Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
DÖNTÉSELMÉLETI MÓDSZEREK AZ ÉLMÉNYALAPÚ TANULÁSBAN
Azonosító
BMEGT51V106
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kálmán Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.059/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tárgy célja megismertetni a tanulókkal a szellemi alkotómunka szervezésének alkalmazását a tanulás folyamatában. Napjaink pedagógiájának fontos kulcsszavait jelentik a tanulói aktivitás, a kooperációs képesség fejlesztése vagy a gamifikáció. A menedzsment tudományban elterjedt döntés-előkészítési módszerei, mint például a brain storming vagy a tréningmódszerek éppen ezeket az elemeket fejlesztik a tanulókban. A tárgy elsajátítása során betekintést nyernek a hallgatók ezek alkalmazásának feltételeibe, gyakorlati végrehajtásába és eredményeinek elemzésébe. Mindezt úgy, hogy a pedagógiai alkalmazások mellett kitekintést nyerhetnek saját szakmájuk megfelelő területei felé is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a csoportos feladatmegoldás fő megoldási módszereit.
  2. Ismeri a csoportmunka szervezésének szabályait.
  3. Ismeri a szellemi alkotómunka szervezésének pedagógiai-tanulási lehetőségeit.
Képesség
  1. Képes az alkotómunkákban való hatékony részvételre.
  2. Képes kreatív projektek szervezésére.
  3. Képes kreatív módszerek alkalmazására beosztottainak továbbképzése céljából.
  4. Képes értelmezni a kreatív módszerek döntés-előkészítő eredményeit.
  5. Képes hagyományos munkahelyi képzési programok átalakítására élményalapú tanulási módszerek alkalmazásával.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új megoldásai iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, szellemi alkotó eljárások szervezése és azokban való részvétel.

Tanulástámogató anyagok

  • Kata János: Korszerű módszerek a szakképzésben Typotex, Budapest, 2007.
  • Kata János: A szellemi alkotómunka szervezése Tanszéki jegyzet, Budapest, 2014.

Általános szabályok

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt két zárthelyi dolgozat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon, a projektekben és a mérések során tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (1. zh): 25%
  • részteljesítmény értékelés (2. zh): 25%
  • Projektekben való aktív részvétel: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Érdemjegy megállapítása

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75-87
Közepes 62-75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható. 2) A projektmunkában való részvétel annak jellege miatt nem pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
zh-ra történő felkészülés
projektmunkák kidolgozása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.059/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A szellemi alkotómunka szervezésének fő céljai, sajátosságai és módszerei.Az ezekhez köthető elemzési-értékelési eljárások.
2. Korszerű követelmények és megoldások a tanulásban (élményalapú tanulás, gamifikáció, csoportos módszerek, kooperatív tanulás).
3. A szellemi alkotómunka szervezésének kapcsolata az iskolai és munkahelyi tanulással.
4. Tréningmódszerek a munkaerő továbbképzésében és az iskolai tanulásban.
5. Szóbeli, írásbeli és vegyes módszerek, illetve kötött és vegyes munkaformák a szellemi alkotómunka szervezésében.
6. Brain storming eljárás végrehajtása és eredményeinek értékelése egy műszaki (vagy hétköznapi) probléma megoldására (projektfeladat).
7. Brain storming eljárás végrehajtása és eredményeinek értékelése egy iskolai (vagy tanulási) probléma megoldására (projektfeladat).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kata János mestertanár kata.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.