Célkitűzések
A hallgató megismeri a magyarországi munkaerőpiac alapvető jellemzőit és trendjeit. Betekintést nyer a munkaerőpiaci folyamatokat meghatározó demográfiai és gazdasági változásokba, valamint a kínálatot befolyásoló oktatási trendekbe. Elsajátítja, hogy pályaorientációs tevékenységek végzése céljából mely forrásokból és miként követhetők nyomon a hazai munkaerőpiaci változások. Ismereteket szerez a hazai oktatási és képesítési rendszer egészének felépítéséről és az elérhető programtípusokról, beleértve a felvételi előírásokat, trendeket, a duális képzés jellemzőit, valamint a végzettek pályakövetési rendszereit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átlátja a magyarországi munkaerőpiac alapvető jellemzőit, főbb trendjeit, és ismeri a foglalkoztatottság, munkanélküliség, munkaerőhiány aktuális mutatóit, valamint ezek változásait az elmúlt években.
- Felismeri a demográfiai és gazdasági tényezők (például népességfogyás, elöregedés, gazdasági növekedés vagy stagnálás) munkaerőpiacra gyakorolt hatásait, és megérti, hogyan befolyásolják ezek a munkaképes korú népesség arányát és a munkaerő-kínálatot.
- Ismeri a hazai oktatási és képesítési rendszer felépítését, a különböző programtípusokat, valamint a felvételi és a pályakövetési rendszereket.
Képesség
- Képes különböző forrásokból (pl. KSH, EUROSTAT) aktuális munkaerőpiaci adatokat gyűjteni, értelmezni és azokat a pályaorientációs tanácsadásban.
- Elemzi a hazai munkaerőpiaci folyamatokat meghatározó demográfiai, gazdasági és oktatási trendeket, és ezek alapján támogatja a tanulók pályaválasztási döntéseit.
- Kritikusan értékeli és összehasonlítja a különböző oktatási programok, képzési szintek és képesítések előnyeit, követelményeit, valamint a végzettségek munkaerőpiaci érvényesülését, így segítve a tanulókat a tudatos pályatervezésben.
Attitűd
- Nyitottan és érdeklődően fordul a munkaerőpiac folyamatosan változó trendjei, új foglalkozások, technológiai és társadalmi átalakulások felé, és ezt a szemléletet közvetíti a tanulók felé is.
- Elkötelezett a hiteles, adat-alapú pályaorientációs tanácsadás mellett, és törekszik a legfrissebb munkaerőpiaci információk beépítésére a munkájába.
- Folyamatosan figyelemmel kíséri az oktatási és munkaerőpiaci rendszer változásait, és kész alkalmazkodni az új kihívásokhoz, elvárásokhoz.
Önállóság és felelősség
- Önállóan nyomon követi a hazai munkaerőpiaci trendeket, készség-előrejelzéseket és képesítési követelményeket, és ezeket beépíti pályaorientációs tevékenységébe.
- Felelősséget vállal azért, hogy szakmai tudását folyamatosan frissítse, és a Kritikusan értékeli a munkaerőpiaci változások társadalmi és gazdasági hatásait, ezáltal segítve a tanulókat abban, hogy felelősen, tudatosan döntsenek jövőbeli pályájukról egy gyorsan változó világban.
- Kritikusan értékeli a munkaerőpiaci változások társadalmi és gazdasági hatásait, ezáltal segítve a tanulókat abban, hogy felelősen, tudatosan döntsenek jövőbeli pályájukról egy gyorsan változó világban.
Oktatásmódszertan
Előadás, órai megbeszélés.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Csehné Papp, I. (2021). A munkaerőpiac folyamatai és kihívásai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
- 2. Szabó-Morvai, Á., Pető, R.. (szerk.) (2023). Munkaerőpiaci Tükör. https://kti.krtk.hu/kategoria/publikaciok/kti-kiadvany/munkaeropiaci-tukor/
- 3. Kolosi, T., Tóth, I. Gy. (szerk.) (2024). Társadalmi riport. TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. https://tarki.hu/tarsadalmi-riport
- 4. Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatbázisok https://www.ksh.hu
- 5. EUROSTAT Labour Market Statistics https://ec.europa.eu/eurostat/web/labour-market
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsga eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: írásbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87–90% |
Jó | 75–86% |
Közepes | 62–74% |
Elégséges | 50–61% |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
felkészülés az írásbeli vizsgára | 142 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 1 óra, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Munkaerőpiaci helyzetkép |
2. | Demográfiai változások |
3. | A hazai gazdaság alapvető jellemzői és mutatói |
4. | Iskolai végzettség, a továbbtanulás és lemorzsolódás mutatói |
5. | A hazai oktatási rendszer áttekintése |
6. | Felvételi rendszerek és adatok |
7. | Duális képzés a felsőoktatásban és a szakképzésben |
8. | Pályakövetési rendszerek és adatok |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bükki Eszter | adjunktus / assistant professor | bukki.eszter@gtk.bme.hu |
Anafinova Saule | adjunktus / assistant professor | saule.anafinova@edu.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.