I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Multicultural Communication in a Globalized World B2+
Azonosító
BMEGT60LNGEA02-01
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Furka Ildikó Zsuzsanna
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
furka.ildiko.zsuzsanna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Idegen Nyelvi Központ
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nyelvi tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Gyenge Gyenge – weak: B2 szintnek nagyjából megfelelő nyelvtudás – approximately B2 level language competence
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.

Célkitűzések

A tantárgy olyan kommunikációelméleti ismereteket bővít, amelyek a globalizálódó világban elengedhetetlenek a multikulturális környezetben. A középpontban az idegen nyelv és az egyén kommunikációs működései állnak olyan munkavállalói környezetben, ahol több kultúrából érkeznek a résztvevők. A fő cél, hogy a hallgató értse és átlássa a multikulturális szakmai nyelvhasználat sajátosságait, továbbá ismerje az interkulturális (kommunikációs) készségek, továbbá a globális kompetencia fontosságát és alkotóelemeit a munka világában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a multikulturális kommunikáció alapfogalmait és elméleti kereteit, érti a „multikulturális”, „interkulturális” és „kultúrák közötti” fogalmak közötti különbségeket.
  2. Ismeri és érti a multikulturális környezet kommunikációjának jellemzőit, egyes stratégiáit.
  3. Ismeri a munkahelyi nyelvhasználat multikulturális sajátosságait.
  4. Megérti a kulturális különbségek hatását a kommunikációs folyamatokra; tisztában van a multikulturális munkakörnyezetből fakadó kommunikációs kihívásokkal.
  5. Tudja, hogyan lehet más kultúrákból érkező emberekkel nyíltan, megfelelően, hatékonyan kommunikálni és együttműködni munkahelyi helyzetekben, mint pl. a megbeszélés vagy tárgyalás.
Képesség
  1. A hallgató képes a multikulturális környezet vizsgálatára.
  2. Képes megérteni mások nézőpontját és világlátását.
Attitűd
  1. 1. A hallgató el tudja fogadni, hogy a más kultúrából érkezők máshogy kommunikálnak angolul, akkor is, ha nagyon magas szintű nyelvi készségekkel rendelkeznek.
  2. 2. Elfogadja, hogy a gyengébb nyelvtudás nem jelent alacsonyabb kulturális/civilizációs szintet.
  3. 3. Értékeli a kulturális sokszínűséget és annak szerepét a globális társadalomban, érzékeny a kulturális sokszínűségből fakadó eltérésekre és kihívásokra.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató a munkája során tud alkalmazkodni az új kulturális környezethez és a sajátjától eltérő kommunikációs normákhoz.
  2. Képes önállóan megoldásokat keresni interkulturális kommunikációs problémákra.

Oktatásmódszertan

Interaktív előadás

Tanulástámogató anyagok

  • Prezentációk, szakmai weboldalak, online segédeszközök, szakirodalom
  • Presentations, professional websites, online tools, specific literature

Általános szabályok

Teljesítési követelmény: TVSZ szerint.

Teljesítményértékelési módszerek

A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés alapján történik (Moodle-teszt).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • évközi feladatok: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 89 - 94
76 - 88
Közepes 63 - 75
Elégséges 50 - 62
Elégtelen 0 - 49

Javítás és pótlás

TVSZ szerint

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
Az előadások anyagának feldolgozása  14
felkészülés a teljesítményértékelésekre 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 18
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.

A félévben sorra vett témák

Nyelv, identitás, kultúra • Az idegennyelv-tanulás és -tudás sajátosságai (az idegen nyelvi „ÉN”, az idegen nyelvi szorongás jelensége, mit jelent “tudni egy nyelvet” vs. mit jelent kommunikálni egy nyelven, idegen nyelvi tudásszint nem egyenlő a sikeres kommunikációval) • A nyelv, mint viselkedés (szociolingvisztika, pragmatika és ezek kulturális eltérései) • Multi- vagy interkulturális, vagy kultúrák közötti kommunikáció fogalmai 2. Multi- és interkulturalitás, multinacionalitás, többnyelvűség • Interkulturális (kommunikációs) és globális kompetencia (i.e.: interkulturális beszélő és a globális polgár) • Diverzitás, inkluzivitás, egyenlőség (equity vs equality) • Értékrendek multikulturális/multinacionális szervezetek kommunikációs megnyilvánulásaiban 3. Vállalati külső és belső kommunikáció • generációs kommunikációs különbségek multinacionális cégeknél • nem verbális kommunikáció különböző kultúrákban: testbeszéd, szemkontaktus, térhasználat, gesztusok és mimika • tárgyalási stratégiák multikulturális környezetben és résztvevők között

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.