Szak: Nyelvi tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja az, hogy a félév végére a hallgatók elérjék a KER szerinti A1.2 szintet magyar nyelvből. A tantárgy elvégzése után a hallgatók kommunikálni tudnak alapvető, közvetlen információcserét igénylő, ismerős, egyszerű és begyakorolt helyzetekben. Rendelkeznek továbbá a mindennapos kapcsolattartáshoz szükséges legfontosabb szociokulturális ismeretekkel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató egyre több ismeretet szerez a magyar nyelv grammatikai rendszeréről. Tisztában van a tárgyasság fogalmával, ismeri a tárgy típusait, a birtoklás kifejezőeszközeit, az alapvető igekötők legfontosabb funkcióit, a múlt idő szabályos alakjait, a névutókat, az irányhármasság bővített rendszerét.
- Gyarapodnak alapvető ismeretei a mindennapi magyar kultúráról.
Képesség
- El tud olvasni és meg tud érteni nagyon rövid és egyszerű szövegeket. Rövid hétköznapi szövegekben (pl. hirdetésekben, katalógusokban, menetrendekben) megtalálja a számára szükséges információkat.
- A hallgató képes megérteni a mindennapi kommunikációs fordulatokat és az A.1.2. szinten elvárt szavakat, mondatokat a személyével, környezetével, lakóhelyével, tanulmányaival kapcsolatos témakörökben. Megért rövid, világos és egyszerű üzeneteket.
- Fel tud tenni és meg tud válaszolni olyan kérdéseket, amelyek a mindennapi szükségleteinek a konkrét kife-jezésére szolgálnak.
- Képes írásban kommunikálni nagyon egyszerű helyzetekben.
Attitűd
- Arra törekszik, hogy saját nyelvi szintjének megfelelően egyre nyitottabbá váljon a célnyelvi kommunikáció-ra.
Önállóság és felelősség
- A hallgató rendelkezik a alapvető nyelvtanulási stratégiákkal, és aktív részvevője saját tanulási folyamatá-nak.
Oktatásmódszertan
A tanítás folyamat során a beszédértés és a beszédkészség fejlesztése mellett az olvasott szöveg értése és az íráskész-ség fejlesztése is egyre nagyobb mértékben teret kap. A tanulási folyamat során sok pár- és csoportmunkát alkalma-zunk, a hallgatóknak van lehetőségük megnyilatkozásra, szituációs feladatokban vesznek részt, a nyelvi jelenségek életszerű szövegekbe ágyazottan jelennek meg.
Tanulástámogató anyagok
- Könyvesbolti forgalomban kapható A1 szintű nyelvkönyv és online elérhető kiegészítő anyagok. - A1-level textbook available in bookshops, as well as additional online materials.
Általános szabályok
Teljesítési követelmények: aktív részvétel az órákon (maximális hiányzási arány: 30%), a félév során kiadott feladatok és/vagy előrehaladási tesztek teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
A félév során két teszt segítségével mérjük a megszerzett tudást és a képességet annak alkalmazására. Az értékelésbe beletartozik az is, hogy a hallgatók az egész félév során részt vesznek-e az órákon.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- : 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 89-94 |
Jó | 76-88 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A TVSZ szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 8 |
házi feladat elkészítése | 28 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | - |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.