I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében III.
Azonosító
BMEGT51XX69092-25
A tantárgy jellege
előadás
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szandi-Varga Péter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A hallgató ismereteket szerezzen a pedagógus szerepeiről, munkatevékenységéről, a pedagógiai folyamat tervezéséről kivált a kötött munkaidő neveléssel-oktatással le nem kötött részéről. Ismerje a pedagógusok e tevékenységét segítő új eljárásokat, módszereket, technikákat. Szerezzen jártasságot ezen folyamatok tervezésében, lebonyolításában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismerje az intézmény kulturális és sportéletének, versenyeknek, a szabadidő hasznos eltöltésének megszervezésének mikéntjét.
  2. Ismerje a tanulók nevelési-oktatási intézményen belüli önszerveződésének segítésével összefüggő feladatokat.
  3. Ismerje a gyermekek, tanulók, tanórai és egyéb foglalkozásnak nem minősülő felügyeletének aspektusait.
  4. Ismerje a tanuló- és gyermekbalesetek megelőzésével kapcsolatos feladatokat.
  5. Ismerje a gyermek- és ifjúságvédelemmel összefüggő feladatokat.
  6. Ismerje az egyes pedagógiai tevékenységhez kapcsolódó ügyviteli tevékenységeket.
  7. Tisztában van a tanuló- és gyermekbalesetek megelőzésével kapcsolatos felelősséggel.
  8. Ismerje a szülőkkel történő kapcsolattartás, szülői értekezlet, fogadóóra megtartásának feltételrendszereit.
  9. Ismerje a pedagógusjelölt, gyakornok szakmai segítése, mentorálása feladatait.
  10. Ismerje a nevelőtestület, a szakmai munkaközösség munkájában történő részvétel lehetőségeit, a munkaközösség-vezetés feladatait.
  11. Ismerje az intézményfejlesztési feladatokban való közreműködés lehőségeit.
  12. Ismerje a pedagógiai program célrendszerének megfelelő, az éves munkatervben rögzített, tanórai vagy egyéb foglalkozásnak nem minősülő feladatokat.
Képesség
  1. Képes saját pedagógiai munkatevékenységét megszervezni az intézmény pedagógiai programja alapján.
  2. Képes a gyakorlatban új eljárásokat és technikákat elsajátítani.
  3. Képes saját pedagógiai munkáját az iskola kötött munkaidő neveléssel-oktatással le nem kötött részébe szervesen integrálni.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során pedagógus társaiva.
  2. Nyitott a specializációja területén zajló, a köznevelés szem-pontjából kiemelt szakmai, technológiai fejlesztések és innovációk megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
  3. Pozitívan éli meg és disszeminálja pedagógus hivatásának aspektusait.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatait.
  2. Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét.

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása

Tanulástámogató anyagok

  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról
  • 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • Bábosik István: Az iskolák belső világa

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli vizsga: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 92-100
Jeles 87-91
75-86
Közepes 62-85
Elégséges 50-61
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
félévközi készülés órákra 32
felkészülés a teljesítményértékelésekre 55
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 55

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Az intézmény kulturális és sportéletének, versenyeknek, a szabadidő hasznos eltöltésének megszervezésének mikéntjei. A tanulók nevelési-oktatási intézményen belüli önszerveződésének segítésével összefüggő feladatok. A gyermekek, tanulók, tanórai és egyéb foglalkozásnak nem minősülő felügyeletének aspektusai. A tanuló- és gyermekbalesetek megelőzésével kapcsolatos feladatok. A gyermek- és ifjúságvédelemmel összefüggő feladatok. Az egyes pedagógiai tevékenységhez kapcsolódó ügyviteli tevékenységek. A szülőkkel történő kapcsolattartás, szülői értekezlet, fogadóóra megtartásának feltételrendszerei. A pedagógusjelölt, gyakornok szakmai segítése, mentorálása feladatai. A nevelőtestület, a szakmai munkaközösség munkájában történő részvétel lehetőségei, a munkaközösség-vezetés feladatai. Az intézményfejlesztési feladatokban való közreműködés lehőségei. A pedagógiai program célrendszerének megfelelő, az éves munkatervben rögzített, tanórai vagy egyéb foglalkozásnak nem minősülő feladatok.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.