I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A VEZETŐVÉ VÁLÁS PSZICHOLÓGIÁJA
Azonosító
BMEGT52BX4K000-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Juhász Márta
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
juhasz.marta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a vezetéslélektan fő témáival, kérdéseivel, dilemmáival, illetve hogy átfogó ismereteket kapjanak a vezetővé válás folyamatába. A hallgatók betekintést kapnak a vezetés releváns pszichológiai tényezőibe, a klasszikus és új típusú vezetési modellekbe, valamint képet kapnak arról, miként válhat valaki jó vezetővé.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a fő vezetéslélektani elméleteket.
  2. 2. Tájékozott a csoportműködés alapjaival kapcsolatosan és a csoporton belüli szerepekben.
  3. 3. Ismeri az érzelmi intelligencia sajátosságait és szerepét.
  4. 4. Ismeri a teljesítménymotiváció összetevőit, jelentőségét.
  5. 5. Ismeri a stresszel való megküzdés lehetőségeit.
Képesség
  1. 1. Képes idejét hatékonyan beosztani.
  2. 2. Képes tartani a határidőket.
  3. 3. Képes beazonosítani teljesítmény helyzetben a siker és kudarc okait.
  4. 5. Képes felmérni adott szituációhoz kapcsolódóan az érzelmek szerepét, jelentőségét.
Attitűd
  1. 1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. 2. Nyitott, érdeklődő mások nézőpontjára, véleményére.
  3. 3. Empatikus hozzáállást tanúsít.
  4. 4. Törekszik az önkritikára.
  5. 5. Igénye van a megszerzett tudás bővítésére.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  2. 2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. 3. Felelősséget vállal saját munkájáért.

Oktatásmódszertan

Előadás, interaktív órai feladatok, esetmegbeszélés, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása, kérdőív ki-töltés és feldolgozás, hallgatói prezentáció.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom: Órai anyagok
  • A tantárgy során használt anyagok (szövegek, hanganyagok, videók, feladatlapok, gyakorlatok) a tárgy Moodle felületén érhetők el.
  • Tanulástámogató anyagok
  • • Klein Sándor (2021): Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kft
  • • Répáczki Rita (2019): A vezetővé válás pszichológiája. BME egyetemi jegyzet
  • • Répáczki Rita (2014): A szakmai és a vezetői identitás alakulása fiatal felnőttkorban. A vezetői identitás alakulása a mentális komplexitás és a személyiség tükrében fiatal felnőtteknél. Doktori Disszertáció. EL-TE PPK, Budapest
  • • Antal Zsuzsanna, Dobák Miklós (2016): Vezetés és szervezés - Szervezetek kialakítása és működtetése, Akadémia Kiadó
  • • Belbin, M. (2015): A team, avagy az együttműködő csoport, Edge 2000 Kft
  • • Branson, R. (2017): A Virgin-módszer – Minden, amit a vezetésről tudok HVG Könyvek
  • • Greßer, K., Freisler, R. (2016): Agilis és sikeres vezetés, Z-Press Kiadó

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és öt darab online feladat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetencia elemeinek komp-lex, írásos értékelési módja egy zárthelyi dolgozat és öt darab félévközi beadandó formájában.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Zárthelyi dolgozat: 50
  • Félévközi feladatok: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-94
77-89
Közepes 64-76
Elégséges 50-63
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A zárthelyi dolgozatot minimum 50%-ra, azaz min. 25 pontra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozat a pótlási idő-szakban tartott pót zárthelyi dolgozattal pótolható és javítható. A félévközi online feladatokat minimum 50%-ra, azaz min. 25 pontra kell teljesíteni. Pótlásra és javításra a pót-lási időszakban van lehetőség. Valamennyi online feladat pótolható és javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
félévközi készülés az órákra 14
házi online feladatok elkészítése 20
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 12
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A félév során az alábbi témák kerülnek sorra.

Előadások témái
1. A vezetés alapjai és alapfogalmai
2. Önismeret, egyéniség és vezetés kapcsolódási pontjai
3. A vezetővé válás folyamata,
4. Klasszikus vezetési modellek
5. Vezetői munka a XXI. században, a vezetés új típusú megközelítései
6. Új kompetenciák és vezetés stílusok
7. Sokszínűség a vezetésben, az egyéni jellemzők érvényesülése
8. Agilitás a vezetésben
9. A vezető feladatai és szerepei
10. Az egyéni tulajdonságok hatása a vezetés folyamatára
11. A jelen kor munkavállalóinak elvárásai és a megújult munkaerőpiaci környezet
12. Csoportműködés és csapatirányítás pszichológiai alapjai. A hatékony csapat és a csapat hatékony működésé-nek akadályai
13. A motiváció alapfogalmai, egyéni és csoportszintű motiváció. Hogyan lesz motivált a vezető?
14. Érzelmi intelligencia a vezetésben
15. Stresszkezelés és reziliencia, a stressz fogalmának értelmezése, eustressz és distressz a vezetői munkában
16. Hatékony stresszkezelés és lelki ellenállóképesség növelése
17. Szervezeti kultúra hatása a vezetésre
18. Pszichológiai biztonság és pszichológiai kockázatok a vezetésben

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Balogh Péter Zoltán Mesteroktató balogh.peter.zoltan@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.