I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Nevelési-oktatási intézmény és környezete
Azonosító
BMEGT51XX63116-93
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Manojlovics Heléna
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
manoljovics.helena@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, ugyanakkor a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket szerezzen a nevelési-oktatási intézmény környezetének struktúrájáról, az intézmény kapcsolatairól. Ismerje a természeti és az épített környezet jellemzőit, legyen tisztában a köznevelési intézmény társadalmi, gazdasági, jogi és partneri környezetével (fenntartók különböző fajtái, helyi önkormányzat, pedagógiai szakszolgálati intézmények, pedagógiai-szakmai szolgáltatást nyújtó intézmények, a gyermekek, tanulók családja, egyházak, civil szervezetek, más nevelési-oktatási intézmények, felsőoktatási intézmények).

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. .
Képesség
  1. 1.Képes átfogó bemutatást adni környezetének struktúrájáról, valamint értelmezni tudja az intézmény és környezete viszonyát
  2. 2. Képes a nevelési-oktatási intézmény gazdasági és jogi környe- zetét meghatározó tényezőket meghatározni, hatásukat értelmez-
  3. ni saját intézménye tervezőmunkája és működése vonatkozásában
  4. 3. Be tudja mutatni az azonosságokat és különbséget az egyes fenntartók jogosultságai között az intézmény jogállásának és működési kereteinek meghatározása, a munkáltatói és a gazdálko- dási jog, valamint az ellenőrzés és az értékelés területén.
  5. 4. Látja az összefüggéseket a nevelési-oktatási intézmény és a társadalmi környezet között az esélyegyenlőség területén.
Attitűd
  1. 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval, hallgató társaival, kollégáival
  2. 2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés során irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező
  3. 3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei, szempontjai iránt
Önállóság és felelősség
  1. .

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása

Tanulástámogató anyagok

  • Nagy-Czirok Lászlóné: Intézmény és környezete, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormány- zatairól
  • 2011. évi CLXXV. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról
  • 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • Oktatási Hivatal honlapja

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Szóbeli vizsga: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 8
Felkészülés a vizsgára, kijelölt tananyag önálló elsajátítása 142

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:
2. 1. A környezeti elemek áttekintése (jogszabályok, épület, eszközök, társadalom, gazdaság, fenntartó, önkormányzat, középirányító szervezetek- OH, POK, KK
3. 2. Materiális környezettel kapcsolatos szabályozások, hatásuk a működésre
4. 3. Társadalmi környezet hatása az intézményi célok meghatározására és a működésre (esélyegyenlőség, település jellege, elvárások, létszámok1. Társadalmi környezet hatása az intézményi célok meghatározására és a működésre
5. 4. A különböző fenntartók feladatai, szerepük (jogállás, működési keretek, munkáltatás, gazdálkodás, működtetés, ellenőrzések, értékelés
6. 5. Szakmai szolgáltatások (POK-ok, pedagógiai intézetek), szakszolgálatok (állami, egyházi, magán), kapcsolattartás, eljárásrend
7. 6. Köznevelési és felsőoktatási intézmények (gyakorló iskolák, képzőhelyek, mentorok, képzések, továbbképzések, bemutatók), egyházak (fenntartók, kötelező és fakultatív hittan órák, táborok), civil szervezetek (alapítványok, egyesületek, kiemelten a diáksport egyesületek, a tehetségsegítő szervezetek

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.