I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Professional Speaking C1
Azonosító
BMEGT60LNGA606-01
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Gáborné dr. Besznyák Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
besznyak.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Idegen Nyelvi Központ
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nyelvi tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
C1 szintnek nagyjából megfelelő nyelvtudás – approximately C1 level language competence
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.05.28.) az 580387/26/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.05.28.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy felkészítse a hallgatókat munkahelyi környezetben előforduló kommunikációs helyzetekre és a tudatos vezetői kommunikációra idegen nyelven. A tantárgyban olyan, a vezetői szerepkörhöz szükséges kommunikációs stratégiákat, technikákat és nyelvi eszközöket sajátíthatnak el a hallgatók, amelyekkel monologikus és dialogikus helyzetekben is hatékonyabbá tehetik a kommunikációt.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a vezetői kommunikáció alapvető sajátosságait, azok válfajait, struktúráit, nyelvi megnyilvánulási formáit.
  2. Tisztában van néhány alapvető vezetői kommunikációs stratégiával, szövegműfajjal és beszédszándékkal, amelyet adott munkahelyi szituációban tudatosan alkalmazhat.
  3. Ismer nyelvi és nyelven kívüli eszközöket, amelyekkel a vezetői kommunikáció hatékonyabbá tehető.
  4. Megérti a vezetői szerepkörhöz kapcsolódó kommunikációs kihívásokat.
  5. Tisztában van az eltérő kommunikációs stílusokból adódó nehézségekkel, ismer néhány konfliktuskezelési technikát.
Képesség
  1. A tantárgy keretében megismert vezetői stratégiákat tudja alkalmazni különböző munkahelyi kommunikációs vagy beszédhelyzetekben.
  2. Kifejezésre tud juttatni egyes beszédszándékokat monologikus szövegműfajokban (pl. prezentáció), illetve dialogikus helyzetekben (pl. small talk, üzleti tárgyalás), azok célnyelvi és kultúrspecifikus jellemzőivel együtt.
  3. Tudatosan alkalmaz igényes nyelvi eszközöket (idiomatikus kifejezések, magas regiszter, komplex nyelvtani struktúrák) és ezekhez a szituációs helyzetekhez megfelelő nem nyelvi elemeket (hangsúly, kiejtés, intonáció stb.).
  4. Eredményesen alkalmazza a konfliktuskezelésre alkalmazható kommunikációs technikákat munkahelyi helyzetekben; visszajelzést tud adni mások teljesítményéről.
Attitűd
  1. Együttműködik hallgatótársaival, tiszteletben tartja mások véleményét, álláspontját.
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés során konstruktív, tiszteli a különböző nézőpontokat.
  3. Elkötelezett a folyamatos fejlődés és önfejlesztés mellett a vezetői kommunikáció terén.
Önállóság és felelősség
  1. Képes saját vezetői kommunikációs stílusának kritikus értékelésére, nyitottan fogadja a visszajelzéseket.
  2. Csoportmunkánál a csoport többi tagjával együttműködve (esetenként azokat irányítva) autonóm módon mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

A kurzus folyamán elsősorban a kooperatív tanulási módszereket alkalmazzuk. A páros és csoportmunkák során, a folyamatos interakciókban, sok lehetőségük van a hallgatóknak a beszélgetésre, egy-egy téma megvitatására.

Tanulástámogató anyagok

  • Írott és hangzó szövegek, videók, erre épülő feladatok.
  • Written and audio materials, videos, as well as tasks built on them
  • beszélgetésre, egy-egy téma megvitatására.

Általános szabályok

Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott feladatok és/vagy dolgozatok teljesítése.

Teljesítményértékelési módszerek

A tantárgyban az idegennyelv-tanulás általános sajátosságaihoz igazodva a számonkérés folyamatszerűen történik, amelyben választható elemek is vannak, pl. beadandó feladatok, órai feladatok.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • évközi feladatok: : 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 89 - 94
76 - 88
Közepes 63 - 75
Elégséges 50 - 62
Elégtelen 0 - 49

Javítás és pótlás

TVSZ szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 6
házi feladat elkészítése 28
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.

A félévben sorra vett témák

• vezetői SWOT (hangsúly: erősségek, gyengeségek) • vezetői stílusok, hierarchiák, vezetői stilisztikai eszközök, retorika stb. • puha készségek: időmenedzsment, rugalmasság stb. • visszajelzés (elismerés vagy kritika megfogalmazása, reagálás visszajelzésre) • konfliktus- és panaszkezelés vezetői oldalról • szakmai vagy munkahelyi viták kezelése, érdekegyeztetés tárgyalási helyzetekben • megbeszélések, értekezletek előkészítése és levezetése • projekt / cég / termék bemutatása, prezentáció

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.