Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy célja lehetőséget adni a hallgatóknak arra, hogy egyéni vagy csoportos kutatást folytassanak a következő témakörök egyikében: érveléstechnika, meggyőzéstechnika, szervezeti kommunikáció, technológiafilozófia, tu-dományfilozófia és -történet, tudománykommunikáció, üzleti kommunikáció, válságkommunikáció. Ennek meg-felelően a tárgy további célja a hallgatók kutatási készségeinek fejlesztése a tudományos kérdésfeltevés és szak-irodalomkutatás, a kvalitatív és kvantitatív módszertanok kivitelezése, a következtetések levonása, valamint a tudományos eredmények prezentálása terén.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalomtudomány módszertani alapjaikat.
- Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyil-vánulásait és ezek következményeit.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kon-textusok használatára.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alap-fogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szem-lélettel megközelíteni.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálá-jának alkalmazására.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogal-mazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képvi-seli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfej-lesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Kommunikáció írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Oktatási segédanyagok a tárgy Moodle oldalán.
- Babbie, E. 1998. A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó.
- Dubey, U.K.B., Kothari, D.P. 2022. Research Methodology: Techniques and Trends. Taylor & Francis.
- Rezaul Islam, M., Khan, N.A., Baikady, R. 2022. Principles of Social Research Methodology. Springer.
- Veres Z., Hoffmann M., Kozák Á. 2006. Bevezetés a piackutatásba. Akadémiai Kiadó.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (kutatás): az oktatóval előre egyeztetett egyéni vagy csoportos kutatási feladat elvégzése. 2. Részteljesítmény értékelés (beszámoló): beszámoló az oktatóval előre egyeztetett egyéni vagy csoportos kutatásról (részeredmények, felmerülő problémák). B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: A vizsga elemei: 1. Szóbeli teljesítményértékelés: A félév során végzett kutatás összegző prezentációja.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (kutatás): 50
- 2. részteljesítmény értékelés (beszámoló): 20
- összesen: 70
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli teljesítményértékelés: 30
- összesen: 30
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A tantárgyból korábban szerzett aláírások és vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető évközi ered-mények 4 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86-90 |
Jó | 74-85 |
Közepes | 62-73 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSz. szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a részteljesítményértékelésekre | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása /önálló munka | 50 |
felkészülés a szóbeli teljesítményértékelésre | 24 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint. Sorszám Előadások témái 1. Bevezetés: a kurzus célja, a félév rendje, követelmények ismertetése. A tudományos kutatás alapjai. 2. A kutatási kérdés megfogalmazása 3. A módszertan kiválasztása 4. A módszertan kiválasztása 5. Szakirodalmi kutatás 6. Szakirodalmi kutatás 7. Beszámoló 8. A kutatás tervezésével kapcsolatos gyakorlat 9. A kutatás tervezésével kapcsolatos gyakorlat 10. A kutatás tervezésével kapcsolatos gyakorlat 11. Eredmények prezentálásának módja 12. Eredmények prezentálásának módja 13. Kurzusösszegzés, tanulságok
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bárdos Dániel | egyetemi adjunktus | bardos.daniel@gtk.bme.hu |
Csordás Hédi Virág | egyetemi adjunktus | csordas.hedi@gtk.bme.hu |
Bíró Gábor István | egyetemi docens | biro.gabor@gtk.bme.hu |
Danka István | egyetemi docens | danka.istvan@gtk.bme.hu |
Ecsediné Dr. Szabó Krsiztina | egyetemi adjunktus | szabo.krisztina@gtk.bme.hu |
Héder Mihály | habilitált egyetemi docens | heder.mihaly@gtk.bme.hu |
Karakas Alexandra | egyetemi adjunktus | karakas.alexandra@gtk.bme.hu |
Kutrovátz Gábor | habilitált egyetemi docens | kutrovatz.gabor@gtk.bme.hu |
Paksi Dániel | egyetemi adjunktus | paksi.daniel@gtk.bme.hu |
Ziegler Zsolt | egyetemi adjunktus | ziegler.zsolt@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.