Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
DIGITÁLIS ÉLETVITEL AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOMBAN
Azonosító
BMEGT51V105
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Molnár György
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
molnar.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.456/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja hallgatók megismertetése a digitális kultúra, és a digitalizációs folyamatok kereteiben érvényesülő, az információs társadalom által meghatározott digitális eszközök, digitális környezetek, hálózatalapú médiumok és IKT alapkészségek által igényelt kihívásokkal, és lehetőségekkel, azok gyakorlatban jelentkező feladataival, korszerű eszközeivel. A számítógép és hálózati alapú környezetben történő publikálás, ismeret-továbbítás, ismeretátadási és kommunikációs tendenciák és folyamatok megismerése. Segítse a hallgatókat a digitális átállás folyamatában. Az új típusú ember-ember, ember-gép, valamint gépé-gép interfészek működésének alapjai és felhasználása a digitális környezetben történő gyakorlati készségek, képességek, kompetenciák fejlesztésében a digitális tanulás során. A hallgatók támogatása a megismerés, tájékozódás folyamatában a digitális világ keretei között, a megfelelő, hiteles információk felhasználásával, és az előttük álló feladatok megoldásával.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. ismeri a digitális kultúra területeit, fejlődési tendenciáit, megnyilvánulási formáit és azok hatását az információs társadalomra
  2. ismeri a digitális tanulás és hálózatalapú közösség fejlesztési lehetőségeket.
  3. ismeri a technológia centrikus tanulás modelljeit és azok korlátait,
  4. ismeri az információk és tartalmak digitális megosztásának lehetőségeit és formáit
  5. ismeri a digitális csatornákon keresztül folytatott együttműködési megoldásokat
  6. ismeri a digitális állampolgárság jellemzőit, attitűdjeit, szokásrendszerét
Képesség
  1. képes önálló elemzésére a digitális átállás által megkövetelt folyamatok vonatkozásában,
  2. képes okságok feltárására a digitális tanulás és digitális technika fejlődése között
  3. képes értelmezni a digitális kultúra eszközrendszerének szerepét az oktatásban
  4. képes az innováció és technológia kreatív használata
  5. képes technikai problémák megoldására
Attitűd
  1. nyitott és befogadó a digitális oktatási és tanulási gyakorlat új eredményei iránt,
  2. nyitott a digitális állampolgárok és online világ megismerésére
  3. törekszik a digitális átállás által megkövetelt igények teljesítésére
  4. nyitott digitális eszközök mindennapos használatára, az ezzel kapcsolatos biztonság és netikett megismerésére
Önállóság és felelősség
  1. felelősséget vállal az új digitális eszközök és módszerek alkalmazásában
  2. önállóan sajátítja el a digitális tanulás lehetséges hatékony módszereit,
  3. önállóan és felelősségteljesen választja ki a digitális állampolgárságra vonatkozó életformákhoz alkalmazkodó attitűdöt, szemléletet és elérendő célokat
  4. felelősséggel osztja meg tudását, nézeteit a tanulóközösségek körében

Oktatásmódszertan

Előadás, bemutató, interaktív tevékenykedtető gyakorlat, kétirányú kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technológiák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Barabási-Albert László: Villanások. A jövő kiszámítható. Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2010.
  • Benedek, András: Tanterv - tananyagegység - mikro-tartalom online környezetben
  • MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 7.sz. : 2019/1. pp. 5-31. Paper: 1 , 27 p. (2019)
  • Benedek, András (Válogatta): Mikrotartalmak alkalmazása - módszerek iskolai szemmel, MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 8.sz. : 2019/2. pp. 1-72. , 72 p. (2019)
  • Dr. Benedek, András: Digitális korunk tendenciái a pedagógiai gondolkodásban., In: Dr. Varga, Lajos (szerk.) Közoktatás-vezetési kutatások 2010-2012 Tanulmányok, Miskolc, Magyarország: Közoktatási Vezetők Képzéséért Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány, (2012) pp. 37-78. , 42 p.
  • Hülber, László (szerk.): A digitális oktatási kultúra módszertana. Eger, Magyarország, Eszterházy Károly Egyetem (2017) , 207 p.
  • Molnár, György: Okoseszközök, okos tanulási környezet hatása a tanítás-tanulás folyamatára és az
  • Molnár, György ; Orosz, Beáta: DIGITÁLIS ESZKÖZÖK HASZNÁLATÁVAL TÁMOGATOTT KORSZERŰ MÓDSZERTANI, TARTALMI, TECHNOLÓGIAI MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEK A SZAKKÉPZÉSBEN, In: Juhász, Erika; Endrődy, Orsolya (szerk.) OKTATÁS-GAZDASÁG-TÁRSADALOM, Budapest, Magyarország, Debrecen, Magyarország : Debreceni Egyetem, Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA), (2019) pp. 592-607., 13 p.
  • Nyiri Kristof: Hálózat és megismerés; http://zeus.phil-inst.hu/recepcio/htm/3/302_belso.htm
  • Rab Árpád (2007): Digitális kultúra –A digitalizált és a digitális platformon létrejött kultúra. In Pintér Róbert (szerk.): Az információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig, 182-200 o., Budapest: Gondolat –Új Mandátum.
  • SzűtsZoltán –YooJinil(2014):Digitális kultúránk aktuális kérdései. Milyen értéket képvisel az, ami megfoghatatlan. Információs Társadalom, 1.sz.110-117.
  • Jegyzetek
  • Molnár, György: Korszerű technológiák az oktatásban, Budapest, Magyarország : BME Tanárképző Központ (2015) , 118 p., ISBN: 9789633132081,

Általános szabályok

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi zárthelyi dolgozat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozat): A szorgalmi időszakban: 2 db zárthelyi dolgozat megírása, annak legalább elégséges szintű teljesítése (a szerezhető pontok 50%). 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg (a szerezhető pontok 50%). B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozatok): 50%
  • Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50%
  • : 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 86–90
74–86
Közepes 62–74
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A zárthelyi dolgozat pótolható a pótlási időszakban. 2) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
zárthelyi dolgozat
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.456/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A digitális kultúra felfogásai, értelmezése, ezek gyakorlati aspektusai a a digitális korunk gyakorlatában
2. Digitális tanulási, megosztás és alkotói folyamat a Web 2.0-s környezetben
3. A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra
4. Az IKT kompetenciák szerepe és megnyilvánulása a mindennapokban
5. A digitális kompetencia keretrendszerek az Európai ajánlások és a digitális állampolgárok referenciamodelljében,
6. A digitális gyermekvédelmi stratégia szerepe az információs társadalomban
7. 1. ZH az addig elhangzott ismeretanyagra építkezve
8. Megváltozott szokásrendszer (információszerzés, vásárlás, tanulás, foglalás, e-ügyintézés)
9. Emberi kapcsolatok megváltozása s ennek hatásai
10. Digitalizáció hatása az egészségre, az egészséges életmódra és a tanulásra
11. Virtuális élet a közösségi médiában, új munkaerőpiaci lehetőségek (vloggerek, youtuberek)
12. Az adatok biztonsága, védelme a digitális világban
13. Netikett, a kommunikáció új lehetőségei és formái
14. 2. ZH az 8-13. héten elhangzott ismeretanyagra építkezve

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanzék vezetője hagyja jóvá.