Verziók
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja hallgatók megismertetése a digitális kultúra, és a digitalizációs folyamatok kereteiben érvényesülő, az információs társadalom által meghatározott digitális eszközök, digitális környezetek, hálózatalapú médiumok és IKT alapkészségek által igényelt kihívásokkal, és lehetőségekkel, azok gyakorlatban jelentkező feladataival, korszerű eszközeivel. A számítógép és hálózati alapú környezetben történő publikálás, ismeret-továbbítás, ismeretátadási és kommunikációs tendenciák és folyamatok megismerése. Segítse a hallgatókat a digitális átállás folyamatában. Az új típusú ember-ember, ember-gép, valamint gépé-gép interfészek működésének alapjai és felhasználása a digitális környezetben történő gyakorlati készségek, képességek, kompetenciák fejlesztésében a digitális tanulás során. A hallgatók támogatása a megismerés, tájékozódás folyamatában a digitális világ keretei között, a megfelelő, hiteles információk felhasználásával, és az előttük álló feladatok megoldásával.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri a digitális kultúra területeit, fejlődési tendenciáit, megnyilvánulási formáit és azok hatását az információs társadalomra
- ismeri a digitális tanulás és hálózatalapú közösség fejlesztési lehetőségeket.
- ismeri a technológia centrikus tanulás modelljeit és azok korlátait,
- ismeri az információk és tartalmak digitális megosztásának lehetőségeit és formáit
- ismeri a digitális csatornákon keresztül folytatott együttműködési megoldásokat
- ismeri a digitális állampolgárság jellemzőit, attitűdjeit, szokásrendszerét
Képesség
- képes önálló elemzésére a digitális átállás által megkövetelt folyamatok vonatkozásában,
- képes okságok feltárására a digitális tanulás és digitális technika fejlődése között
- képes értelmezni a digitális kultúra eszközrendszerének szerepét az oktatásban
- képes az innováció és technológia kreatív használata
- képes technikai problémák megoldására
Attitűd
- nyitott és befogadó a digitális oktatási és tanulási gyakorlat új eredményei iránt,
- nyitott a digitális állampolgárok és online világ megismerésére
- törekszik a digitális átállás által megkövetelt igények teljesítésére
- nyitott digitális eszközök mindennapos használatára, az ezzel kapcsolatos biztonság és netikett megismerésére
Önállóság és felelősség
- felelősséget vállal az új digitális eszközök és módszerek alkalmazásában
- önállóan sajátítja el a digitális tanulás lehetséges hatékony módszereit,
- önállóan és felelősségteljesen választja ki a digitális állampolgárságra vonatkozó életformákhoz alkalmazkodó attitűdöt, szemléletet és elérendő célokat
- felelősséggel osztja meg tudását, nézeteit a tanulóközösségek körében
Oktatásmódszertan
Előadás, bemutató, interaktív tevékenykedtető gyakorlat, kétirányú kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technológiák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Barabási-Albert László: Villanások. A jövő kiszámítható. Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2010.
- Benedek, András: Tanterv - tananyagegység - mikro-tartalom online környezetben
- MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 7.sz. : 2019/1. pp. 5-31. Paper: 1 , 27 p. (2019)
- Benedek, András (Válogatta): Mikrotartalmak alkalmazása - módszerek iskolai szemmel, MTA-BME NYITOTT TANANYAGFEJLESZTÉS KUTATÓCSOPORT KÖZLEMÉNYEK 8.sz. : 2019/2. pp. 1-72. , 72 p. (2019)
- Dr. Benedek, András: Digitális korunk tendenciái a pedagógiai gondolkodásban., In: Dr. Varga, Lajos (szerk.) Közoktatás-vezetési kutatások 2010-2012 Tanulmányok, Miskolc, Magyarország: Közoktatási Vezetők Képzéséért Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány, (2012) pp. 37-78. , 42 p.
- Hülber, László (szerk.): A digitális oktatási kultúra módszertana. Eger, Magyarország, Eszterházy Károly Egyetem (2017) , 207 p.
- Molnár, György: Okoseszközök, okos tanulási környezet hatása a tanítás-tanulás folyamatára és az
- Molnár, György ; Orosz, Beáta: DIGITÁLIS ESZKÖZÖK HASZNÁLATÁVAL TÁMOGATOTT KORSZERŰ MÓDSZERTANI, TARTALMI, TECHNOLÓGIAI MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEK A SZAKKÉPZÉSBEN, In: Juhász, Erika; Endrődy, Orsolya (szerk.) OKTATÁS-GAZDASÁG-TÁRSADALOM, Budapest, Magyarország, Debrecen, Magyarország : Debreceni Egyetem, Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA), (2019) pp. 592-607., 13 p.
- Nyiri Kristof: Hálózat és megismerés; http://zeus.phil-inst.hu/recepcio/htm/3/302_belso.htm
- Rab Árpád (2007): Digitális kultúra –A digitalizált és a digitális platformon létrejött kultúra. In Pintér Róbert (szerk.): Az információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig, 182-200 o., Budapest: Gondolat –Új Mandátum.
- SzűtsZoltán –YooJinil(2014):Digitális kultúránk aktuális kérdései. Milyen értéket képvisel az, ami megfoghatatlan. Információs Társadalom, 1.sz.110-117.
- Jegyzetek
- Molnár, György: Korszerű technológiák az oktatásban, Budapest, Magyarország : BME Tanárképző Központ (2015) , 118 p., ISBN: 9789633132081,
Általános szabályok
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi zárthelyi dolgozat (írásbeli részteljesítmény-értékelés), és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozat): A szorgalmi időszakban: 2 db zárthelyi dolgozat megírása, annak legalább elégséges szintű teljesítése (a szerezhető pontok 50%). 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a gyakorlatokon; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg (a szerezhető pontok 50%). B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény-értékelés (zárthelyi dolgozatok): 50%
- Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50%
- : 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 74–86 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A zárthelyi dolgozat pótolható a pótlási időszakban. 2) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
zárthelyi dolgozat | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.456/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A digitális kultúra felfogásai, értelmezése, ezek gyakorlati aspektusai a a digitális korunk gyakorlatában |
2. | Digitális tanulási, megosztás és alkotói folyamat a Web 2.0-s környezetben |
3. | A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra |
4. | Az IKT kompetenciák szerepe és megnyilvánulása a mindennapokban |
5. | A digitális kompetencia keretrendszerek az Európai ajánlások és a digitális állampolgárok referenciamodelljében, |
6. | A digitális gyermekvédelmi stratégia szerepe az információs társadalomban |
7. | 1. ZH az addig elhangzott ismeretanyagra építkezve |
8. | Megváltozott szokásrendszer (információszerzés, vásárlás, tanulás, foglalás, e-ügyintézés) |
9. | Emberi kapcsolatok megváltozása s ennek hatásai |
10. | Digitalizáció hatása az egészségre, az egészséges életmódra és a tanulásra |
11. | Virtuális élet a közösségi médiában, új munkaerőpiaci lehetőségek (vloggerek, youtuberek) |
12. | Az adatok biztonsága, védelme a digitális világban |
13. | Netikett, a kommunikáció új lehetőségei és formái |
14. | 2. ZH az 8-13. héten elhangzott ismeretanyagra építkezve |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanzék vezetője hagyja jóvá.