Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, ugyan-akkor a gyakorlatban is hasznosítható ismeretket szerezen a szer-vezetek általános jellemzőiről, kiemelt tekintettel a nevelési-oktatási intézmények szervezetére. Ismerje meg a köznevelési intézmények társadalmi szerepvállalását, szervezeti céljaikat és küldetésüket. Lássa át, hogy a köznevelési intézmények a nevelési és oktatási tevékenységük mellett induvidualizáló és szocializáló szervezetek is, ennek megfelelően a működésük komplexitását. Ismerje meg a nemzeti köznevelés céljai és az intézményi célok és értékek kapcsolatát, a pedagógia program és az intézményi stratégia, valamint a tantervi követelményekhez, a nevelési célokhoz és egyéb feladatok ellátásához illeszkedő szervezeti formákat. A szervezeti struktúra és működés körében ismerje meg a nevelési-oktatási intézmények szervezetének hierarchikus szintjeit, a felelősségi köröket, a formális és informális szervezeti kapcsolatokat, a főbb szervezeti egységek működését, a döntési mechanizmusokat. Legyen tisztában a köznevelési intézményekre jellemző szervezeti kultúra különleges jellemzőivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a szervezetek általános jellemzőit, a szervezeti működés alapmodelljeit
- 2. Ismeri a nemzeti köznevelés céljait, ezek kapcsolatát az intézményi célokkal és értékekkel
- 3. Ismeri a nevelési-oktatási intézmények szervezeti sajátosságait, a nevelési célokhoz illeszkedő szervezeti formákat
- 4. Ismeri a nevelési-oktatási intézmények struktúráját, hierarchikus szintjeinek jellemzőit, a felelősségi köröket, döntési szinteket
- 5. Ismeri a nevelési-oktatási intézményekre jellemző szervezeti kultúra típusait
Képesség
- 1. Képes átlátni a köznevelés rendszerének működését, ebből kiin-dulva képes meghatározni saját intézménye vízióját, misszióját, stratégiáját.
- 2. Képes a nevelési-oktatási intézmények társadalmi szerep-vállalását felismerni, megérteni azok működésének komplexitását.
- 3. Képes felismerni és átlátni egy adott nevelési-oktatási intézmény küldetése és stratégiája megvalósításához illeszkedő szervezeti struktúrát, a működtetéshez szükséges vezetői és menedzsmenti feladatokat.
- 4. Átlátja és megérti az oktatási-nevelési intézmények szervezeti kultúrájának és értékrendjének sajátosságait, a szervezeti klíma hatását a pedagógiai folyamtokra, a tanulási eredményekre
Attitűd
- 1. Nyitottság a köznevelési rendszer komplexitásának megértésére
- 2. Motiváció a szervezeti értékek elfogadására, továbbadására
- 3. Együttműködési készség, a csapatmunka iránti elkötelezettség
Önállóság és felelősség
- 1. Tudatosan vállal felelősséget a nevelési-oktatási intézmények működésével kapcsolatos szervezeti, társadalmi és szakmai feladatok megvalósításáért
- 2. Önállóan képes a szervezeti sajátosságokat és azok pedagógiai hatásait elemezni, különös tekintettel a köznevelési intézmények komplex szerepére
- 3. Képes önálló véleményalkotásra a nemzeti köznevelési célok és az intézményi stratégiák, értékek összehangolásával kapcsolatban
Oktatásmódszertan
Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása
Tanulástámogató anyagok
- Benedek András - Sipos Imre: Köznevelés rendszer- és szervezettan, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
- Benedek István: SzervezettBME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmé-nyek működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése
Teljesítményértékelési módszerek
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Szóbeli vizsga: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
Felkészülés a vizsgára, kijelölt tananyag önálló elsajátítása | 142 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: |
2. | 1. A szervezet fogalma, alapvető jellemzői, a szervezeti struktúrák típusai |
3. | 2. A nevelési-oktatási intézmény fogalma és jelentősége a társadalomban, a köznevelési intézmények komplexitása (többfunkciós szervezet: nevelés, oktatás, közösségépítés, társa-dalmi integráció, szocializáció) |
4. | 3. A nevelési-oktatási intézmények működésének alapelvei: vízió, misszió, stratégia, intézményi pedagógiai programok |
5. | 4. A nevelési-oktatási intézmények szervezeti sajátosságai (óvoda, általános iskola, középiskola, pedagógia szakszolgálatok, pedagógiai szakmai szolgáltatók) |
6. | 5. A nevelési intézmények szervezeti struktúrája, hierarchikus felépítése (igazgató, nevelőtestület, munkaközösségek, pedagógusok, egyéb foglalkoztatottak), a döntéshozatal sajátossága (intézményi autonómia vs központi irányítás), döntéshozatali mechanizmusok |
7. | 6. Vezetési és szervezeti elméletek alkalmazása: a hatékony működés kulcselemeinek ismerete |
8. | 7. Az intézményi légkör és annak hatása a tanulásra és a munkavégzésre |
9. | 8. A fenntarthatósági szempontok az intézmények működésében, a folyamatos fejlődés és a változásokhoz való alkalmazkodás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.