I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Public Speaking B2+
Azonosító
BMEGT60LNGA502-01
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Máthé Elek
Beosztása
nyelvtanár
Email címe
mathe.elek@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Idegen Nyelvi Központ
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nyelvi tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
B2+ szintnek nagyjából megfelelő nyelvtudás – approximately B2+ level language competence
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.05.28.) az 580387/26/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.05.28.-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja a B2 szinten lévő hallgatók beszédkészségének, ezen belül leginkább előadói készségének fejlesztése célnyelvi videós prezentációk felhasználásával. Fő fókusza az egyetemi tanulmányokhoz és a későbbi kutatói léthez kapcsolódó szóbeli kommunikáció, elsősorban a monologikus beszéd fejlesztése. A hallgatók foglalkoznak a retorikai eszközök és hatásmechanizmusok kérdésével is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri az alapvető retorikai szabályokat, struktúrákat, eszközöket és hatásmechanizmusukat.
  2. Ismeri a helyes előadói testbeszéddel kapcsolatos elvárásokat.
  3. Ismeri a különböző célú előadások prezentációs eszközhasználatát (tempó, hangszín, érzelmi hatás).
  4. Ismeri a pozitív visszajelzés jellemzőit.
Képesség
  1. A hallgató megérti és tudja tömöríteni a tanulmányai témájához kapcsolódó különböző témájú előadásokat.
  2. Képes megoldani a különböző kulturális referenciákból, illetve kiejtésből fakadó kommunikációs nehézségeket (visszakérdezés, pontosítás, összegzés).
  3. Képes alapvető jegyzetelési technikákat alkalmazni és a lényeget kiszűrni.
  4. Tud rövid (max. 3-5 perces) előadást tartani egy hozzá szakmailag vagy egyéb okból közel álló témáról.
  5. Képes pozitív visszajelzés megfogalmazására, valamint a kapott visszajelzés értelmezésére és azok verbális eszközökkel való elfogadására, ill. visszautasítására.
Attitűd
  1. A hallgató nyitott arra, hogy mások előtt idegen nyelven rövid előadást tartson.
  2. Természetesen kezeli a különböző nemzetiségű beszélők kiejtésbeli sajátosságait.
  3. Elfogadja, hogy a kulturális referenciák mélyebb, pontosabb megértése nem mindig történik meg. Az ebből fakadó megértési/kommunikációs nehézségek áthidalásán hajlandó dolgozni.
  4. Érdeklődik az angol nyelvű előadások iránt, és látja az ezekben rejlő nyelvtanulási potenciált.
  5. Nyitottá válik arra, hogy megfontolja a nyilvános előadásaira kapott visszajelzéseket.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató felelősnek érzi magát a saját nyelvtanulásáért.
  2. Rendelkezik az alapvető nyelvtanulási stratégiákkal, amelyek az önálló nyelvtanulását segítik.

Oktatásmódszertan

A kurzus folyamán elsősorban a kooperatív tanulási módszereket alkalmazzuk. A páros és csoportmunkák során, a folyamatos interakciókban, sok lehetőségük van a hallgatóknak a beszélgetésre, egy-egy téma megvitatására.

Tanulástámogató anyagok

  • Írott és hangzó szövegek, videók, erre épülő feladatok.
  • Written and audio materials, videos, as well as tasks built on them

Általános szabályok

Teljesítési követelmény: órákon való aktív részvétel (megengedett hiányzás 30%), valamint a félév során kiadott feladatok és/vagy dolgozatok teljesítése.

Teljesítményértékelési módszerek

A tantárgyban az idegennyelv-tanulás általános sajátosságaihoz igazodva a számonkérés folyamatszerűen történik, amelyben választható elemek is vannak. Különböző feladattípusok fordulnak elő: pl. prezentáció az órán, szókincsfeladatok, szövegértési vagy szövegalkotási feladatok.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • évközi feladatok: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 89 - 94
76 - 88
Közepes 63 - 75
Elégséges 50 - 62
Elégtelen 0 - 49

Javítás és pótlás

TVSZ szerint

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 6
házi feladat elkészítése 28
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.05.28.) az 580387/26/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.05.28.-tól.

A félévben sorra vett témák

• Purpose of public speaking: types • Logic and structure of public speaking: language of signposting • Styles of public speaking: Formal vs. informal language • Highlighting the message: with visuals • Highlighting the message: with language • Highlighting the message: with your voice and body

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Idegen Nyelvi Központ vezetője hagyja jóvá.