Célkitűzések
‒ rávilágítani a technológia szerepére a szervezetek sikeres működésében, ‒ elősegíteni a technológia kompetitív természetének mélyebb megértését, ‒ megismertetni a technológiamenedzsment néhány bevált módszerét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában lesz a technológia kompetitív természetével.
- Érteni fogja a technológia helyét, szerepét a szervezetek sikeres működésének egészében.
- Ismerni fogja a technológiamenedzsment néhány bevált módszerét.
Képesség
- Képes lesz követni és megérteni a technológiamenedzsment szakirodalmát.
- Képes lesz a technológiamenedzsment témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
- Képes lesz technológiamenedzsment problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Fogékony lesz az innovációra, a technológiai fejlődés követésére.
- Nyitott lesz a technológiamenedzsment új eredményeinek befogadására
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végez feladatokat a technológiamenedzsment problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a technológiamenedzsment tárgyú döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
- Felelősséget vállal a technológiamenedzsment tárgyú döntéseiért.
Oktatásmódszertan
Előadások.
Tanulástámogató anyagok
- Pataki B.: Technológiamenedzsment (letölthető oktatási segédlet, BME GTK, 2021)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 2x30 perces, 2x50 pontos zárthelyi dolgozat (ZH1, ZH2 összegző értékelés) 50 pontos otthoni feladat (OF) A zárthelyi dolgozat elemei: Változatos feladatok − rövid esszékérdések, feleletválasztós kérdések stb. − a tananyagnak a tárgyismertetőben kijelölt részeiből. Az otthoni feladat szakirodalom (legalább 5 forrásmunka) feldolgozásán alapuló, 12000-15000 karakter terjedelmű esszé megírása. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- ZH1: 33
- ZH2: 33
- OF: 33
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 89–94 |
Jó | 76–88 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Pótzárthelyi az aktuális TVSz szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
felkészülés a zárthelyikre | 44 |
az otthoni feladat elkészítése | 22 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. |
2. | A technológiamenedzsment alapfogalmai, körvonalai. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. |
3. | Technológia, tudomány, technika fogalma és kapcsolata. |
4. | Technológia-tipológiák. |
5. | A technológiamenedzsment fogalma. |
6. | A technológiamenedzsment szerepe, működési területei, teendői a szervezetben. |
7. | Technológiai életciklusok. |
8. | A technológiai életciklus fogalma, ábrázolása. |
9. | Egymást váltó életciklusok lehetséges viszonyai. |
10. | Menekülő továbbfejlesztés. |
11. | A technológiák dominanciája és szubdominanciája, piaci és technológiai alapú differenciálódása. |
12. | A technológiai életciklus 4 szakaszának jellemzői, azok menedzselése. |
13. | Az innováció menedzselésének alapjai. |
14. | Az innováció fogalma és fajtái. Lehetőségek a megbontó innovációra. |
15. | Az innovatív szervezetek jellemzői. |
16. | A nyílt innováció válfajai, azok alkalmazási lehetőségei, feltételei. |
17. | A termékinnováció menedzselése I. |
18. | A termékfejlesztés folyamata, szakaszai. |
19. | Stafétaelvű kontra szimultán/konkurens termékfejlesztés. |
20. | Agilis termékfejlesztés. |
21. | A termékinnováció menedzselése II. |
22. | Technológiai, piaci és kettős hajtású termékinnováció. |
23. | A vevői igények helytelen és helyes kérdezése. |
24. | A termékfunkciók túlburjánzása. |
25. | A termékinnováció kockázatainak számszerűsítése. |
26. | A folyamatinnováció menedzselése. |
27. | Döntés a folyamattechnológia-váltásról, a döntés megismertetése a szervezettel, bevezetés, kezdeti munkatapasztalatok, a visszajelzések kezelése, intézményesülés. Nyílt folyamatinnováció. |
28. | Az IT menedzselése I. |
29. | Az IT-stratégia alapkérdései. |
30. | Az új IT-k körüli felhajtás Gartner-ciklusa. |
31. | A kiterjesztett valóság technológiájának vállalati alkalmazási lehetőségei. |
32. | Az IT menedzselése II. |
33. | A dolgok internete: az internetre csatlakozó okos termékek lehetőségei, az IoT hatása az iparágakra és a szervezetek működésére. |
34. | A mesterséges intelligencia vállalati alkalmazási lehetőségei. |
35. | A technológia stratégiai menedzselésének alapjai. |
36. | A technológia stratégiai jelentősége. |
37. | A technostratégia tartalma, kontextusa és folyamata. |
38. | Technostratégiai típushibák. |
39. | A vállalat energetikai stratégiája. |
40. | Technológiai portfólióelemzés. |
41. | Tiszta technoportfólió-modellek, vegyes üzleti-technológiai portfóliómodellek. Technoportfólió-elemzésen alapuló technostratégia-tervezés, az üzleti és a technológiai stratégia összehangolása. |
42. | Technológiai úttérképezés. |
43. | A technológiai úttérkép(ezés) fogalma és célja. |
44. | A technológiai úttérkép felépítése, az egyes sávokban elvégzendő elemzések. |
45. | A technológiai úttérképezés vállalati testreszabása és alkalmazásának szervezeti feltételei. |
46. | Magkompetencia-menedzsment. |
47. | A magkompetencia fogalma, kritériumai. |
48. | A magkompetencia-alapú verseny 4 szintje. |
49. | A magkompetenciák menedzselésének területei, teendői. |
50. | A magkompetencia-menedzsment elhanyagolásának veszélyei. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.