Szak: Marketing MSc
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
Cél megismerni a hibamód és hatáselemzés (FMEA) módszertanát, annak használhatóságát, korlátait. A kurzus intenzíven foglalkozik a kockázatértékeléshez kapcsolódó minőségmenedzsment módszerek használatával, szabályaival, gyakorlati alkalmazásával. Az egyes szakok hallgatói világos képet kapnak arról, hogy hol tudják a módszertant szakspecifikus területeken alkalmazni úgy egyetemi tanulmányaik során, mint életükben.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a hibamód, hibahatás és kapcsolódó kockázat fogalmát.
- Ismeri a komplex problémák megoldásának technikáit.
- Ismeri a vonatkozó szakirodalmat.
Képesség
- Képes szervezetközi együttműködésben való részvételre, illetve szervezetközi projektek irányítására.
- Képes az üzleti folyamatok menedzselésével kapcsolatos feladatok megoldására, elemzések, jelentések, felmérések elkészítésére, önálló és csoportmunka végzésére.
- Képes az üzleti problémák felismerésére és a megoldásukra irányuló döntések előkészítésére, a szükséges információk beszerzésére és elemzésére.
Attitűd
- Fejlett konfliktusmegoldó képességgel rendelkezik.
- Nyitott az együttműködésre és a csapatmunkára.
- Erős vezetői képességgel objektív módon megalapozottan irányít.
- Elkötelezett a szakmai igényesség iránt.
- Fejlett innovációs készsége segítségével felismeri a módszertani szinergiák lehetőségét az üzleti életben.
Önállóság és felelősség
- Erősödő felelősségvállalás a saját és mások teljesítményéért
- Önálló problémafelismerő és megoldó készséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.
Oktatásmódszertan
Előadások, csoportmunkában végzett feladatok, opcionálisan egyéni, otthon elvégzendő feladatok. A kurzus nagymértékben épít az aktív hallgatói jelenlétre
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentációk.
- A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és prezentáció: https://edu.gtk.bme.hu
- FMEA Kézikönyv, 2019
- Könyves, M., Kalló, N. (2022) A kockázatelemzés változásai: Az új FMEA megközelítés. Polgári Szemle, 18(1-3), 250-261.
- Könyves, M., Kalló, N. (2021) Different fields, common objectives: connection between sustainability and quality methodology. Gradus, 8(2), 76-81.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A tantárgy vizsgával zárul, azonban megajánlott jegy szerezhető szorgalmi időszakban végzett tevékenység alapján. Az aláírás megszerzésének nincs külön követelménye. A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés: A megajánlott jegy egy beadandó dolgozat elkészítésével és prezentálásával szerezhető meg a szorgalmi időszak végéig. A dolgozatnak egy FMEA esettanulmányt kell magába foglalnia. A prezentációra a félév során előre meghatározott időpontban lesz lehetőség. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): Amennyiben a megajánlott jegyet a hallgató nem találja megfelelőnek, vagy a dolgozat elkészítésében és/vagy prezentálásában nem kíván részt venni, a vizsgaidőszakban való vizsgákon tudja teljesíteni a tantárgyat. A vizsga elméleti kérdésekből és esettanulmány(ok)ból áll.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Opcionális beadandó dolgozat és prezentáció: 100
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga (vagy megajánlott jegy): 100
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének nincs külön feltétele.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 87-94 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 63-74 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Az opcionális szorgalmi időszaki beadandó dolgozat és prezentáció pótlására és javítására nincs lehetőség. A vizsga javítása az aktuális TVSz szerint történhet.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
Folyamatos felkészülés | 14 |
Felkészülés a teljesítményértékelésekre | 32 |
Kijelölt írásos anyagok önálló elsajátítása | 30 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A kockázatértékeléshez kapcsolódó minőségmódszerek megismerése. |
2. | A tradicionális FMEA módszertan megismerése |
3. | Az FMEA módszertanok alkalmazási folyamata |
4. | Az FMEA módszertanának kritikája és fejlesztésének fő irányai a hazai és nemzetközi szakirodalmi bázis alapján. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Könyves Melinda | külsős | konyves.melinda@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.