I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZAKKÉPZÉS-IGAZGATÁS
Azonosító
BMEGT51S301
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kata János
Beosztása
mestertanár
Email címe
kata.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 4

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyva 2017 előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember Approved before 2017, next revision: September, 2021

Célkitűzések

Cél: a hallgatók kapjon átfogó képet a magyar szakképzés történetéről, intézményrendszeréről. Ismerje a szakképzés jogszabályi környezetét. Legyen rálátása a szakképzés elméleti és gyakorlati képzési formáira, a kamarák szerepére. Gyakorlati szinten ismerje a szakképzés moduláris rendszerére történeti intézményi szakmai programok megalkotásának kereteit, a képzés és vizsgáztatás szabályait.

Tanulmányi eredmények

Tudás
Képesség
  1. rendszerszemlélet, jogszabályismeret, jogszabálykövetés, adaptációs készség
Attitűd
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Benedek András - Dr. Vartman György: Szakképzés-igazgatás, BME APPI MPT jegyzet, Budapest 2011.
  • Dr. Benedek András: Változó szakképzés. A magyar szakképzés szerkezetének változásai a XX. század utolsó negyedében, OKKER, Budapest 2003.
  • A szakképző iskolát végzettek iránti kereslet és kínálat várható alakulása - 2009., MKIK GV1,2010.
  • Liskó, I. (2008): Szakképzés és lemorzsolódás. In: Fazekas, K.; Köllő, J.; Varga, J. (eds.): Zöld Könyv a magyar közoktatás megújításáért 2008. Bu¬dapest: Ecostat, pp. 95-119.

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes digitális pedagógia alkalmazások fejlesztése vagy használata.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20%
  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles 90-95
85-90
Közepes 80-85
Elégséges 50-80
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
felkészülés a teljesítményértékelésre
házi feladat elkészítése
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti

A félévben sorra vett témák

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A szakképzés-politika fő törekvései és az elmúlt időszak jelentős fejlesztései.
2. Az Országos Képzési Jegyzék.
3. A Térségi Integrált Szakképző Központok.
4. A válság hatása a szakképzésre. Új prioritások a szakképzésben. A szakképzésről szóló törvény. Az új típusú szakmai és vizsga követelmények jellemzői.
5. A jogszabályi és intézményi keretek.
6. A szakmai alapképzés intézményi keretei.
7. Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács.
8. A kamarák szerepe a szakképzésben.
9. A szakmai továbbképzés intézményi kerete.
10. A tanulást, pályaválasztást és foglalkoztatást segítő tájékoztató és tanácsadó szolgáltatások.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt tanszék vezetője hagyja jóvá.