Célkitűzések
A kurzus célja a mentori munka műveléséhez szükséges legalapvetőbb oktatási, munkaerőpiaci elvek, szabályok, összefüggések, eljárások ismertetése a köznevelés és a szakképzés nézőpontjából. Legfőbb témái a mentorálási folyamat fogalomrendszere, meghatározó irányai, a pedagógiai munka ellenőrzése, értékelése, és a pedagógus minősítés elvei. A gyakorlati foglalkozásokon megbeszélésre kerülnek a nevelőtestületen belüli együttműködés lehetőségei és nehézségei.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a mentori munka műveléséhez szükséges legalapvetőbb oktatási, munkaerőpiaci elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat a köznevelés nézőpontjából.
- Tisztában van a mentorálási folyamat fogalomrendszerével, annak meghatározó irányaival.
- Ismeri a köznevelési intézményekkel kapcsolatos sajátosságokat (óvoda, általános iskola, gimnázium, szakképző intézmények, kollégium, művészeti iskolák, szakszolgála-tok, szakmai szolgáltatók), a működésüket meghatározó szabályozókat.
Képesség
- Képes rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására.
- Képes egy adott intézmény rövid- és hosszútávú stratégiájának megtervezésére, meg-valósítására.
- Képes a pedagógiai munka ellenőrzésére, értékelésére a pedagógus minősítés elveinek figyelembevétele révén.
Attitűd
- Vállalja szakmája társadalmi szerepét, alapvető viszonyát a világhoz.
- Nyitott a specializációja területén zajló, a köznevelés szempontjából kiemelt szakmai, technológiai fejlesztések és innovációk megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik arra, hogy önképzése a szakmai és pedagógusi céljai megvalósításának egyik eszközévé váljon.
Önállóság és felelősség
- -
Oktatásmódszertan
Konzultációk és prezentációk, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Mark L. Savickas (2019). Kézikönyv az élettervezési tanácsadáshoz. FETA Könyvek 13 Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület Budapesthttps://feta.hu/sites/default/files/FETA%20K%C3%B6nyvek%2013_online.pdf
- Pályaorientációs Mérő- és Támogatóeszköz (POM) https://www.oktatas.hu/kozneveles/palyaorientacio/mero_tamogatoeszkoz_POM
- Pályatervezési kalauz 2023-2023. (2023) Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat. https://view.publitas.com/fpsz-palyavalasztas/palyatervezesi-kalauz-2023-24/page/1
- Pályaorientációs portál - Módszertani központ. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal. https://palyaorientacio.nive.hu/
- Pályaorientáció Magyarországon szakembereknek. Tempus Közalapítvány. https://tka.hu/nemzetkozi/9911/palyaorientacio-magyarorszagon--szakembereknek
- Euroguidance pályatanácsadói díj 2024 Magyarországi jó gyakorlatok (2024). Kiadja: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal Euroguidance Magyarország https://euroguidance.nive.hu/wp-content/uploads/2025/01/Palyatanacsadoi_Dij_2024_interaktiv.pdf
- Szakma világ. Válassz jól és a világ is megváltozik. https://szakmavilag.hu/
- Pályaválasztást segítő oldalak. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/uj_kozneveles/2021_2/UKN_2102_32_Palyavalasztast_segito_oldalak.pdf
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév során elkészített kutatási anyagok eredménye alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Egy szabadon választott évfolyam számára pályaorientációs óraterv összeállítása. Az értékelés szempontjai: kerettantervi kapcsolódás megjelölése, az évfolyam és a célok/feladatok közti koherencia, adekvát fejlesztési követelmények, a tartalom és a belépő tevékenységformák közti összefüggés, gyakorlati megvalósíthatóság. Terjedelme: 3-5 A4-es oldal, Times New Roman betűtípus, 12-es betűméret, 1,5-es sorköz 2. Órákon való aktív részvétel: Az összes óra látogatása, saját tapasztalat megosztása az órákon, órai feladatok elvégzése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): nincs vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény: 50
- 2. részteljesítmény: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A részteljesítmények legalább 50%-os teljesítése esetén.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 87 |
Jó | 75 |
Közepes | 62 |
Elégséges | 50 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Az órákon való részvétel | 8 |
Beadandó feladat elkészítése | 100 |
Egyéb felkészülés | 42 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2X4 óra. Arányuk az egyes félévek során változhat.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Önreflexió: karrier-térkép készítése, saját karrier utak elemzése (https://creately.com/diagram/example/nSPuvXNLSsd/career-genogram) |
2. | Holland modelljére épülő kérdőív kitöltése és megbeszélése |
3. | Digitális szakmaajánló (https://digitalisszakmaajanlo.ikk.hu/) |
4. | A pályaválasztást befolyásoló tényezők (személyiség és nem, érdeklődés, képességek, értékek, várható munkaerőpiaci helyzet - presztízs, elhelyezkedés, fizetés, képzés elérhetősége, emberi kapcsolatok, kulturális háttér, pályaismeret és pályaorientáció stb.) |
5. | A saját pályaválasztás azonosítása Ginzberg, Super és Gottfredson elméletei alapján |
6. | Veritasium - tanult tehetetlenség - gyenge önszabályozás/énhatékonyság (https://www.youtube.com/watch?v=YMPzDiraNnA) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bükki Eszter | egyetemi adjunktus | bukki.eszter@gtk.bme.hu |
Dr. Saule Anafinova | egyetemi adjunktus | saule.anafinova@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.