I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pályaismeret és a pályaorientáció módszertana I.
Azonosító
BMEGT51XX10897-27
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin @gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja a mentori munka műveléséhez szükséges legalapvetőbb oktatási, munkaerőpiaci elvek, szabályok, összefüggések, eljárások ismertetése a köznevelés és a szakképzés nézőpontjából. Legfőbb témái a mentorálási folyamat fogalomrendszere, meghatározó irányai, a pedagógiai munka ellenőrzése, értékelése, és a pedagógus minősítés elvei. A gyakorlati foglalkozásokon megbeszélésre kerülnek a nevelőtestületen belüli együttműködés lehetőségei és nehézségei.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a mentori munka műveléséhez szükséges legalapvetőbb oktatási, munkaerőpiaci elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat a köznevelés nézőpontjából.
  2. Tisztában van a mentorálási folyamat fogalomrendszerével, annak meghatározó irányaival.
  3. Ismeri a köznevelési intézményekkel kapcsolatos sajátosságokat (óvoda, általános iskola, gimnázium, szakképző intézmények, kollégium, művészeti iskolák, szakszolgála-tok, szakmai szolgáltatók), a működésüket meghatározó szabályozókat.
Képesség
  1. Képes rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására.
  2. Képes egy adott intézmény rövid- és hosszútávú stratégiájának megtervezésére, meg-valósítására.
  3. Képes a pedagógiai munka ellenőrzésére, értékelésére a pedagógus minősítés elveinek figyelembevétele révén.
Attitűd
  1. Vállalja szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
  2. Nyitott a specializációja területén zajló, a köznevelés szempontjából kiemelt szakmai, technológiai fejlesztések és innovációk megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
  3. Törekszik arra, hogy önképzése a szakmai és pedagógusi céljai megvalósításának egyik eszközévé váljon.
Önállóság és felelősség
  1. -

Oktatásmódszertan

Konzultációk és prezentációk, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Mark L. Savickas (2019). Kézikönyv az élettervezési tanácsadáshoz. FETA Könyvek 13 Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület Budapesthttps://feta.hu/sites/default/files/FETA%20K%C3%B6nyvek%2013_online.pdf
  • Pályaorientációs Mérő- és Támogatóeszköz (POM) https://www.oktatas.hu/kozneveles/palyaorientacio/mero_tamogatoeszkoz_POM
  • Pályatervezési kalauz 2023-2023. (2023) Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat. https://view.publitas.com/fpsz-palyavalasztas/palyatervezesi-kalauz-2023-24/page/1
  • Pályaorientációs portál - Módszertani központ. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal. https://palyaorientacio.nive.hu/
  • Pályaorientáció Magyarországon szakembereknek. Tempus Közalapítvány. https://tka.hu/nemzetkozi/9911/palyaorientacio-magyarorszagon--szakembereknek
  • Euroguidance pályatanácsadói díj 2024 Magyarországi jó gyakorlatok (2024). Kiadja: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal Euroguidance Magyarország https://euroguidance.nive.hu/wp-content/uploads/2025/01/Palyatanacsadoi_Dij_2024_interaktiv.pdf
  • Szakma világ. Válassz jól és a világ is megváltozik. https://szakmavilag.hu/
  • Pályaválasztást segítő oldalak. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/uj_kozneveles/2021_2/UKN_2102_32_Palyavalasztast_segito_oldalak.pdf

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során elkészített kutatási anyagok eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Egy szabadon választott évfolyam számára pályaorientációs óraterv összeállítása. Az értékelés szempontjai: kerettantervi kapcsolódás megjelölése, az évfolyam és a célok/feladatok közti koherencia, adekvát fejlesztési követelmények, a tartalom és a belépő tevékenységformák közti összefüggés, gyakorlati megvalósíthatóság. Terjedelme: 3-5 A4-es oldal, Times New Roman betűtípus, 12-es betűméret, 1,5-es sorköz 2. Órákon való aktív részvétel: Az összes óra látogatása, saját tapasztalat megosztása az órákon, órai feladatok elvégzése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): nincs vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény: 50
  • 2. részteljesítmény: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A részteljesítmények legalább 50%-os teljesítése esetén.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 87
75
Közepes 62
Elégséges 50
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Az órákon való részvétel 8
Beadandó feladat elkészítése 100
Egyéb felkészülés 42

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2X4 óra. Arányuk az egyes félévek során változhat.

Előadások témái
1. Önreflexió: karrier-térkép készítése, saját karrier utak elemzése (https://creately.com/diagram/example/nSPuvXNLSsd/career-genogram)
2. Holland modelljére épülő kérdőív kitöltése és megbeszélése
3. Digitális szakmaajánló (https://digitalisszakmaajanlo.ikk.hu/)
4. A pályaválasztást befolyásoló tényezők (személyiség és nem, érdeklődés, képességek, értékek, várható munkaerőpiaci helyzet - presztízs, elhelyezkedés, fizetés, képzés elérhetősége, emberi kapcsolatok, kulturális háttér, pályaismeret és pályaorientáció stb.)
5. A saját pályaválasztás azonosítása Ginzberg, Super és Gottfredson elméletei alapján
6. Veritasium - tanult tehetetlenség - gyenge önszabályozás/énhatékonyság (https://www.youtube.com/watch?v=YMPzDiraNnA)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bükki Eszter egyetemi adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu
Dr. Saule Anafinova egyetemi adjunktus saule.anafinova@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.