I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Speciális kutatás
Azonosító
BMEGT41XXX2026-42
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Egres Dorottya
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
egres.dorottya@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.12.11.) az 581478/13/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.12.11-től.

Célkitűzések

A tárgy célja lehetőséget adni a hallgatóknak arra, hogy egyéni vagy csoportos kutatást folytassanak a következő témakörök egyikében: érveléstechnika, meggyőzéstechnika, szervezeti kommunikáció, technológiafilozófia, tu-dományfilozófia és -történet, tudománykommunikáció, üzleti kommunikáció, válságkommunikáció. Ennek meg-felelően a tárgy további célja a hallgatók kutatási készségeinek fejlesztése a tudományos kérdésfeltevés és szak-irodalomkutatás, a kvalitatív és kvantitatív módszertanok kivitelezése, a következtetések levonása, valamint a tudományos eredmények prezentálása terén.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalomtudomány módszertani alapjaikat.
  2. Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyil-vánulásait és ezek következményeit.
  3. Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kon-textusok használatára.
Képesség
  1. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alap-fogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  2. Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szem-lélettel megközelíteni.
  3. Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
  4. Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálá-jának alkalmazására.
  5. Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
  6. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogal-mazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
  7. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
  1. Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képvi-seli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
  2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfej-lesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  3. Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
  1. Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
  2. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
  3. Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
  4. Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  5. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Kommunikáció írásban és szóban.

Tanulástámogató anyagok

  • Oktatási segédanyagok a tárgy Moodle oldalán.
  • Babbie, E. 1998. A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó.
  • Dubey, U.K.B., Kothari, D.P. 2022. Research Methodology: Techniques and Trends. Taylor & Francis.
  • Rezaul Islam, M., Khan, N.A., Baikady, R. 2022. Principles of Social Research Methodology. Springer.
  • Veres Z., Hoffmann M., Kozák Á. 2006. Bevezetés a piackutatásba. Akadémiai Kiadó.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (kutatás): az oktatóval előre egyeztetett egyéni vagy csoportos kutatási feladat elvégzése. 2. Részteljesítmény értékelés (beszámoló): beszámoló az oktatóval előre egyeztetett egyéni vagy csoportos kutatásról (részeredmények, felmerülő problémák). B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: A vizsga elemei: 1. Szóbeli teljesítményértékelés: A félév során végzett kutatás összegző prezentációja.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (kutatás): 50
  • 2. részteljesítmény értékelés (beszámoló): 20
  • összesen: 70

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli teljesítményértékelés: 30
  • összesen: 30

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A tantárgyból korábban szerzett aláírások és vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető évközi ered-mények 4 félévig visszamenőleg fogadhatók el.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 86-90
74-85
Közepes 62-73
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSz. szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
felkészülés a részteljesítményértékelésekre 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása /önálló munka 50
felkészülés a szóbeli teljesítményértékelésre 24
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint. Sorszám Előadások témái 1. Bevezetés: a kurzus célja, a félév rendje, követelmények ismertetése. A tudományos kutatás alapjai. 2. A kutatási kérdés megfogalmazása 3. A módszertan kiválasztása 4. A módszertan kiválasztása 5. Szakirodalmi kutatás 6. Szakirodalmi kutatás 7. Beszámoló 8. A kutatás tervezésével kapcsolatos gyakorlat 9. A kutatás tervezésével kapcsolatos gyakorlat 10. A kutatás tervezésével kapcsolatos gyakorlat 11. Eredmények prezentálásának módja 12. Eredmények prezentálásának módja 13. Kurzusösszegzés, tanulságok

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bárdos Dániel egyetemi adjunktus bardos.daniel@gtk.bme.hu
Csordás Hédi Virág egyetemi adjunktus csordas.hedi@gtk.bme.hu
Bíró Gábor István egyetemi docens biro.gabor@gtk.bme.hu
Danka István egyetemi docens danka.istvan@gtk.bme.hu
Ecsediné Dr. Szabó Krsiztina egyetemi adjunktus szabo.krisztina@gtk.bme.hu
Héder Mihály habilitált egyetemi docens heder.mihaly@gtk.bme.hu
Karakas Alexandra egyetemi adjunktus karakas.alexandra@gtk.bme.hu
Kutrovátz Gábor habilitált egyetemi docens kutrovatz.gabor@gtk.bme.hu
Paksi Dániel egyetemi adjunktus paksi.daniel@gtk.bme.hu
Ziegler Zsolt egyetemi adjunktus ziegler.zsolt@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.