Programme: Elective subjects
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
Academic results
Knowledge
- A hallgatók történelmi, irodalmi műveltségének bővítése.
 - Egyetemes és hazai irodalmi alkotások megismerése.
 - Különböző korok társadalmának jelenségeiről, hatásairól, összefüggéseiről szerzett tudás.
 - Ismeri a témához kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert.
 
Skills
- Megérti és használja a neveléstörténet online és nyomtatott szakirodalmát magyar és idegen nyelven.
 - Ismeretei bővítése érdekében képes a hatékony információkeresésre és információfeldolgozásra.
 - Képes értelmezni összefüggő szövegeket, valamint vizuális jelekkel, tipográfiai eszközökkel tagolt szövegeket, táblázatokat, adatsorokat, vizuális szövegeket mozgó- és állóképeket.
 - Képes megtervezni és megszervezni saját önálló tanulását, amihez a hozzáférhető források legszélesebb körét használja.
 
Attitude
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
 - A csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
 - Nyitott és befogadó a neveléstudomány és a tanulási gyakorlat új eredményei iránt.
 - Törekszik a módszertani innovációk, az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.
 
Independence and responsibility
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását, valamint azok források alapján történő megoldását.
 - Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
 - Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
 - Felelősséget vállal szakmai tevékenységéért.
 
Teaching methodology
Materials supporting learning
- Kéri Katalin (2018): Lánynevelés és női művelődés az újkori Magyarországon, nemzetközi kitekintéssel és nőtörténeti alapozással, Kronosz Kiadó, Pécs, ISBN: 978 963 467 037 7
 - Pukánszky Béla (2013): A nőnevelés története, Gondolat Kiadó http://www.pukanszky.hu/eloadasok/ELTE_PhD_A%20noneveles%20tortenete/Segedanyagok/03_Pukanszky_Noneveles_vegso.pdf
 - KÉRI Katalin (1999): Tollam szivárványba mártom. Források az európai nőtörténet köréből az ókortól a 20. századig – Elektronikus kiadás, Pécs,. http://mek.niif.hu/02100/02110/html/ index.htm
 - KÜLLŐS Imola (szerk.) (1999): Hagyományos női szerepek – Nők a populáris kultúrában és a folklórban. Magyar Néprajzi Társaság, Budapest.
 - LADÁNYI Andor (2000): Egyetemi nőkérdés. In: Ladányi Andor.: Klebelsberg felsőoktatási politikája., Argumentum Kiadó, Budapest.
 - LANGLAND, Elisabeth – GOVE, Walter (ed, 1981): A Feminist perspective in the Academy. The Difference it Makes. Chicago – New York, The University of Chicago Press.
 - LÉDERER Pál (szerk.) (1999): A nyilvánvaló nők. Prostitúció, társadalom, társadalomtörténet. Új Mandátum, Budapest.
 - PETŐ Andrea (2006): Társadalmi nemek és a nők története. In: Bódy Zsombor – Ö. Kovács József (szerk.): Bevezetés a társadalomtörténetbe. Hagyományok, irányzatok, módszerek., Osiris Kiadó, Budapest.
 - PUKÁNSZKY Béla (2013): Bevezetés a nőnevelés történetébe, „Mentor(h)áló 2.0 Program” TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 projekt http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/noneveles/index.html
 - THUN Éva (2011): A nőtudomány és a társadalmi nemek tudománya. I-II. http://thuneva. blogspot.hu/2011/06/notudomany-es-tarsadalmi-nemek.html
 
General Rules
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy órai prezentáció és egy beadandó dolgozat elkészítése által történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1 Egyénileg vagy csoportmunkában készített, a szeminárium anyagát kiegészítő, egy-egy problémakört alaposabban elemző prezentáció bemutatása. 2 Egy beadandó dolgozat, melyben egy, a hallgató által választott korszak nőnevelésügyét vizsgálja, az oktatóval előre egyeztetett, saját érdeklődéshez, problémaérzékenységhez igazított nézőpont alapján. 3 Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelés (prezentáció): 50%
 - részteljesítmény értékelés (beadandó): 50%
 - összesen: 100%
 
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Érdemjegy-megállapítás
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | -100 | 
| Very good | 87-100 | 
| Good | 75-87 | 
| Satisfactory | 62-75 | 
| Pass | 50-62 | 
| Fail | < 50 | 
Retake and late completion
A beadandó feladatok dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term | 
|---|---|
| 28 | |
| 48 | |
| 14 | |
| 90 | 
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | Bevezető óra – a kurzus céljainak, követelményeinek ismertetése, hallgatói feladatvállalások tervezése | 
| 2. | Milyen feleségről álmodott Platón? – A nők helyzete az ókori Hellászban | 
| 3. | Quo vadis? – Szerelem, intrika a keresztényüldözés idején Rómában, Henryk Sienkiewicz könyvének/a könyvből készült film elemzése hallgatói prezentációk segítségével | 
| 4. | A középkori nemesasszonyok élete és egy tragikusan végződő kapcsolat: Héloise és Abélard története | 
| 5. | Felolvasott férjének a középkori háziasszony? – A nők és a könyv kapcsolata a középkorban | 
| 6. | Értelem és szeretet – Nőnevelés a 16. századtól a 19. század közepéig, https://videa.hu/videok/film-animacio/ertelem-es-erzelem-alan-rickman-emma-thompson-UGNgBv5rNv5RSPUn | 
| 7. | Tudós nők a felvilágosodás idején – Anna Maria van Schurman, „Utrecht csillaga”, Dorothea Christiane Leporin, az első német orvosnő (életút-vizsgálatok hallgatói prezentációk segítségével) | 
| 8. | Lányok az iskolák padjaiban – Leánynevelés a XIX. században | 
| 9. | Irány az egyetem!? – A női egyetemista lét nehézségei (Egy élet a gyermekekért c. film elemzése Mária Montessori életútjáról) | 
| 10. | Elismert tudós nők a XX. században – Maria Curie, Sorbonne első női professzora (életéről, munkásságáról szóló film elemzése hallgatói prezentációk segítségével), https://videa.hu/videok/film-animacio/az-igazi-marie-curie-2013-dokumentumfilm-eletrajz-qZF6PPXiyefOJVAF | 
| 11. | Hogyan hatottak a hírességek az európai és az amerikai nők külsejére? – A nőideál változásai a XX. században (Hallgatói prezentációk) | 
| 12. | A XXI. századi nő – Korunk nőnevelésének aktuális kérdései a hallgatók problémafelvetései alapján 1. | 
| 13. | A XXI. századi nő – Korunk nőnevelésének aktuális kérdései a hallgatók problémafelvetései alapján 2. | 
| 14. | A félév összegzése, értékelése | 
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details | 
|---|---|---|