Szak: Nyelvi tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja az, hogy a hallgatók írásbeli kommunikációs készsége fejlődjön a munkavégzéshez kapcsolódóan. A tantárgyban a fejlesztés alapvetően az írás folyamatára koncentrálódik, különös hangsúlyt fektetünk az írás gondolkodást segítő, feladatok megoldását előkészítő jellegére. Foglalkozunk a mesterséges intelligencia használatával, továbbá az írással kapcsolatos félelmek leküzdésével és az írást akadályozó tényezőkkel is. A nyelvi fejlesztés a pontosabb, árnyaltabb nyelvhasználat terén történik, a különböző nyelvi regiszterek tudatosításával.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató érti, hogy az írás a gondolatok strukturálásának egyik eszköze, és hogy fontos előkészítő szerepe lehet feladatok megoldása során.
- Tudja, hogy különböző nyelvi regiszterek vannak, érti az informális, félformális és formális nyelvi kommunikáció különbségeit.
- Tisztában van az MI-alapú eszközök használatának korlátaival és etikai vonatkozásaival.
- Ismer az írás folyamatát akadályozó tényezőket, és azok leküzdésére hatékony technikákat.
Képesség
- Képes az írás céljának és a feltételezett olvasói célcsoportnak megfelelő szöveget létrehozni.
- Képes a megoldandó feladatokhoz tudatosan használni a mesterséges intelligenciát.
- Képes MI-alapú online eszközökkel készült szövegek utószerkesztésére.
- Létre tud hozni a munkához kapcsolódó, közösségi médiára szánt tartalmakat, félformális szövegeket.
- Tudja alkalmazni a hosszabb szövegek szerkezeti követelményeit (bekezdés, oda-vissza utalás stb.).
- Tud írni rövid döntéselőkészítést segítő szövegeket és emlékeztetőket.
- A szintnek megfelelően képes írásban megvalósítani néhány, a munkavégzéshez kapcsolódó kommunikációs szándékot (pl. érvelés, előnyök és hátrányok kifejtése, kritika, javaslat).
- Tud váltani a nyelvi regiszterek között.
Attitűd
- Törekszik nyelvtudása és íráskészége folyamatos fejlesztésére.
- Fogékony az írásaival kapcsolatos visszajelzésekre, azok tanulságait és az elsajátított ismereteket beépíti a tanulmányai és munkája során felmerülő írásbeli feladatokba.
- Nyitott az írást segítő MI-alapú online segédeszközök használatára, azokat kritikusan és etikusan használja egyetemi és munkahelyi környezetben.
Önállóság és felelősség
- A hallgató felelősséget vállal írásbeli kommunikációjának önálló továbbfejlesztéséért.
- Proaktívan alkalmazza az elsajátított írástechnikai és digitális eszközöket saját írásaiban.
- Képes önállóan reflektálni saját írásainak erősségeire és fejlesztendő területeire.
Oktatásmódszertan
A hangsúly az íráskészség fejlesztésén van, de páros és csoportos megbeszélésekre is sor kerül, valamint kollaboratív írásfeladatokat oldanak meg a hallgatók.
Tanulástámogató anyagok
- Írott és hangzó szövegek, videók, erre épülő feladatok.
- Written and audio materials, videos, as well as tasks built on them.
Általános szabályok
Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott feladatok és/vagy dolgozatok teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
A tantárgyban az idegennyelv-tanulás általános sajátosságaihoz igazodva a számonkérés folyamatszerűen történik, amelyben választható elemek is vannak, pl. beadandó feladatok, órai feladatok.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- évközi feladatok: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 89 - 94 |
Jó | 76 - 88 |
Közepes | 63 - 75 |
Elégséges | 50 - 62 |
Elégtelen | 0 - 49 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 6 |
házi feladat elkészítése | 28 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.
A félévben sorra vett témák
• Az írás szerepe és funkciói napjaink kommunikációjában, • a szövegalkotás alapja (bekezdés, oda-vissza utalás stb.), • nyelvi regiszter, a célcsoporthoz igazodó nyelvi megoldások, • az írás mint a gondolatok strukturálásának eszköze, • az írást akadályozó tényezők, továbbá technikák az írásblokád kezelésére, • az MI használata az írásos feladatok előkészítésre, • MI szövegek poszteditálása, ennek etikai vonatkozásai, • közösségi média használata, félformális szövegek nyelvi jellemzői, • a szinonimák problémája, • az írás folyamata.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.