Programme: MA in Communication and Media Studies
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 0
Objectives
The aim of the course is to provide students with the opportunity to carry out individual or group research in one of the following areas: argumentation theory, persuasion techniques, organisational communication, philosophy of technology, philosophy and history of science, science communication, business communication, crisis communication. In line with this, the course will also aim to develop students' research skills in scientific problem-solving and literature research, the application of qualitative and quantitative methodologies, the drawing of conclusions and the presentation of scientific results.
Academic results
Knowledge
- Knowledge of the methodological foundations of social science.
- Knowledge of the relationship between science, education, society and the media, the various manifestations of this relationship and their consequences.
- Knowledge of the broader system of the discipline, the identification and recognition of links with related disciplines, the use of the opportunities offered by the broader system and the contexts in which it operates.
Skills
- In their professional vocabulary, they confidently use the vocabulary of the profession, the basic scientific concepts of the profession and the elements of the specialised vocabulary based on them.
- They have the ability to see things in a new way and to approach science and its environment from an interdisciplinary perspective.
- Ability to analyse, evaluate, synthesise conclusions and explanations in professional tasks.
- Ability to apply a range of techniques for the critical analysis and processing of information.
- Ability to engage in a lifelong learning process.
- Identify specific professional problems using a multi-faceted, interdisciplinary approach, and explore and apply the detailed theoretical and practical background necessary to solve them.
- By applying the theories and methods learnt, he/she identifies facts and basic relationships, organises and analyses, draws independent conclusions, makes critical observations, prepares proposals for decisions, and makes decisions in routine and partly unfamiliar contexts, both national and international.
Attitude
- Accepts and consistently embraces the diversity of social science thinking and authentically represents its perspectives in its wider and narrower contexts.
- He/she is open to critical self-evaluation, to various forms of professional development, to self-development methods of intellectual insight and seeks to develop himself/herself in these areas.
- Possesses a problem-oriented outlook and problem-solving thinking.
Independence and responsibility
- In his or her own professional environment, he or she develops a historically and politically coherent individual position that helps the development and awareness of himself or herself and his or her environment.
- He/she is autonomous, constructive and assertive in forms of cooperation within and outside the institution.
- Independently performs his/her work with critical evaluation and continuous correction of his/her activities.
- Participates responsibly in the development and justification of professional views.
- Assumes responsibility for his/her analyses, conclusions and decisions.
Teaching methodology
Written and oral communication.
Materials supporting learning
- Oktatási segédanyagok a tárgy Moodle oldalán.
- Babbie, E. 1998. A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó.
- Dubey, U.K.B., Kothari, D.P. 2022. Research Methodology: Techniques and Trends. Taylor & Francis.
- Rezaul Islam, M., Khan, N.A., Baikady, R. 2022. Principles of Social Research Methodology. Springer.
- Veres Z., Hoffmann M., Kozák Á. 2006. Bevezetés a piackutatásba. Akadémiai Kiadó.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (kutatás): az oktatóval előre egyeztetett egyéni vagy csoportos kutatási feladat elvégzése. 2. Részteljesítmény értékelés (beszámoló): beszámoló az oktatóval előre egyeztetett egyéni vagy csoportos kutatásról (részeredmények, felmerülő problémák). B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: A vizsga elemei: 1. Szóbeli teljesítményértékelés: A félév során végzett kutatás összegző prezentációja.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (kutatás): 50
- 2. részteljesítmény értékelés (beszámoló): 20
- összesen: 70
Percentage of exam elements within the rating
- szóbeli teljesítményértékelés: 30
- összesen: 30
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató. A tantárgyból korábban szerzett aláírások és vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető évközi ered-mények 4 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 86-90 |
Good | 74-85 |
Satisfactory | 62-73 |
Pass | 50-61 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSz. szabályozza.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a részteljesítményértékelésekre | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása /önálló munka | 50 |
felkészülés a szóbeli teljesítményértékelésre | 24 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint. Sorszám Előadások témái 1. Bevezetés: a kurzus célja, a félév rendje, követelmények ismertetése. A tudományos kutatás alapjai. 2. A kutatási kérdés megfogalmazása 3. A módszertan kiválasztása 4. A módszertan kiválasztása 5. Szakirodalmi kutatás 6. Szakirodalmi kutatás 7. Beszámoló 8. A kutatás tervezésével kapcsolatos gyakorlat 9. A kutatás tervezésével kapcsolatos gyakorlat 10. A kutatás tervezésével kapcsolatos gyakorlat 11. Eredmények prezentálásának módja 12. Eredmények prezentálásának módja 13. Kurzusösszegzés, tanulságok
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Bárdos Dániel | egyetemi adjunktus | bardos.daniel@gtk.bme.hu |
Csordás Hédi Virág | egyetemi adjunktus | csordas.hedi@gtk.bme.hu |
Bíró Gábor István | egyetemi docens | biro.gabor@gtk.bme.hu |
Danka István | egyetemi docens | danka.istvan@gtk.bme.hu |
Ecsediné Dr. Szabó Krsiztina | egyetemi adjunktus | szabo.krisztina@gtk.bme.hu |
Héder Mihály | habilitált egyetemi docens | heder.mihaly@gtk.bme.hu |
Karakas Alexandra | egyetemi adjunktus | karakas.alexandra@gtk.bme.hu |
Kutrovátz Gábor | habilitált egyetemi docens | kutrovatz.gabor@gtk.bme.hu |
Paksi Dániel | egyetemi adjunktus | paksi.daniel@gtk.bme.hu |
Ziegler Zsolt | egyetemi adjunktus | ziegler.zsolt@gtk.bme.hu |