I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MUNKAERŐPIACI ISMERETEK II.
Azonosító
BMEGT51XX94332-60
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A hallgató megismeri a magyarországi munkaerőpiac alapvető jellemzőit és trendjeit. Betekintést nyer a munkaerőpiaci folyamatokat meghatározó demográfiai és gazdasági változásokba, valamint a kínálatot befolyásoló oktatási trendekbe. Elsajátítja, hogy pályaorientációs tevékenységek végzése céljából mely forrásokból és miként követhetők nyomon a hazai munkaerőpiaci változások. Ismereteket szerez a hazai oktatási és képesítési rendszer egészének felépítéséről és az elérhető programtípusokról, beleértve a felvételi előírásokat, trendeket, a duális képzés jellemzőit, valamint a végzettek pályakövetési rendszereit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átlátja a magyarországi munkaerőpiac alapvető jellemzőit, főbb trendjeit, és ismeri a foglalkoztatottság, munkanélküliség, munkaerőhiány aktuális mutatóit, valamint ezek változásait az elmúlt években.
  2. Felismeri a demográfiai és gazdasági tényezők (például népességfogyás, elöregedés, gazdasági növekedés vagy stagnálás) munkaerőpiacra gyakorolt hatásait, és megérti, hogyan befolyásolják ezek a munkaképes korú népesség arányát és a munkaerő-kínálatot.
  3. Ismeri a hazai oktatási és képesítési rendszer felépítését, a különböző programtípusokat, valamint a felvételi és a pályakövetési rendszereket.
Képesség
  1. Képes különböző forrásokból (pl. KSH, EUROSTAT) aktuális munkaerőpiaci adatokat gyűjteni, értelmezni és azokat a pályaorientációs tanácsadásban.
  2. Elemzi a hazai munkaerőpiaci folyamatokat meghatározó demográfiai, gazdasági és oktatási trendeket, és ezek alapján támogatja a tanulók pályaválasztási döntéseit.
  3. Kritikusan értékeli és összehasonlítja a különböző oktatási programok, képzési szintek és képesítések előnyeit, követelményeit, valamint a végzettségek munkaerőpiaci érvényesülését, így segítve a tanulókat a tudatos pályatervezésben.
Attitűd
  1. Nyitottan és érdeklődően fordul a munkaerőpiac folyamatosan változó trendjei, új foglalkozások, technológiai és társadalmi átalakulások felé, és ezt a szemléletet közvetíti a tanulók felé is.
  2. Elkötelezett a hiteles, adat-alapú pályaorientációs tanácsadás mellett, és törekszik a legfrissebb munkaerőpiaci információk beépítésére a munkájába.
  3. Folyamatosan figyelemmel kíséri az oktatási és munkaerőpiaci rendszer változásait, és kész alkalmazkodni az új kihívásokhoz, elvárásokhoz.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan nyomon követi a hazai munkaerőpiaci trendeket, készség-előrejelzéseket és képesítési követelményeket, és ezeket beépíti pályaorientációs tevékenységébe.
  2. Felelősséget vállal azért, hogy szakmai tudását folyamatosan frissítse, és a Kritikusan értékeli a munkaerőpiaci változások társadalmi és gazdasági hatásait, ezáltal segítve a tanulókat abban, hogy felelősen, tudatosan döntsenek jövőbeli pályájukról egy gyorsan változó világban.
  3. Kritikusan értékeli a munkaerőpiaci változások társadalmi és gazdasági hatásait, ezáltal segítve a tanulókat abban, hogy felelősen, tudatosan döntsenek jövőbeli pályájukról egy gyorsan változó világban.

Oktatásmódszertan

Előadás, órai megbeszélés.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Csehné Papp, I. (2021). A munkaerőpiac folyamatai és kihívásai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest
  • 2. Szabó-Morvai, Á., Pető, R.. (szerk.) (2023). Munkaerőpiaci Tükör. https://kti.krtk.hu/kategoria/publikaciok/kti-kiadvany/munkaeropiaci-tukor/
  • 3. Kolosi, T., Tóth, I. Gy. (szerk.) (2024). Társadalmi riport. TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. https://tarki.hu/tarsadalmi-riport
  • 4. Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatbázisok https://www.ksh.hu
  • 5. EUROSTAT Labour Market Statistics https://ec.europa.eu/eurostat/web/labour-market

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése írásbeli vizsga eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: írásbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87–90%
75–86%
Közepes 62–74%
Elégséges 50–61%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
felkészülés az írásbeli vizsgára 142
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 1 óra, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Munkaerőpiaci helyzetkép
2. Demográfiai változások
3. A hazai gazdaság alapvető jellemzői és mutatói
4. Iskolai végzettség, a továbbtanulás és lemorzsolódás mutatói
5. A hazai oktatási rendszer áttekintése
6. Felvételi rendszerek és adatok
7. Duális képzés a felsőoktatásban és a szakképzésben
8. Pályakövetési rendszerek és adatok

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bükki Eszter adjunktus / assistant professor bukki.eszter@gtk.bme.hu
Anafinova Saule adjunktus / assistant professor saule.anafinova@edu.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.