Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, ugyanakkor a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket szerezzen a nevelési-oktatási intézmény környezetének struktúrájáról, az intézmény kapcsolatairól. Ismerje a természeti és az épített környezet jellemzőit, legyen tisztában a köznevelési intézmény társadalmi, gazdasági, jogi és partneri környezetével (fenntartók különböző fajtái, helyi önkormányzat, pedagógiai szakszolgálati intézmények, pedagógiai-szakmai szolgáltatást nyújtó intézmények, a gyermekek, tanulók családja, egyházak, civil szervezetek, más nevelési-oktatási intézmények, felsőoktatási intézmények).
Tanulmányi eredmények
Tudás
- .
Képesség
- 1.Képes átfogó bemutatást adni környezetének struktúrájáról, valamint értelmezni tudja az intézmény és környezete viszonyát
- 2. Képes a nevelési-oktatási intézmény gazdasági és jogi környe- zetét meghatározó tényezőket meghatározni, hatásukat értelmez-
- ni saját intézménye tervezőmunkája és működése vonatkozásában
- 3. Be tudja mutatni az azonosságokat és különbséget az egyes fenntartók jogosultságai között az intézmény jogállásának és működési kereteinek meghatározása, a munkáltatói és a gazdálko- dási jog, valamint az ellenőrzés és az értékelés területén.
- 4. Látja az összefüggéseket a nevelési-oktatási intézmény és a társadalmi környezet között az esélyegyenlőség területén.
Attitűd
- 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval, hallgató társaival, kollégáival
- 2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés során irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező
- 3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei, szempontjai iránt
Önállóság és felelősség
- .
Oktatásmódszertan
Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása
Tanulástámogató anyagok
- Nagy-Czirok Lászlóné: Intézmény és környezete, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormány- zatairól
- 2011. évi CLXXV. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról
- 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- Oktatási Hivatal honlapja
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése
Teljesítményértékelési módszerek
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Szóbeli vizsga: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
Felkészülés a vizsgára, kijelölt tananyag önálló elsajátítása | 142 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: |
2. | 1. A környezeti elemek áttekintése (jogszabályok, épület, eszközök, társadalom, gazdaság, fenntartó, önkormányzat, középirányító szervezetek- OH, POK, KK |
3. | 2. Materiális környezettel kapcsolatos szabályozások, hatásuk a működésre |
4. | 3. Társadalmi környezet hatása az intézményi célok meghatározására és a működésre (esélyegyenlőség, település jellege, elvárások, létszámok1. Társadalmi környezet hatása az intézményi célok meghatározására és a működésre |
5. | 4. A különböző fenntartók feladatai, szerepük (jogállás, működési keretek, munkáltatás, gazdálkodás, működtetés, ellenőrzések, értékelés |
6. | 5. Szakmai szolgáltatások (POK-ok, pedagógiai intézetek), szakszolgálatok (állami, egyházi, magán), kapcsolattartás, eljárásrend |
7. | 6. Köznevelési és felsőoktatási intézmények (gyakorló iskolák, képzőhelyek, mentorok, képzések, továbbképzések, bemutatók), egyházak (fenntartók, kötelező és fakultatív hittan órák, táborok), civil szervezetek (alapítványok, egyesületek, kiemelten a diáksport egyesületek, a tehetségsegítő szervezetek |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.