Objectives
‒ to identify the role of technology in successful operation of companies, ‒ to support to understand deeply the competitive nature of technology, ‒ to introduce some proven methods of technology management
Academic results
Knowledge
- Are aware of competitive nature of technology.
- Understand the place and role of technology in the successsful operation of the whole organization.
- Know some proven methods of technology management.
Skills
- Are able to follow and understand the literature of technology management.
- Are able to communicate about technology management on professional adequate way.
- Are able to participate in problem solving, preparing and / or making related decisions technology management point of view.
Attitude
- Are responsive for innovation, following of technology development.
- Are open for new results of technology management.
- Seek for cooperation in multidisciplinary teamwork.
Independence and responsibility
- Perform tasks in analysis of technology management problems independently.
- Perform tasks in decision preparation and/or making related to technology management independently.
- Take responsibility for decisions related to technology management.
Teaching methodology
Lectures.
Materials supporting learning
- Pataki B.: Technológiamenedzsment (letölthető oktatási segédlet, BME GTK, 2021)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 2x30 perces, 2x50 pontos zárthelyi dolgozat (ZH1, ZH2 összegző értékelés) 50 pontos otthoni feladat (OF) A zárthelyi dolgozat elemei: Változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből. Az otthoni feladat szakirodalom (legalább 5 forrásmunka) feldolgozásán alapuló, 12000-15000 karakter terjedelmű esszé megírása. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat)
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- ZH1: 33
- ZH2: 33
- OF: 33
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 89–94 |
Good | 76–88 |
Satisfactory | 63–75 |
Pass | 50–62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Pótzárthelyi az aktuális TVSz szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
felkészülés a zárthelyikre | 44 |
az otthoni feladat elkészítése | 22 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés. |
2. | A technológiamenedzsment alapfogalmai, körvonalai. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. |
3. | Technológia, tudomány, technika fogalma és kapcsolata. |
4. | Technológia-tipológiák. |
5. | A technológiamenedzsment fogalma. |
6. | A technológiamenedzsment szerepe, működési területei, teendői a szervezetben. |
7. | Technológiai életciklusok. |
8. | A technológiai életciklus fogalma, ábrázolása. |
9. | Egymást váltó életciklusok lehetséges viszonyai. |
10. | Menekülő továbbfejlesztés. |
11. | A technológiák dominanciája és szubdominanciája, piaci és technológiai alapú differenciálódása. |
12. | A technológiai életciklus 4 szakaszának jellemzői, azok menedzselése. |
13. | Az innováció menedzselésének alapjai. |
14. | Az innováció fogalma és fajtái. Lehetőségek a megbontó innovációra. |
15. | Az innovatív szervezetek jellemzői. |
16. | A nyílt innováció válfajai, azok alkalmazási lehetőségei, feltételei. |
17. | A termékinnováció menedzselése I. |
18. | A termékfejlesztés folyamata, szakaszai. |
19. | Stafétaelvű kontra szimultán/konkurens termékfejlesztés. |
20. | Agilis termékfejlesztés. |
21. | A termékinnováció menedzselése II. |
22. | Technológiai, piaci és kettős hajtású termékinnováció. |
23. | A vevői igények helytelen és helyes kérdezése. |
24. | A termékfunkciók túlburjánzása. |
25. | A termékinnováció kockázatainak számszerűsítése. |
26. | A folyamatinnováció menedzselése. |
27. | Döntés a folyamattechnológia-váltásról, a döntés megismertetése a szervezettel, bevezetés, kezdeti munkatapasztalatok, a visszajelzések kezelése, intézményesülés. Nyílt folyamatinnováció. |
28. | Az IT menedzselése I. |
29. | Az IT-stratégia alapkérdései. |
30. | Az új IT-k körüli felhajtás Gartner-ciklusa. |
31. | A kiterjesztett valóság technológiájának vállalati alkalmazási lehetőségei. |
32. | Az IT menedzselése II. |
33. | A dolgok internete: az internetre csatlakozó okos termékek lehetőségei, az IoT hatása az iparágakra és a szervezetek működésére. |
34. | A mesterséges intelligencia vállalati alkalmazási lehetőségei. |
35. | A technológia stratégiai menedzselésének alapjai. |
36. | A technológia stratégiai jelentősége. |
37. | A technostratégia tartalma, kontextusa és folyamata. |
38. | Technostratégiai típushibák. |
39. | A vállalat energetikai stratégiája. |
40. | Technológiai portfólióelemzés. |
41. | Tiszta technoportfólió-modellek, vegyes üzleti-technológiai portfóliómodellek. Technoportfólió-elemzésen alapuló technostratégia-tervezés, az üzleti és a technológiai stratégia összehangolása. |
42. | Technológiai úttérképezés. |
43. | A technológiai úttérkép(ezés) fogalma és célja. |
44. | A technológiai úttérkép felépítése, az egyes sávokban elvégzendő elemzések. |
45. | A technológiai úttérképezés vállalati testreszabása és alkalmazásának szervezeti feltételei. |
46. | Magkompetencia-menedzsment. |
47. | A magkompetencia fogalma, kritériumai. |
48. | A magkompetencia-alapú verseny 4 szintje. |
49. | A magkompetenciák menedzselésének területei, teendői. |
50. | A magkompetencia-menedzsment elhanyagolásának veszélyei. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|