I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Smart Writing Español B2+
Azonosító
BMEGT60LNGS504-01
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bánki Tímea
Beosztása
adjunktus
Email címe
banki.timea@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Idegen Nyelvi Központ
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
spanyol - ES
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nyelvi tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
B2+ szintnek nagyjából megfelelő nyelvtudás – approximately B2+ level language competence
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.05.28.) az 580387/26/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.05.28.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja az, hogy a hallgatók írásbeli kommunikációs készsége fejlődjön a munkavégzéshez kapcsolódóan. A tantárgyban a fejlesztés alapvetően az írás folyamatára koncentrálódik, különös hangsúlyt fektetünk az írás gondolkodást segítő, feladatok megoldását előkészítő jellegére. Foglalkozunk a mesterséges intelligencia használatával, továbbá az írással kapcsolatos félelmek leküzdésével és az írást akadályozó tényezőkkel is. A nyelvi fejlesztés a pontosabb, árnyaltabb nyelvhasználat terén történik, a különböző nyelvi regiszterek tudatosításával.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató érti, hogy az írás a gondolatok strukturálásának egyik eszköze, és hogy fontos előkészítő szerepe lehet feladatok megoldása során.
  2. Tudja, hogy különböző nyelvi regiszterek vannak, érti az informális, félformális és formális nyelvi kommunikáció különbségeit.
  3. Tisztában van az MI-alapú eszközök használatának korlátaival és etikai vonatkozásaival.
  4. Ismer az írás folyamatát akadályozó tényezőket, és azok leküzdésére hatékony technikákat.
Képesség
  1. Képes az írás céljának és a feltételezett olvasói célcsoportnak megfelelő szöveget létrehozni.
  2. Képes a megoldandó feladatokhoz tudatosan használni a mesterséges intelligenciát.
  3. Képes MI-alapú online eszközökkel készült szövegek utószerkesztésére.
  4. Létre tud hozni a munkához kapcsolódó, közösségi médiára szánt tartalmakat, félformális szövegeket.
  5. Tudja alkalmazni a hosszabb szövegek szerkezeti követelményeit (bekezdés, oda-vissza utalás stb.).
  6. Tud írni rövid döntéselőkészítést segítő szövegeket és emlékeztetőket.
  7. A szintnek megfelelően képes írásban megvalósítani néhány, a munkavégzéshez kapcsolódó kommunikációs szándékot (pl. érvelés, előnyök és hátrányok kifejtése, kritika, javaslat).
  8. Tud váltani a nyelvi regiszterek között.
Attitűd
  1. Törekszik nyelvtudása és íráskészége folyamatos fejlesztésére.
  2. Fogékony az írásaival kapcsolatos visszajelzésekre, azok tanulságait és az elsajátított ismereteket beépíti a tanulmányai és munkája során felmerülő írásbeli feladatokba.
  3. Nyitott az írást segítő MI-alapú online segédeszközök használatára, azokat kritikusan és etikusan használja egyetemi és munkahelyi környezetben.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató felelősséget vállal írásbeli kommunikációjának önálló továbbfejlesztéséért.
  2. Proaktívan alkalmazza az elsajátított írástechnikai és digitális eszközöket saját írásaiban.
  3. Képes önállóan reflektálni saját írásainak erősségeire és fejlesztendő területeire.

Oktatásmódszertan

A hangsúly az íráskészség fejlesztésén van, de páros és csoportos megbeszélésekre is sor kerül, valamint kollaboratív írásfeladatokat oldanak meg a hallgatók.

Tanulástámogató anyagok

  • Írott és hangzó szövegek, videók, erre épülő feladatok.
  • Written and audio materials, videos, as well as tasks built on them

Általános szabályok

Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott feladatok és/vagy dolgozatok teljesítése.

Teljesítményértékelési módszerek

A tantárgyban az idegennyelv-tanulás általános sajátosságaihoz igazodva a számonkérés folyamatszerűen történik, amelyben választható elemek is vannak, pl. beadandó feladatok, órai feladatok.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • évközi feladatok: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 89 - 94
76 - 88
Közepes 63 - 75
Elégséges 50 - 62
Elégtelen 0 - 49

Javítás és pótlás

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 6
házi feladat elkészítése 28
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.

A félévben sorra vett témák

• Az írás szerepe és funkciói napjaink kommunikációjában, • a szövegalkotás alapja (bekezdés, oda-vissza utalás stb.), • nyelvi regiszter, a célcsoporthoz igazodó nyelvi megoldások, • az írás mint a gondolatok strukturálásának eszköze, • az írást akadályozó tényezők, továbbá technikák az írásblokád kezelésére, • az MI használata az írásos feladatok előkészítésre, • MI szövegek poszteditálása, ennek etikai vonatkozásai, • közösségi média használata, félformális szövegek nyelvi jellemzői, • a szinonimák problémája, • az írás folyamata.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.