I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pályaismeret és a pályaorientáció módszertana II.
Azonosító
BMEGT51XX73038-91
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin @gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja a pályaorientációs tervezéssel, irányítással, értékeléssel kapcsolatos ismeretek nyújtása és a hallgatók csapatépítő, konfliktuskezelő és szervező kompetenciáinak fejlesztése. A tantárgy az intézmény és a külső környezet kapcsolatát, a szakmai problémák azonosítását, valamint a megoldáshoz szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárását helyezi fókuszba.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a köznevelési intézményekkel kapcsolatos sajátosságokat (óvoda, általános iskola, gimnázium, szakképző intézmények, kollégium, művészeti iskolák, szakszolgálatok, szakmai szolgáltatók), a működésüket meghatározó szabályozókat.
  2. Rendelkezik tervezési, irányítási, értékelési ismeretekkel.
  3. Rendelkezik fejlesztő igényű szemléletmóddal az órai megfigyelések során.
  4. A szervezetfejlesztés keretein belül gyakorlati ismeretekkel bír a csapatépítés, a konfliktuskezelés, a korszerű szervezőkészség területén.
Képesség
  1. Képes a pedagógiai munka ellenőrzésére, értékelésére a pedagógus minősítés elveinek figyelembevétele révén.
  2. Képes intézménye nevelőtestületével közös és harmonikus együttműködésre
  3. Képes arra, hogy intézménye külső környezetével szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén.
Attitűd
  1. Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
  2. Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködésben oldja meg.
  3. Szociális érzékenységgel viszonyul a tanárjelöltek és gyakornokok egyéni problémáihoz.
Önállóság és felelősség
  1. Feladatainak elvégzése során együttműködik a köznevelési intézmény külső és belső partnereivel.
  2. Figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
  3. Hitelesen képviseli mentori szakmája társadalmi szerepét.

Oktatásmódszertan

Konzultációk és prezentációk, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Pályaorientációs Mérő- és Támogatóeszköz (POM) https://www.oktatas.hu/kozneveles/palyaorientacio/mero_tamogatoeszkoz_POM
  • Pályatervezési kalauz 2023-2023. (2023) Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat. https://view.publitas.com/fpsz-palyavalasztas/palyatervezesi-kalauz-2023-24/page/1
  • Pályaorientációs portál - Módszertani központ. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal. https://palyaorientacio.nive.hu/
  • Pályaorientáció Magyarországon szakembereknek. Tempus Közalapítvány. https://tka.hu/nemzetkozi/9911/palyaorientacio-magyarorszagon--szakembereknek
  • Euroguidance pályatanácsadói díj 2024 Magyarországi jó gyakorlatok (2024). Kiadja: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal Euroguidance Magyarország https://euroguidance.nive.hu/wp-content/uploads/2025/01/Palyatanacsadoi_Dij_2024_interaktiv.pdf
  • Szakma világ. Válassz jól és a világ is megváltozik. https://szakmavilag.hu/
  • Pályaválasztást segítő oldalak. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/uj_kozneveles/2021_2/UKN_2102_32_Palyavalasztast_segito_oldalak.pdf

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során elkészített kutatási anyagok eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Egy szabadon választott intézmény rövid- és hosszútávú pályaorientációs stratégiájának megtervezése. Az értékelés szempontjai: kerettantervi kapcsolódások megjelölése, az intézmény és a célok/feladatok közti koherencia, adekvát fejlesztési követelmények, a tartalom és a belépő tevékenységformák közti összefüggés, gyakorlati megvalósíthatóság. Terjedelme: 5-8 A4-es oldal, Times New Roman betűtípus, 12-es betűméret, 1,5-es sorköz 2. Az órákon való aktív részvétel: Az összes óra látogatása, saját tapasztalat megosztása az órákon, órai feladatok elvégzése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény: 50
  • Részteljesítmény: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A részteljesítmények legalább 50%-os teljesítése esetén.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 87-89
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Az órákon való részvétel 8
Beadandó feladat elkészítése 100
Egyéb felkészülés 42

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2X4 óra. Arányuk az egyes félévek során változhat.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bükki Eszter egyetemi adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Dr. Saule Anafinova egyetemi adjunktus saule.anafinova@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.