Célkitűzések
A kurzus célja a pályaorientációs tervezéssel, irányítással, értékeléssel kapcsolatos ismeretek nyújtása és a hallgatók csapatépítő, konfliktuskezelő és szervező kompetenciáinak fejlesztése. A tantárgy az intézmény és a külső környezet kapcsolatát, a szakmai problémák azonosítását, valamint a megoldáshoz szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárását helyezi fókuszba.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a köznevelési intézményekkel kapcsolatos sajátosságokat (óvoda, általános iskola, gimnázium, szakképző intézmények, kollégium, művészeti iskolák, szakszolgálatok, szakmai szolgáltatók), a működésüket meghatározó szabályozókat.
- Rendelkezik tervezési, irányítási, értékelési ismeretekkel.
- Rendelkezik fejlesztő igényű szemléletmóddal az órai megfigyelések során.
- A szervezetfejlesztés keretein belül gyakorlati ismeretekkel bír a csapatépítés, a konfliktuskezelés, a korszerű szervezőkészség területén.
Képesség
- Képes a pedagógiai munka ellenőrzésére, értékelésére a pedagógus minősítés elveinek figyelembevétele révén.
- Képes intézménye nevelőtestületével közös és harmonikus együttműködésre
- Képes arra, hogy intézménye külső környezetével szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén.
Attitűd
- Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködésben oldja meg.
- Szociális érzékenységgel viszonyul a tanárjelöltek és gyakornokok egyéni problémáihoz.
Önállóság és felelősség
- Feladatainak elvégzése során együttműködik a köznevelési intézmény külső és belső partnereivel.
- Figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
- Hitelesen képviseli mentori szakmája társadalmi szerepét.
Oktatásmódszertan
Konzultációk és prezentációk, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Pályaorientációs Mérő- és Támogatóeszköz (POM) https://www.oktatas.hu/kozneveles/palyaorientacio/mero_tamogatoeszkoz_POM
- Pályatervezési kalauz 2023-2023. (2023) Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat. https://view.publitas.com/fpsz-palyavalasztas/palyatervezesi-kalauz-2023-24/page/1
- Pályaorientációs portál - Módszertani központ. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal. https://palyaorientacio.nive.hu/
- Pályaorientáció Magyarországon szakembereknek. Tempus Közalapítvány. https://tka.hu/nemzetkozi/9911/palyaorientacio-magyarorszagon--szakembereknek
- Euroguidance pályatanácsadói díj 2024 Magyarországi jó gyakorlatok (2024). Kiadja: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal Euroguidance Magyarország https://euroguidance.nive.hu/wp-content/uploads/2025/01/Palyatanacsadoi_Dij_2024_interaktiv.pdf
- Szakma világ. Válassz jól és a világ is megváltozik. https://szakmavilag.hu/
- Pályaválasztást segítő oldalak. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/uj_kozneveles/2021_2/UKN_2102_32_Palyavalasztast_segito_oldalak.pdf
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során elkészített kutatási anyagok eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Egy szabadon választott intézmény rövid- és hosszútávú pályaorientációs stratégiájának megtervezése. Az értékelés szempontjai: kerettantervi kapcsolódások megjelölése, az intézmény és a célok/feladatok közti koherencia, adekvát fejlesztési követelmények, a tartalom és a belépő tevékenységformák közti összefüggés, gyakorlati megvalósíthatóság. Terjedelme: 5-8 A4-es oldal, Times New Roman betűtípus, 12-es betűméret, 1,5-es sorköz 2. Az órákon való aktív részvétel: Az összes óra látogatása, saját tapasztalat megosztása az órákon, órai feladatok elvégzése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény: 50
- Részteljesítmény: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A részteljesítmények legalább 50%-os teljesítése esetén.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 87-89 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Az órákon való részvétel | 8 |
Beadandó feladat elkészítése | 100 |
Egyéb felkészülés | 42 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2X4 óra. Arányuk az egyes félévek során változhat.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bükki Eszter | egyetemi adjunktus | bukki.eszter@gtk.bme.hu |
Dr. Saule Anafinova | egyetemi adjunktus | saule.anafinova@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.