I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
PSYCHOLOGY OF BECOMING A LEADER
ID (subject code)
BMEGT52BX4K000-00
Type of subject
contact teaching unit
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Juhász Márta
Position
Associate Professor
Contact details
juhasz.marta@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Ergonomics and Psychology
Language of the subject
magyar
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580501/3/2025 registration number. Valid from: 2025.07.10.

Objectives

The aim of the course is to familiarise students with the main themes, issues and dilemmas of leadership psychology and to provide them with a comprehensive insight into the process of becoming a leader. Students will gain insights into the relevant psychological factors of leadership, classical and new models of leadership, and how to become a good leader.

Academic results

Knowledge
  1. 1. Knowledge of the main theories of leadership.
  2. 2. Knowledge of the basics of group functioning and roles within the group.
  3. 3. Knowledge of the characteristics and role of emotional intelligence.
  4. 4. Knowledge of the components and importance of achievement motivation.
  5. 5. Knowledge of ways of coping with stress.
Skills
  1. 1. Ability to manage your time effectively.
  2. 2. Ability to meet deadlines.
  3. 3. Ability to identify the reasons for success and failure in a performance situation.
  4. 5. Ability to assess the role and importance of emotions in a given situation.
Attitude
  1. 1. Collaborate with the teacher and fellow students to expand knowledge.
  2. 2. Open and interested in the views and opinions of others.
  3. 3. Has an empathetic attitude.
  4. 4. Seeks self-criticism.
  5. 5. Has a desire to extend the knowledge acquired.
Independence and responsibility
  1. 1. Independently evaluates and analyses individual assignments and researches on a given topic.
  2. 2. Is open to well-founded critical comments.
  3. 3. Takes responsibility for his/her own work.

Teaching methodology

Lecture, interactive classroom exercises, case discussion, group work, practical exercises, questionnaire completion and processing, student presentation.

Materials supporting learning

  • Kötelező irodalom: Órai anyagok
  • A tantárgy során használt anyagok (szövegek, hanganyagok, videók, feladatlapok, gyakorlatok) a tárgy Moodle felületén érhetők el.
  • Tanulástámogató anyagok
  • • Klein Sándor (2021): Vezetés- és szervezetpszichológia, Edge 2000 Kft
  • • Répáczki Rita (2019): A vezetővé válás pszichológiája. BME egyetemi jegyzet
  • • Répáczki Rita (2014): A szakmai és a vezetői identitás alakulása fiatal felnőttkorban. A vezetői identitás alakulása a mentális komplexitás és a személyiség tükrében fiatal felnőtteknél. Doktori Disszertáció. EL-TE PPK, Budapest
  • • Antal Zsuzsanna, Dobák Miklós (2016): Vezetés és szervezés - Szervezetek kialakítása és működtetése, Akadémia Kiadó
  • • Belbin, M. (2015): A team, avagy az együttműködő csoport, Edge 2000 Kft
  • • Branson, R. (2017): A Virgin-módszer – Minden, amit a vezetésről tudok HVG Könyvek
  • • Greßer, K., Freisler, R. (2016): Agilis és sikeres vezetés, Z-Press Kiadó

General Rules

The learning outcomes set out in section 2.2 will be assessed on the basis of a final paper and five online assignments.

Performance assessment methods

Summative assessment of academic performance: a complex written assessment of the subject and the knowledge and skills in the form of a written examination and five mid-term papers.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Zárthelyi dolgozat: 50
  • Félévközi feladatok: 50
  • összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 90-94
Good 77-89
Satisfactory 64-76
Pass 50-63
Fail 0-49

Retake and late completion

A zárthelyi dolgozatot minimum 50%-ra, azaz min. 25 pontra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozat a pótlási idő-szakban tartott pót zárthelyi dolgozattal pótolható és javítható. A félévközi online feladatokat minimum 50%-ra, azaz min. 25 pontra kell teljesíteni. Pótlásra és javításra a pót-lási időszakban van lehetőség. Valamennyi online feladat pótolható és javítható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 14
félévközi készülés az órákra 14
házi online feladatok elkészítése 20
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 12
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 07.07.2024.

Topics covered during the term

A félév során az alábbi témák kerülnek sorra.

Lecture topics
1. A vezetés alapjai és alapfogalmai
2. Önismeret, egyéniség és vezetés kapcsolódási pontjai
3. A vezetővé válás folyamata,
4. Klasszikus vezetési modellek
5. Vezetői munka a XXI. században, a vezetés új típusú megközelítései
6. Új kompetenciák és vezetés stílusok
7. Sokszínűség a vezetésben, az egyéni jellemzők érvényesülése
8. Agilitás a vezetésben
9. A vezető feladatai és szerepei
10. Az egyéni tulajdonságok hatása a vezetés folyamatára
11. A jelen kor munkavállalóinak elvárásai és a megújult munkaerőpiaci környezet
12. Csoportműködés és csapatirányítás pszichológiai alapjai. A hatékony csapat és a csapat hatékony működésé-nek akadályai
13. A motiváció alapfogalmai, egyéni és csoportszintű motiváció. Hogyan lesz motivált a vezető?
14. Érzelmi intelligencia a vezetésben
15. Stresszkezelés és reziliencia, a stressz fogalmának értelmezése, eustressz és distressz a vezetői munkában
16. Hatékony stresszkezelés és lelki ellenállóképesség növelése
17. Szervezeti kultúra hatása a vezetésre
18. Pszichológiai biztonság és pszichológiai kockázatok a vezetésben

Additional lecturers

Name Position Contact details
Balogh Péter Zoltán Mesteroktató balogh.peter.zoltan@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements