Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy célkitűzése, hogy formálja a hallgatók történeti szemléletét, kritikai gondolkodását a neveléstörténet tudományának területén. A kurzus a leánynevelés történetét helyezi fókuszba az ókortól napjainkig, de betekintést nyújt a különböző történeti korokban élő családok, ill. a gyermekek helyzetének alakulásába is. Tájékoztatást nyújt a neveléstörténet alapvető forrásairól, azok problématörténeti elemzéséről. Alkalmassá teszi a hallgatókat a nyomtatott és vizuális források ismeretére, megértésére és értelmezésére. Mindezek megvalósítása az egyes korokhoz kapcsolódó irodalmi és filmművészeti alkotások vizsgálata, feldolgozása által történik, amely egyúttal az élményszerű, könnyebben befogadható ismeretszerzést is biztosítja.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgatók történelmi, irodalmi műveltségének bővítése.
- Egyetemes és hazai irodalmi alkotások megismerése.
- Különböző korok társadalmának jelenségeiről, hatásairól, összefüggéseiről szerzett tudás.
- Ismeri a témához kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert.
Képesség
- Megérti és használja a neveléstörténet online és nyomtatott szakirodalmát magyar és idegen nyelven.
- Ismeretei bővítése érdekében képes a hatékony információkeresésre és információfeldolgozásra.
- Képes értelmezni összefüggő szövegeket, valamint vizuális jelekkel, tipográfiai eszközökkel tagolt szövegeket, táblázatokat, adatsorokat, vizuális szövegeket mozgó- és állóképeket.
- Képes megtervezni és megszervezni saját önálló tanulását, amihez a hozzáférhető források legszélesebb körét használja.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- A csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó a neveléstudomány és a tanulási gyakorlat új eredményei iránt.
- Törekszik a módszertani innovációk, az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását, valamint azok források alapján történő megoldását.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Felelősséget vállal szakmai tevékenységéért.
Oktatásmódszertan
előadások, beszélgetés, vita, műelemzés
Tanulástámogató anyagok
- Kéri Katalin (2018): Lánynevelés és női művelődés az újkori Magyarországon, nemzetközi kitekintéssel és nőtörténeti alapozással, Kronosz Kiadó, Pécs, ISBN: 978 963 467 037 7
- Pukánszky Béla (2013): A nőnevelés története, Gondolat Kiadó http://www.pukanszky.hu/eloadasok/ELTE_PhD_A%20noneveles%20tortenete/Segedanyagok/03_Pukanszky_Noneveles_vegso.pdf
- KÉRI Katalin (1999): Tollam szivárványba mártom. Források az európai nőtörténet köréből az ókortól a 20. századig – Elektronikus kiadás, Pécs,. http://mek.niif.hu/02100/02110/html/ index.htm
- KÜLLŐS Imola (szerk.) (1999): Hagyományos női szerepek – Nők a populáris kultúrában és a folklórban. Magyar Néprajzi Társaság, Budapest.
- LADÁNYI Andor (2000): Egyetemi nőkérdés. In: Ladányi Andor.: Klebelsberg felsőoktatási politikája., Argumentum Kiadó, Budapest.
- LANGLAND, Elisabeth – GOVE, Walter (ed, 1981): A Feminist perspective in the Academy. The Difference it Makes. Chicago – New York, The University of Chicago Press.
- LÉDERER Pál (szerk.) (1999): A nyilvánvaló nők. Prostitúció, társadalom, társadalomtörténet. Új Mandátum, Budapest.
- PETŐ Andrea (2006): Társadalmi nemek és a nők története. In: Bódy Zsombor – Ö. Kovács József (szerk.): Bevezetés a társadalomtörténetbe. Hagyományok, irányzatok, módszerek., Osiris Kiadó, Budapest.
- PUKÁNSZKY Béla (2013): Bevezetés a nőnevelés történetébe, „Mentor(h)áló 2.0 Program” TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 projekt http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/noneveles/index.html
- THUN Éva (2011): A nőtudomány és a társadalmi nemek tudománya. I-II. http://thuneva. blogspot.hu/2011/06/notudomany-es-tarsadalmi-nemek.html
Általános szabályok
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy órai prezentáció és egy beadandó dolgozat elkészítése által történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1 Egyénileg vagy csoportmunkában készített, a szeminárium anyagát kiegészítő, egy-egy problémakört alaposabban elemző prezentáció bemutatása. 2 Egy beadandó dolgozat, melyben egy, a hallgató által választott korszak nőnevelésügyét vizsgálja, az oktatóval előre egyeztetett, saját érdeklődéshez, problémaérzékenységhez igazított nézőpont alapján. 3 Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (prezentáció): 50%
- részteljesítmény értékelés (beadandó): 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Érdemjegy-megállapítás
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 87-100 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A beadandó feladatok dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
prezentáció és beadandó elkészítése | |
egyéb felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.456/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-jétől.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezető óra – a kurzus céljainak, követelményeinek ismertetése, hallgatói feladatvállalások tervezése |
2. | Milyen feleségről álmodott Platón? – A nők helyzete az ókori Hellászban |
3. | Quo vadis? – Szerelem, intrika a keresztényüldözés idején Rómában, Henryk Sienkiewicz könyvének/a könyvből készült film elemzése hallgatói prezentációk segítségével |
4. | A középkori nemesasszonyok élete és egy tragikusan végződő kapcsolat: Héloise és Abélard története |
5. | Felolvasott férjének a középkori háziasszony? – A nők és a könyv kapcsolata a középkorban |
6. | Értelem és szeretet – Nőnevelés a 16. századtól a 19. század közepéig, https://videa.hu/videok/film-animacio/ertelem-es-erzelem-alan-rickman-emma-thompson-UGNgBv5rNv5RSPUn |
7. | Tudós nők a felvilágosodás idején – Anna Maria van Schurman, „Utrecht csillaga”, Dorothea Christiane Leporin, az első német orvosnő (életút-vizsgálatok hallgatói prezentációk segítségével) |
8. | Lányok az iskolák padjaiban – Leánynevelés a XIX. században |
9. | Irány az egyetem!? – A női egyetemista lét nehézségei (Egy élet a gyermekekért c. film elemzése Mária Montessori életútjáról) |
10. | Elismert tudós nők a XX. században – Maria Curie, Sorbonne első női professzora (életéről, munkásságáról szóló film elemzése hallgatói prezentációk segítségével), https://videa.hu/videok/film-animacio/az-igazi-marie-curie-2013-dokumentumfilm-eletrajz-qZF6PPXiyefOJVAF |
11. | Hogyan hatottak a hírességek az európai és az amerikai nők külsejére? – A nőideál változásai a XX. században (Hallgatói prezentációk) |
12. | A XXI. századi nő – Korunk nőnevelésének aktuális kérdései a hallgatók problémafelvetései alapján 1. |
13. | A XXI. századi nő – Korunk nőnevelésének aktuális kérdései a hallgatók problémafelvetései alapján 2. |
14. | A félév összegzése, értékelése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.