan és a csoporton belüli szerepekben.
- 3. Ismeri az érzelmi intelligencia sajátosságait és szerepét.
- 4. Ismeri a teljesítménymotiváció összetevőit, jelentőségét.
- 5. Ismeri a stresszel való megküzdés lehetőségeit.
Képesség
- 1. Képes idejét hatékonyan beosztani.
- 2. Képes tartani a határidőket.
- 3. Képes beazonosítani teljesítmény helyzetben a siker és kudarc okait.
- 5. Képes felmérni adott szituációhoz kapcsolódóan az érzelmek szerepét, jelentőségét.
Attitűd
- 1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- 2. Nyitott, érdeklődő mások nézőpontjára, véleményére.
- 3. Empatikus hozzáállást tanúsít.
- 4. Törekszik az önkritikára.
- 5. Igénye van a megszerzett tudás bővítésére.
Önállóság és felelősség
- 1. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
- 2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- 3. Felelősséget vállal saját munkájáért.
Oktatásmódszertan
Előadás, interaktív órai feladatok, esetmegbeszélés, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása, kérdőív ki-töltés és feldolgozás, hallgatói prezentáció.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom: Órai anyagok
- A tantárgy során használt anyagok (szövegek, hanganyagok, videók, feladatlapok, gyakorlatok) a tárgy Moodle felületén érhetők el.
- Tanulástámogató anyagok
- • Klein Sándor (2021): Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kft
- • Répáczki Rita (2019): A vezetővé válás pszichológiája. BME egyetemi jegyzet
- • Répáczki Rita (2014): A szakmai és a vezetői identitás alakulása fiatal felnőttkorban. A vezetői identitás alakulása a mentális komplexitás és a személyiség tükrében fiatal felnőtteknél. Doktori Disszertáció. EL-TE PPK, Budapest
- • Antal Zsuzsanna, Dobák Miklós (2016): Vezetés és szervezés - Szervezetek kialakítása és működtetése, Akadémia Kiadó
- • Belbin, M. (2015): A team, avagy az együttműködő csoport, Edge 2000 Kft
- • Branson, R. (2017): A Virgin-módszer – Minden, amit a vezetésről tudok HVG Könyvek
- • Greßer, K., Freisler, R. (2016): Agilis és sikeres vezetés, Z-Press Kiadó
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és öt darab online feladat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetencia elemeinek komp-lex, írásos értékelési módja egy zárthelyi dolgozat és öt darab félévközi beadandó formájában.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Zárthelyi dolgozat: 50
- Félévközi feladatok: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94 |
Jó | 77-89 |
Közepes | 64-76 |
Elégséges | 50-63 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozatot minimum 50%-ra, azaz min. 25 pontra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozat a pótlási idő-szakban tartott pót zárthelyi dolgozattal pótolható és javítható. A félévközi online feladatokat minimum 50%-ra, azaz min. 25 pontra kell teljesíteni. Pótlásra és javításra a pót-lási időszakban van lehetőség. Valamennyi online feladat pótolható és javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
félévközi készülés az órákra | 14 |
házi online feladatok elkészítése | 20 |
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 12 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A félév során az alábbi témák kerülnek sorra.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A vezetés alapjai és alapfogalmai |
2. | Önismeret, egyéniség és vezetés kapcsolódási pontjai |
3. | A vezetővé válás folyamata, |
4. | Klasszikus vezetési modellek |
5. | Vezetői munka a XXI. században, a vezetés új típusú megközelítései |
6. | Új kompetenciák és vezetés stílusok |
7. | Sokszínűség a vezetésben, az egyéni jellemzők érvényesülése |
8. | Agilitás a vezetésben |
9. | A vezető feladatai és szerepei |
10. | Az egyéni tulajdonságok hatása a vezetés folyamatára |
11. | A jelen kor munkavállalóinak elvárásai és a megújult munkaerőpiaci környezet |
12. | Csoportműködés és csapatirányítás pszichológiai alapjai. A hatékony csapat és a csapat hatékony működésé-nek akadályai |
13. | A motiváció alapfogalmai, egyéni és csoportszintű motiváció. Hogyan lesz motivált a vezető? |
14. | Érzelmi intelligencia a vezetésben |
15. | Stresszkezelés és reziliencia, a stressz fogalmának értelmezése, eustressz és distressz a vezetői munkában |
16. | Hatékony stresszkezelés és lelki ellenállóképesség növelése |
17. | Szervezeti kultúra hatása a vezetésre |
18. | Pszichológiai biztonság és pszichológiai kockázatok a vezetésben |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Balogh Péter Zoltán | Mesteroktató | balogh.peter.zoltan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.