Programme: Elective subjects
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
The aim of the subject is to familiarise students with the challenges posed by the digital devices, digital environments, network-based media, basic ICT skills and options along with the respective practical manifestations and state of the art apparatuses in context of the rise of digital culture, digital processes, and the information-based society. Students will learn about publishing and dissemination in computer or network-based environments, knowledge transmission and communication tendencies and processes along with receiving help regarding the digital transformation process. The subject treats other issues including the foundation of emerging human-human, human-machine, and machine-machine interface and their use in digital environments in the development of practical skills, aptitudes and competences during digital learning. Students will also receive support to orient themselves in the digital world via the use of appropriate and credible information facilitating effective task solving.
Academic results
Knowledge
- the main fields, development tendencies, manifestations of digital culture and their impact on the information society,
- the development options of digital learning and network-based communities,
- the models and respective limits of technology-centred learning,
- the options and forms of sharing information and content in a digital way,
- the collaboration solutions facilitated by digital channels,
- the main features, attitudes, and practices of digital citizenship.
Skills
- independently analyses the processes required by digital transformation,
- identifies the causal connection between digital learning and the improvement of digital technology,
- understands and interprets the role the device system of digital culture fulfils in education,
- creative use of innovation and technology,
- able to solve technological problems.
Attitude
- openness and receptivity toward the latest results of digital teaching and learning practices,
- openness towards digital citizenship and the online world,
- strives to meet the demands posed by digital transformation,
- openness toward the use of digital devices on an everyday basis and toward becoming familiar with the related security and behaviour (netiquette) guidelines
Independence and responsibility
- takes responsibility for the application of new digital devices and methods,
- independently acquires potentially effective methods for digital learning,
- identifies and accepts an attitude and perspective accommodating digital lifestyles and the respective relevant goals independently and responsibly,
- shares knowledge and opinions with the learning communities in a responsible manner.
Teaching methodology
Lecture, presentation, interactive participation-oriented exercise, bi-directional written and oral communication, the use of ICT devices and techniques, optional individual or project work.
Materials supporting learning
- Barabási-Albert László: Villanások. A jövő kiszámítható. Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2010.
- Benedek, András: Tanterv - tananyagegység - mikro-tartalom online környezetben
- MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 7.sz. : 2019/1. pp. 5-31. Paper: 1 , 27 p. (2019)
- Benedek, András (Válogatta): Mikrotartalmak alkalmazása - módszerek iskolai szemmel, MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 8.sz. : 2019/2. pp. 1-72. , 72 p. (2019)
- Dr. Benedek, András: Digitális korunk tendenciái a pedagógiai gondolkodásban., In: Dr. Varga, Lajos (szerk.) Közoktatás-vezetési kutatások 2010-2012 Tanulmányok, Miskolc, Magyarország: Közoktatási Vezetők Képzéséért Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány, (2012) pp. 37-78. , 42 p.
- Hülber, László (szerk.): A digitális oktatási kultúra módszertana. Eger, Magyarország, Eszterházy Károly Egyetem (2017) , 207 p.
- Molnár, György: Okoseszközök, okos tanulási környezet hatása a tanítás-tanulás folyamatára és az
- Molnár, György ; Orosz, Beáta: DIGITÁLIS ESZKÖZÖK HASZNÁLATÁVAL TÁMOGATOTT KORSZERŰ MÓDSZERTANI, TARTALMI, TECHNOLÓGIAI MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEK A SZAKKÉPZÉSBEN, In: Juhász, Erika; Endrődy, Orsolya (szerk.) OKTATÁS-GAZDASÁG-TÁRSADALOM, Budapest, Magyarország, Debrecen, Magyarország : Debreceni Egyetem, Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA), (2019) pp. 592-607., 13 p.
- Nyiri Kristof: Hálózat és megismerés; http://zeus.phil-inst.hu/recepcio/htm/3/302_belso.htm
- Rab Árpád (2007): Digitális kultúra –A digitalizált és a digitális platformon létrejött kultúra. In Pintér Róbert (szerk.): Az információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig, 182-200 o., Budapest: Gondolat –Új Mandátum.
- SzűtsZoltán –YooJinil(2014):Digitális kultúránk aktuális kérdései. Milyen értéket képvisel az, ami megfoghatatlan. Információs Társadalom, 1.sz.110-117.
- Jegyzetek
- Molnár, György: Korszerű technológiák az oktatásban, Budapest, Magyarország : BME Tanárképző Központ (2015) , 118 p., ISBN: 9789633132081,
General Rules
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi zárthelyi dolgozat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozat): A szorgalmi időszakban: 2 db zárthelyi dolgozat megírása, annak legalább elégséges szintű teljesítése (a szerezhető pontok 50%). 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg (a szerezhető pontok 50%). B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozatok): 50%
- Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50%
- : 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | > 90-100 |
Very good | 86–90 |
Good | 74–86 |
Satisfactory | 62–74 |
Pass | 50-62 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
1) A zárthelyi dolgozat pótolható a pótlási időszakban. 2) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
28 | |
12 | |
20 | |
60 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A digitális kultúra felfogásai, értelmezése, ezek gyakorlati aspektusai a a digitális korunk gyakorlatában |
2. | Digitális tanulási, megosztás és alkotói folyamat a Web 2.0-s környezetben |
3. | A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra |
4. | Az IKT kompetenciák szerepe és megnyilvánulása a mindennapokban |
5. | A digitális kompetencia keretrendszerek az Európai ajánlások és a digitális állampolgárok referenciamodelljében, |
6. | A digitális gyermekvédelmi stratégia szerepe az információs társadalomban |
7. | 1. ZH az addig elhangzott ismeretanyagra építkezve |
8. | Megváltozott szokásrendszer (információszerzés, vásárlás, tanulás, foglalás, e-ügyintézés) |
9. | Emberi kapcsolatok megváltozása s ennek hatásai |
10. | Digitalizáció hatása az egészségre, az egészséges életmódra és a tanulásra |
11. | Virtuális élet a közösségi médiában, új munkaerőpiaci lehetőségek (vloggerek, youtuberek) |
12. | Az adatok biztonsága, védelme a digitális világban |
13. | Netikett, a kommunikáció új lehetőségei és formái |
14. | 2. ZH az 8-13. héten elhangzott ismeretanyagra építkezve |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|