Szak: Nyelvi tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy olyan kommunikációelméleti ismereteket bővít, amelyek a globalizálódó világban elengedhetetlenek a multikulturális környezetben. A középpontban az idegen nyelv és az egyén kommunikációs működései állnak olyan munkavállalói környezetben, ahol több kultúrából érkeznek a résztvevők. A fő cél, hogy a hallgató értse és átlássa a multikulturális szakmai nyelvhasználat sajátosságait, továbbá ismerje az interkulturális (kommunikációs) készségek, továbbá a globális kompetencia fontosságát és alkotóelemeit a munka világában.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a multikulturális kommunikáció alapfogalmait és elméleti kereteit, érti a „multikulturális”, „interkulturális” és „kultúrák közötti” fogalmak közötti különbségeket.
- Ismeri és érti a multikulturális környezet kommunikációjának jellemzőit, egyes stratégiáit.
- Ismeri a munkahelyi nyelvhasználat multikulturális sajátosságait.
- Megérti a kulturális különbségek hatását a kommunikációs folyamatokra; tisztában van a multikulturális munkakörnyezetből fakadó kommunikációs kihívásokkal.
- Tudja, hogyan lehet más kultúrákból érkező emberekkel nyíltan, megfelelően, hatékonyan kommunikálni és együttműködni munkahelyi helyzetekben, mint pl. a megbeszélés vagy tárgyalás.
Képesség
- A hallgató képes a multikulturális környezet vizsgálatára.
- Képes megérteni mások nézőpontját és világlátását.
Attitűd
- 1. A hallgató el tudja fogadni, hogy a más kultúrából érkezők máshogy kommunikálnak angolul, akkor is, ha nagyon magas szintű nyelvi készségekkel rendelkeznek.
- 2. Elfogadja, hogy a gyengébb nyelvtudás nem jelent alacsonyabb kulturális/civilizációs szintet.
- 3. Értékeli a kulturális sokszínűséget és annak szerepét a globális társadalomban, érzékeny a kulturális sokszínűségből fakadó eltérésekre és kihívásokra.
Önállóság és felelősség
- A hallgató a munkája során tud alkalmazkodni az új kulturális környezethez és a sajátjától eltérő kommunikációs normákhoz.
- Képes önállóan megoldásokat keresni interkulturális kommunikációs problémákra.
Oktatásmódszertan
Interaktív előadás
Tanulástámogató anyagok
- Prezentációk, szakmai weboldalak, online segédeszközök, szakirodalom
- Presentations, professional websites, online tools, specific literature
Általános szabályok
Teljesítési követelmény: TVSZ szerint.
Teljesítményértékelési módszerek
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés alapján történik (Moodle-teszt).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- évközi feladatok: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 89 - 94 |
Jó | 76 - 88 |
Közepes | 63 - 75 |
Elégséges | 50 - 62 |
Elégtelen | 0 - 49 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
Az előadások anyagának feldolgozása | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 18 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.
A félévben sorra vett témák
Nyelv, identitás, kultúra • Az idegennyelv-tanulás és -tudás sajátosságai (az idegen nyelvi „ÉN”, az idegen nyelvi szorongás jelensége, mit jelent “tudni egy nyelvet” vs. mit jelent kommunikálni egy nyelven, idegen nyelvi tudásszint nem egyenlő a sikeres kommunikációval) • A nyelv, mint viselkedés (szociolingvisztika, pragmatika és ezek kulturális eltérései) • Multi- vagy interkulturális, vagy kultúrák közötti kommunikáció fogalmai 2. Multi- és interkulturalitás, multinacionalitás, többnyelvűség • Interkulturális (kommunikációs) és globális kompetencia (i.e.: interkulturális beszélő és a globális polgár) • Diverzitás, inkluzivitás, egyenlőség (equity vs equality) • Értékrendek multikulturális/multinacionális szervezetek kommunikációs megnyilvánulásaiban 3. Vállalati külső és belső kommunikáció • generációs kommunikációs különbségek multinacionális cégeknél • nem verbális kommunikáció különböző kultúrákban: testbeszéd, szemkontaktus, térhasználat, gesztusok és mimika • tárgyalási stratégiák multikulturális környezetben és résztvevők között
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.