I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Nevelési-oktatási intézmény mint szervezet
Azonosító
BMEGT51XX74646-46
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
https//edu.gtk.bme.hu
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, ugyan-akkor a gyakorlatban is hasznosítható ismeretket szerezen a szer-vezetek általános jellemzőiről, kiemelt tekintettel a nevelési-oktatási intézmények szervezetére. Ismerje meg a köznevelési intézmények társadalmi szerepvállalását, szervezeti céljaikat és küldetésüket. Lássa át, hogy a köznevelési intézmények a nevelési és oktatási tevékenységük mellett induvidualizáló és szocializáló szervezetek is, ennek megfelelően a működésük komplexitását. Ismerje meg a nemzeti köznevelés céljai és az intézményi célok és értékek kapcsolatát, a pedagógia program és az intézményi stratégia, valamint a tantervi követelményekhez, a nevelési célokhoz és egyéb feladatok ellátásához illeszkedő szervezeti formákat. A szervezeti struktúra és működés körében ismerje meg a nevelési-oktatási intézmények szervezetének hierarchikus szintjeit, a felelősségi köröket, a formális és informális szervezeti kapcsolatokat, a főbb szervezeti egységek működését, a döntési mechanizmusokat. Legyen tisztában a köznevelési intézményekre jellemző szervezeti kultúra különleges jellemzőivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a szervezetek általános jellemzőit, a szervezeti működés alapmodelljeit
  2. 2. Ismeri a nemzeti köznevelés céljait, ezek kapcsolatát az intézményi célokkal és értékekkel
  3. 3. Ismeri a nevelési-oktatási intézmények szervezeti sajátosságait, a nevelési célokhoz illeszkedő szervezeti formákat
  4. 4. Ismeri a nevelési-oktatási intézmények struktúráját, hierarchikus szintjeinek jellemzőit, a felelősségi köröket, döntési szinteket
  5. 5. Ismeri a nevelési-oktatási intézményekre jellemző szervezeti kultúra típusait
Képesség
  1. 1. Képes átlátni a köznevelés rendszerének működését, ebből kiin-dulva képes meghatározni saját intézménye vízióját, misszióját, stratégiáját.
  2. 2. Képes a nevelési-oktatási intézmények társadalmi szerep-vállalását felismerni, megérteni azok működésének komplexitását.
  3. 3. Képes felismerni és átlátni egy adott nevelési-oktatási intézmény küldetése és stratégiája megvalósításához illeszkedő szervezeti struktúrát, a működtetéshez szükséges vezetői és menedzsmenti feladatokat.
  4. 4. Átlátja és megérti az oktatási-nevelési intézmények szervezeti kultúrájának és értékrendjének sajátosságait, a szervezeti klíma hatását a pedagógiai folyamtokra, a tanulási eredményekre
Attitűd
  1. 1. Nyitottság a köznevelési rendszer komplexitásának megértésére
  2. 2. Motiváció a szervezeti értékek elfogadására, továbbadására
  3. 3. Együttműködési készség, a csapatmunka iránti elkötelezettség
Önállóság és felelősség
  1. 1. Tudatosan vállal felelősséget a nevelési-oktatási intézmények működésével kapcsolatos szervezeti, társadalmi és szakmai feladatok megvalósításáért
  2. 2. Önállóan képes a szervezeti sajátosságokat és azok pedagógiai hatásait elemezni, különös tekintettel a köznevelési intézmények komplex szerepére
  3. 3. Képes önálló véleményalkotásra a nemzeti köznevelési célok és az intézményi stratégiák, értékek összehangolásával kapcsolatban

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása

Tanulástámogató anyagok

  • Benedek András - Sipos Imre: Köznevelés rendszer- és szervezettan, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
  • Benedek István: SzervezettBME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmé-nyek működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Szóbeli vizsga: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 8
Felkészülés a vizsgára, kijelölt tananyag önálló elsajátítása 142

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:
2. 1. A szervezet fogalma, alapvető jellemzői, a szervezeti struktúrák típusai
3. 2. A nevelési-oktatási intézmény fogalma és jelentősége a társadalomban, a köznevelési intézmények komplexitása (többfunkciós szervezet: nevelés, oktatás, közösségépítés, társa-dalmi integráció, szocializáció)
4. 3. A nevelési-oktatási intézmények működésének alapelvei: vízió, misszió, stratégia, intézményi pedagógiai programok
5. 4. A nevelési-oktatási intézmények szervezeti sajátosságai (óvoda, általános iskola, középiskola, pedagógia szakszolgálatok, pedagógiai szakmai szolgáltatók)
6. 5. A nevelési intézmények szervezeti struktúrája, hierarchikus felépítése (igazgató, nevelőtestület, munkaközösségek, pedagógusok, egyéb foglalkoztatottak), a döntéshozatal sajátossága (intézményi autonómia vs központi irányítás), döntéshozatali mechanizmusok
7. 6. Vezetési és szervezeti elméletek alkalmazása: a hatékony működés kulcselemeinek ismerete
8. 7. Az intézményi légkör és annak hatása a tanulásra és a munkavégzésre
9. 8. A fenntarthatósági szempontok az intézmények működésében, a folyamatos fejlődés és a változásokhoz való alkalmazkodás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.