Programme: Work and Organizational Psychology
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The aim of the course is to prepare students to apply the methodology and tools of psychological assessment in selection and aptitude testing. As an outcome of the course, students will become familiar with the theoretical foundations and principles of psychological assessment and the principles relevant to psychological assessment. They will master the logic of psychological assessment and learn to practice questioning, selecting, applying, evaluating and providing feedback and even setting developmental goals in the context of aptitude testing. They will be introduced to modern assessment and evaluation procedures and will be able to try out digital versions of these procedures in their own experience. They will be able to interpret measurement from the perspective of a practitioner, contributing to the application of ethical rules of psychology in the use of assessment procedures.
Academic results
Knowledge
- Knows the basics of psychological measurement, the concepts and differences between psychological assessment and psychodiagnosis.
- Knows the types of psychological tests and questionnaires and indications for their use.
- Knows the possibilities of using digital tools to assess psychological abilities, competences and personality traits.
- Knows of the concepts and importance of reliability and validity.
Skills
- Able to design the process and tools of psychological assessment.
- Able to use tests and assessment procedures effectively in the aptitude testing process.
- Able to assess competences.
- Able to test mental abilities.
- Able to measure personality.
- Able to apply tests for effectiveness in the workplace.
Attitude
- Accepts, understands and represents the complexity of psychological phenomena.
- Recognises and respects the limits of professional competence.
- Open to expanding knowledge related to his/her field of expertise.
- Open and motivated to apply acquired knowledge.
- Collaborates with the instructor and peers to expand knowledge.
Independence and responsibility
- Expects and benefits from new knowledge.
- Actively participates in the learning process.
- Solves individual and group tasks responsibly and independently.
- Cooperates with peers in group work.
- Applies a systematic approach to thinking.
Teaching methodology
Lectures, classroom own experience, processing presentations, making presentations, peer exercises to deepen practice, individual (e-learning) assignments on Moodle, questionnaires, methodological materials, use of IT tools and techniques, pair and group work in class and out-of-class.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Allworth, E., & Passmore, J. (2008). Using psychometrics and psychological tools in coaching. Psychometrics in coaching: Using psychological and psychometric tools for development, 7-24.
- Jarden, A., & Jarden, R. (2016). Positive psychological assessment for the workplace. The Wiley Blackwell Handbook of the Psychology of Positivity and Strengths‐Based Approaches at Work, 415-437.
- Kaiser, R. B., & Chamorro-Premuzic, T. (2019). Integrating personality assessment with 360 feedback in leadership development and coaching.
- Kumar, A. (2021). 360 DEGREE FEEDBACK: A LITERATURE REVIEW. Weser Books, 52.
- Perczel-Forintos Dóra (2018) Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában. Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió, Budapest
- Rózsa Sándor, Nagybányai Nagy Olivér, Oláh Attila (2006). A pszichológiai mérés alapjai. A pszichológi-ai mérés alapjai: Elmélet, módszer és gyakorlati alkalmazás (niif.hu)
- 75 papír-ceruza teszt. Animula Kiadó. https://animula.hu/konyv/75-papir-ceruza-teszt
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Elméleti összefoglaló dolgozat (házi dolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi fel-adat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg. A dolgozat saját élmény alapú, melyről a hallgatók prezentáció formájában be is számolnak.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- aktív részvétel : 25
- házi dolgozat : 25
- prezentáció készítése, és az alapján saját élmény ismertetése: 50
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 85-94% |
Good | 75-84/ |
Satisfactory | 65-74% |
Pass | 50-64% |
Fail | 0-49% |
Retake and late completion
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 22 |
beadandó elkészítése | 30 |
adott eszközről saját élmény szerzése | 15 |
vizsgafelkészülés (prezentáció előkészítése) | 23 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.11.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Füzér Gábor | Megbízott elóadó | gabor.fuzer@asystems.as |
Székely Gábor | Megbízott elóadó | gabor.szekely@profiles.hu |
Németh Zita | Megbízott elóadó | neemeth@t-online.hu |
Puskár Ildikó | Megbízott elóadó | puskar.ildiko@hdteam.hu |
Kő Natasa | Megbízott elóadó | konat31@gmail.com |