Objectives
The aim of the course is to familiarise students with the main themes, issues and dilemmas of leadership psychology and to provide them with a comprehensive insight into the process of becoming a leader. Students will gain insights into the relevant psychological factors of leadership, classical and new models of leadership, and how to become a good leader.
Academic results
Knowledge
- 1. Knowledge of the main theories of leadership.
- 2. Knowledge of the basics of group functioning and roles within the group.
- 3. Knowledge of the characteristics and role of emotional intelligence.
- 4. Knowledge of the components and importance of achievement motivation.
- 5. Knowledge of ways of coping with stress.
Skills
- 1. Ability to manage your time effectively.
- 2. Ability to meet deadlines.
- 3. Ability to identify the reasons for success and failure in a performance situation.
- 5. Ability to assess the role and importance of emotions in a given situation.
Attitude
- 1. Collaborate with the teacher and fellow students to expand knowledge.
- 2. Open and interested in the views and opinions of others.
- 3. Has an empathetic attitude.
- 4. Seeks self-criticism.
- 5. Has a desire to extend the knowledge acquired.
Independence and responsibility
- 1. Independently evaluates and analyses individual assignments and researches on a given topic.
- 2. Is open to well-founded critical comments.
- 3. Takes responsibility for his/her own work.
Teaching methodology
Lecture, interactive classroom exercises, case discussion, group work, practical exercises, questionnaire completion and processing, student presentation.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom: Órai anyagok
- A tantárgy során használt anyagok (szövegek, hanganyagok, videók, feladatlapok, gyakorlatok) a tárgy Moodle felületén érhetők el.
- Tanulástámogató anyagok
- • Klein Sándor (2021): Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kft
- • Répáczki Rita (2019): A vezetővé válás pszichológiája. BME egyetemi jegyzet
- • Répáczki Rita (2014): A szakmai és a vezetői identitás alakulása fiatal felnőttkorban. A vezetői identitás alakulása a mentális komplexitás és a személyiség tükrében fiatal felnőtteknél. Doktori Disszertáció. EL-TE PPK, Budapest
- • Antal Zsuzsanna, Dobák Miklós (2016): Vezetés és szervezés - Szervezetek kialakítása és működtetése, Akadémia Kiadó
- • Belbin, M. (2015): A team, avagy az együttműködő csoport, Edge 2000 Kft
- • Branson, R. (2017): A Virgin-módszer – Minden, amit a vezetésről tudok HVG Könyvek
- • Greßer, K., Freisler, R. (2016): Agilis és sikeres vezetés, Z-Press Kiadó
General Rules
The learning outcomes set out in section 2.2 will be assessed on the basis of a final paper and five online assignments.
Performance assessment methods
Summative assessment of academic performance: a complex written assessment of the subject and the knowledge and skills in the form of a written examination and five mid-term papers.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Zárthelyi dolgozat: 50
- Félévközi feladatok: 50
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 90-94 |
Good | 77-89 |
Satisfactory | 64-76 |
Pass | 50-63 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
A zárthelyi dolgozatot minimum 50%-ra, azaz min. 25 pontra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozat a pótlási idő-szakban tartott pót zárthelyi dolgozattal pótolható és javítható. A félévközi online feladatokat minimum 50%-ra, azaz min. 25 pontra kell teljesíteni. Pótlásra és javításra a pót-lási időszakban van lehetőség. Valamennyi online feladat pótolható és javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
félévközi készülés az órákra | 14 |
házi online feladatok elkészítése | 20 |
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 12 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 07.07.2024.
Topics covered during the term
A félév során az alábbi témák kerülnek sorra.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A vezetés alapjai és alapfogalmai |
2. | Önismeret, egyéniség és vezetés kapcsolódási pontjai |
3. | A vezetővé válás folyamata, |
4. | Klasszikus vezetési modellek |
5. | Vezetői munka a XXI. században, a vezetés új típusú megközelítései |
6. | Új kompetenciák és vezetés stílusok |
7. | Sokszínűség a vezetésben, az egyéni jellemzők érvényesülése |
8. | Agilitás a vezetésben |
9. | A vezető feladatai és szerepei |
10. | Az egyéni tulajdonságok hatása a vezetés folyamatára |
11. | A jelen kor munkavállalóinak elvárásai és a megújult munkaerőpiaci környezet |
12. | Csoportműködés és csapatirányítás pszichológiai alapjai. A hatékony csapat és a csapat hatékony működésé-nek akadályai |
13. | A motiváció alapfogalmai, egyéni és csoportszintű motiváció. Hogyan lesz motivált a vezető? |
14. | Érzelmi intelligencia a vezetésben |
15. | Stresszkezelés és reziliencia, a stressz fogalmának értelmezése, eustressz és distressz a vezetői munkában |
16. | Hatékony stresszkezelés és lelki ellenállóképesség növelése |
17. | Szervezeti kultúra hatása a vezetésre |
18. | Pszichológiai biztonság és pszichológiai kockázatok a vezetésben |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Balogh Péter Zoltán | Mesteroktató | balogh.peter.zoltan@gtk.bme.hu |