Szak: Nyelvi tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy felkészítse a hallgatókat munkahelyi környezetben előforduló kommunikációs helyzetekre és a tudatos vezetői kommunikációra idegen nyelven. A tantárgyban olyan, a vezetői szerepkörhöz szükséges kommunikációs stratégiákat, technikákat és nyelvi eszközöket sajátíthatnak el a hallgatók, amelyekkel monologikus és dialogikus helyzetekben is hatékonyabbá tehetik a kommunikációt.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a vezetői kommunikáció alapvető sajátosságait, azok válfajait, struktúráit, nyelvi megnyilvánulási formáit.
- Tisztában van néhány alapvető vezetői kommunikációs stratégiával, szövegműfajjal és beszédszándékkal, amelyet adott munkahelyi szituációban tudatosan alkalmazhat.
- Ismer nyelvi és nyelven kívüli eszközöket, amelyekkel a vezetői kommunikáció hatékonyabbá tehető.
- Megérti a vezetői szerepkörhöz kapcsolódó kommunikációs kihívásokat.
- Tisztában van az eltérő kommunikációs stílusokból adódó nehézségekkel, ismer néhány konfliktuskezelési technikát.
Képesség
- A tantárgy keretében megismert vezetői stratégiákat tudja alkalmazni különböző munkahelyi kommunikációs vagy beszédhelyzetekben.
- Kifejezésre tud juttatni egyes beszédszándékokat monologikus szövegműfajokban (pl. prezentáció), illetve dialogikus helyzetekben (pl. small talk, üzleti tárgyalás), azok célnyelvi és kultúrspecifikus jellemzőivel együtt.
- Tudatosan alkalmaz igényes nyelvi eszközöket (idiomatikus kifejezések, magas regiszter, komplex nyelvtani struktúrák) és ezekhez a szituációs helyzetekhez megfelelő nem nyelvi elemeket (hangsúly, kiejtés, intonáció stb.).
- Eredményesen alkalmazza a konfliktuskezelésre alkalmazható kommunikációs technikákat munkahelyi helyzetekben; visszajelzést tud adni mások teljesítményéről.
Attitűd
- Együttműködik hallgatótársaival, tiszteletben tartja mások véleményét, álláspontját.
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés során konstruktív, tiszteli a különböző nézőpontokat.
- Elkötelezett a folyamatos fejlődés és önfejlesztés mellett a vezetői kommunikáció terén.
Önállóság és felelősség
- Képes saját vezetői kommunikációs stílusának kritikus értékelésére, nyitottan fogadja a visszajelzéseket.
- Csoportmunkánál a csoport többi tagjával együttműködve (esetenként azokat irányítva) autonóm módon mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
A kurzus folyamán elsősorban a kooperatív tanulási módszereket alkalmazzuk. A páros és csoportmunkák során, a folyamatos interakciókban, sok lehetőségük van a hallgatóknak a beszélgetésre, egy-egy téma megvitatására.
Tanulástámogató anyagok
- Írott és hangzó szövegek, videók, erre épülő feladatok.
- Written and audio materials, videos, as well as tasks built on them
- beszélgetésre, egy-egy téma megvitatására.
Általános szabályok
Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott feladatok és/vagy dolgozatok teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
A tantárgyban az idegennyelv-tanulás általános sajátosságaihoz igazodva a számonkérés folyamatszerűen történik, amelyben választható elemek is vannak, pl. beadandó feladatok, órai feladatok.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- évközi feladatok: : 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 89 - 94 |
Jó | 76 - 88 |
Közepes | 63 - 75 |
Elégséges | 50 - 62 |
Elégtelen | 0 - 49 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 6 |
házi feladat elkészítése | 28 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.
A félévben sorra vett témák
• vezetői SWOT (hangsúly: erősségek, gyengeségek) • vezetői stílusok, hierarchiák, vezetői stilisztikai eszközök, retorika stb. • puha készségek: időmenedzsment, rugalmasság stb. • visszajelzés (elismerés vagy kritika megfogalmazása, reagálás visszajelzésre) • konfliktus- és panaszkezelés vezetői oldalról • szakmai vagy munkahelyi viták kezelése, érdekegyeztetés tárgyalási helyzetekben • megbeszélések, értekezletek előkészítése és levezetése • projekt / cég / termék bemutatása, prezentáció
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.