Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tárgy célja megismertetni a hallgatókkal a válsághelyzetek kezelésének alapvető elméleteit és gyakorlati meg-oldásait, különös tekintettel a kommunikáció szerepére. A kurzus során szó lesz a különböző krízistípusokról, a válsághelyzetek kialakulásának okairól, valamint arról, hogyan lehet hatékonyan kommunikálni a szervezeten belüli és kívüli érintettekkel. Kiemelt figyelmet kapnak a válságkezelési stratégiák, a hiteles információközlés jelentősége, valamint a közösségi média hatása a kríziskommunikációra. A hallgatók gyakorlati példákon keresz-tül sajátítják el, hogyan készíthető fel egy szervezet a válsághelyzetekre, és hogyan kezelhetők a felmerülő kom-munikációs kihívások.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a társadalomtudomány módszertani alapjaikat.
- Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű meg-nyilvánulásait és ezek következményeit.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
- Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alap-fogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szem-lélettel megközelíteni.
- Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálá-jának alkalmazására.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogal-mazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
- Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képvi-seli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfej-lesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
- Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Kommunikáció írásban és szóban, esettanulmányok, szerepgyakorlatok.
Tanulástámogató anyagok
- Oktatási segédanyagok a tárgy Moodle oldalán.
- Barlai Róbert-Kővágó György (2004): Krízismenedzsment, kríziskommunikáció, Századvég Kiadó, Budapest.
- Bőhm Kornél (2019): „Sem megerősíteni, sem cáfolni…” Lépjünk túl a közhelyeken hatékony kríziskommu-nikációval! HVG Könyvek. Budapest.
- Bőhm Kornél (2015): Szó, szó, szó – de a veleje? Szómágia használata a közbeszédben és a kríziskommuniká-cióban. In. Jel-Kép: Kommunikáció, Közvélemény, Média (2) pp. 85-95. Elérhető: http://real.mtak.hu/123764/1/JelKep_2015_2_Bohm_Kornel.pdf.
- Császi Lajos (é.n.): Katasztrófák médiareprezentációja. Elérhető: http://www.publikon.hu/application/essay/194_1.pdf.
- Konczosné Szombathelyi Márta (2014): A megújuló hírnév. In. Marketing megújulás: Marketing Oktatók Klubja 20. Konferenciája előadásai. pp. 459-467. Elérhető: http://acta.bibl.u-szeged.hu/57682/1/marketing_megujulas_459-467.pdf.
- Marcsa Attila (2009): A vállalati reputációs tőke megóvása krízis idején. Vezetéstudomány – Budapest Mana-gement Review (40) pp. 30-35. Elérhető: http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3010/1/vt2009ksz30-35.pdf.
- Pintér Dániel Gergő (2015): Nyilvános önmegsemmisítés a gyakorlatban – A Gyermekrák Alapítvány válság-kommunikációjának PR-tanulságai. In. Jel-Kép: Kommunikáció, Közvélemény, Média (2) pp. 73-83. Elérhető: http://real.mtak.hu/123763/1/JelKep_2015_2_Pinter_Daniel_Gergo.pdf.
- Szabó Krisztina (2015): A szavak hatalma: A 2010-es vörösiszap-katasztrófa az üzenet befogadási folyamatok szemszögéből. In. Jel-Kép: Kommunikáció, Közvélemény, Média (2) pp. 25-43. Elérhető: https://communicatio.hu/jelkep/2015/2/JelKep_2015_2_Szabo_Krisztina.pdf.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH): a félév során a hallgatóknak 2 ZH-t kell megírniuk, me-lyeknek külön-külön is el kell érniük az elégséges szintet. 2. Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): Részvétel a 2x90 perces kötelező órai A és B gyakorlatokon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: A vizsga elemei: 1. Szóbeli teljesítményértékelés (részvizsga): Kiscsoportos szóbeli vizsga a helyszínen kiadott esettanulmány alapján
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
- összesen: 80
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli részvizsga: 20
- összesen: 20
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 60%-át elérje a hallgató. A tantárgyból korábban szerzett aláírások és vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető évközi eredmények 4 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86-90 |
Jó | 74-85 |
Közepes | 62-73 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Csak a két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (félévközi ZH) pótolható a kijelölt pótlási időpontig.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
vizsgafelkészülés | 14 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint. Sorszám Előadások témái 1. Bevezetés: a kurzus célja, a félév rendje, követelmények ismertetése. A kríziskommunikáció alapjai. 2. Megelőzés és felkészülés 3. Válságkezelés 4. Belső kommunikáció krízis esetén 5. Külső kommunikáció krízis esetén 6. A. Gyakorlat 7. 1. ZH 8. Újjáépítés krízis után. 9. Értékelés: kommunikáció, menedzsment, hatékonyság. 10. A krízis mint esély. A tanuló szervezet. 11. B. Gyakorlat 12. 2. ZH 13. Kurzusösszegzés, tanulságok.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Csordás Hédi Virág | egyetemi adjunktus | csordas.hedi@gtk.bme.hu |
Danka István | egyetemi docens | danka.istvan@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.