Objectives
The aim of the course is to provide (potential) leaders with a novel, effective, and modern personal framework on how to act effectively as a leader, how to participate in and shape human relationships, primarily by integrat-ing practical knowledge and experiential learning. We consider it very important to emphasize that students adopt and develop a positive leadership attitude that they can form and communicate an authentic image of themselves. During the course, we want to convey to students the message of how to make a positive difference in their own lives, work roles, groups, organizations, and society, because this approach must characterize 21st century leaders.
Academic results
Knowledge
- They know the conceptual system, the most important contexts, and theories related to organizational psychology and leadership.
Skills
- They can understand the typical literature on topics related to organizational and management psychol-ogy, and are able to independently search for literature sources.
- They are able to communicate in a professionally adequate manner, orally and in writing, on a variety of topics in organizational psychology and leadership.
Attitude
- They are open to expanding knowledge related to their field.
- They are open and motivated to apply the acquired knowledge.
- They collaborate with the instructor and fellow students to expand knowledge.
- They are open to the use of information technology tools used in the course.
Independence and responsibility
- They expect and utilize new knowledge.
- They actively participate in the process of acquiring knowledge.
- They can solve individual and team tasks with responsibly and autonomy.
- They collaborate with fellow students during group work.
- They use system approach in their thinking.
Teaching methodology
Lectures, oral and written communication, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Dr. Juhász Márta (2022). Oktatási segédlet a
- De Rue, D.S., NAHRGANG, J.D., WELLMAN, N., HUMPHREY, S.E. (2011). Trait and behavioral theories of le-adership: An
- Tarnai Márta (2003). A bizalom szerepe a gazdasági kapcsolatokban In: Hunyady Gy., Székely M. (Szerk): Gazdaságpszichológia, Osiris Kiadó, Budapest. (pp. 694-703)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félév végén megírt teszt, írásbeli teljesítményméréssel és a vezetői önreflexiót erősítő feladat elvégzésével történik.
Performance assessment methods
1. Szorgalmi időszak végén írásbeli teszt megírása, amely a megajánlott vizsgajegyet képezi, amelyet, ha nem fogad el a hallgató, akkor szóban vizsgázhat. Az írásbeli teszt megírására - az egyetemi szabályzatnak megfelelően - három vizsgaalkalom áll majd rendelkezésére a hallgatóknak, de a legutoljára megírt jegy számít. 2. Önálló egyéni feladat a vezetői identitás elmélyítésére: Minden órán számos olyan téma kerül feldolgozásra, amelyet egy-egy pszichológiai mérőeszközzel lehet mérni, feltárni. Ennek felmérésére "vezetői kérdőív"-csomagot hozunk létre, amelyet önmagáról kell a hallgatónak kitölteni. Az eredményekről írásbeli riportot kap, amelyre reflektálnia kell egy elektronikus naplóban. A napló egyéb, elgondolkodtató, az önreflexiót elmélyítő feladatokat is tartalmaz, amelyet a hallgatónak vezetni kell és a félév végén ezt kell elküldeni és leadni.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Önálló egyéni feladat : 30
Percentage of exam elements within the rating
- Önálló egyéni feladat: 30
- vizsga: 70
- összesen: 100
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 86-95 |
Good | 75-85 |
Satisfactory | 65-74 |
Pass | 50-64 |
Fail | 50 alatt |
Retake and late completion
Az írásbeli tudásteszt a pótlási héten pótolható vagy javítható. Javítás esetén az utoljára megírt teszt eredményt vesszük figyelembe.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
Önálló egyéni feladat a vezetői identitás elmélyítésére | 30 |
Moodle-re feltöltött anyagok feldolgozása | 50 |
Tudástesztre való felkészülés | 42 |
Összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.03.2025.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Ismétlés: a szervezet- és vezetéspszichológia fogalmának definiálása, és történetének főbb pontjainak bemutatása |
2. | Vezetői vonás- és képességelméletek: a vezető személyisége és a vezető kogníciója: „neuroleadership” megközelítések |
3. | Vezetési stílusok és szervezeti típusok, vezetői viselkedések a hatalmi pozícióban: meggyőzés, befolyásolás, manipuláció. |
4. | Döntési heurisztikák a vezetésben. |
5. | Helyzetfüggő vezetés: vízió, célkitűzés, szervezeti stratégia kialakítása és ezek kommunikálásának szerepe az elkötelezettség kialakításában; korszerű vezetési stílusok, melyek inspirálják a dolgozókat (szolgáló, etikus, autentikus vezető). |
6. | Kihívások a vezetői munkában: transzformáló, átalakító vezetői stílus és a szervezeti változások kezelése. |
7. | Coaching szemléletű vezetés a szervezetben, a tehetségek és a teljesítmény menedzselése |
8. | Vezető a szervezetben: Hogyan hozzon létre egy hatékony teamet? Teammunka a szervezetben, a teamek kialakítása és koordinálása. |
9. | Pozitív és negatív visszajelzések hatása a teljesítményre, teljesítményértékelési megközelítések. |
10. | Érzelmi intelligencia és mentális egészség a vezetői munkában. |
11. | Toxikus szervezet – diszfunkcionális vezetés vs egészséges szervezet – vezetői pszichés jóllét. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Répáczki Rita | egyetemi adjunktus | repaczki.rita@gtk.bme.hu |
Dr. Kun Ágota | egyetemi docens | kun.agota@gtk.bme.hu |