Objectives
The aim is for the student to acquire knowledge about the roles and work activities of teachers, particularly regarding the planning of the pedagogical process—especially the part of their contracted working hours not directly tied to teaching and instruction. Students should become familiar with new procedures, methods, and techniques that support these teacher activities, and gain proficiency in planning and implementing such processes.
Academic results
Knowledge
- Understands how to organize the institution’s cultural and sports life, competitions, and meaningful leisure activities.
- Know the tasks related to helping pupils to organise themselves within the educational institution.
- Is familiar with the tasks related to supporting students’ self-organization within the educational institution.
- Know your responsibilities for preventing accidents involving pupils and children.
- Knows the aspects of supervising children and students outside of formal lessons and organized activities.
- Know the administrative activities related to each pedagogical activity.
- Understands the responsibilities related to the prevention of student and child accidents.
- Is aware of the tasks connected to child and youth protection.
- Know the tasks of professional support and mentoring of teacher candidates and trainees.
- Knows the administrative duties associated with various pedagogical activities.
- Understands the frameworks for maintaining communication with parents, organizing parent-teacher meetings, and holding office hours.
- Be familiar with the tasks that are not classroom or other activities in the annual work plan, in accordance with the objectives of the pedagogical programme.
Skills
- Is capable of organizing their own pedagogical work activities in alignment with the institution’s pedagogical program.
- Is able to acquire and apply new procedures and techniques in practice.
- Is able to acquire and apply new procedures and techniques in practice.
Attitude
- Collaborates with fellow teachers in expanding their knowledge.
- Is open to learning about, accepting, and authentically conveying professional and technological developments and innovations within their area of specialization that are significant for public education.
- Embraces and actively disseminates the positive aspects of the teaching profession.
Independence and responsibility
- Carries out their tasks independently.
- Authentically represents the social role of their profession.
Teaching methodology
Lectures, application of IT tools and technology.
Materials supporting learning
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 2023. évi LII. törvény a pedagógusok új életpályájáról
- 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- Bábosik István: Az iskolák belső világa
General Rules
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése
Performance assessment methods
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- szóbeli vizsga: 100
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 92-100 |
Very good | 87-91 |
Good | 75-86 |
Satisfactory | 62-85 |
Pass | 50-61 |
Fail | 49 |
Retake and late completion
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
félévközi készülés órákra | 32 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 55 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 55 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 02.06.2025
Topics covered during the term
Az intézmény kulturális és sportéletének, versenyeknek, a szabadidő hasznos eltöltésének megszervezésének mikéntjei. A tanulók nevelési-oktatási intézményen belüli önszerveződésének segítésével összefüggő feladatok. A gyermekek, tanulók, tanórai és egyéb foglalkozásnak nem minősülő felügyeletének aspektusai. A tanuló- és gyermekbalesetek megelőzésével kapcsolatos feladatok. A gyermek- és ifjúságvédelemmel összefüggő feladatok. Az egyes pedagógiai tevékenységhez kapcsolódó ügyviteli tevékenységek. A szülőkkel történő kapcsolattartás, szülői értekezlet, fogadóóra megtartásának feltételrendszerei. A pedagógusjelölt, gyakornok szakmai segítése, mentorálása feladatai. A nevelőtestület, a szakmai munkaközösség munkájában történő részvétel lehetőségei, a munkaközösség-vezetés feladatai. Az intézményfejlesztési feladatokban való közreműködés lehőségei. A pedagógiai program célrendszerének megfelelő, az éves munkatervben rögzített, tanórai vagy egyéb foglalkozásnak nem minősülő feladatok.
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|