Szak: Munka és szervezet szakpszichológus
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatókat felkészítse a pszichológiai értékelés (psychological assessment) módszertaná-nak és eszköztárának alkalmazására a kiválasztás, az alkalmasságvizsgálat tekintetében. A kurzus eredménye-ként a hallgatók megismerkednek a pszichológiai mérés elméleti alapjaival és alapelveivel, valamint a pszicholó-giai mérés szempontjából releváns alapelvekkel. Elsajátítják a pszichológiai értékelés logikáját, és az alkalmasságvizsgálat kontextusában megtanulják gyakorolni a kérdésfelvetést, eszközök kiválasztását, alkalma-zását, értékelését és a visszajelzés nyújtást, illetve akár a fejlődési célok meghatározását. Modern felmérő és érté-kelő eljárásokat ismernek meg, azok digitális változatait saját élményben ki is próbálhatják. Képessé válnak a mérés gyakorló szakember szemszögéből való értelmezésére, hozzájárulva a pszichológia etikai szabályainak alkalmazására a felmérő eljárások alkalmazása során.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pszichológiai mérés alapjait, a pszichológiai értékelés és a pszichodiagnosztika fogalmát, kü-lönbségét.
- Ismeri a pszichológiai tesztek és kérdőívek típusait, és alkalmazásának indikációját.
- Ismeri a digitális eszközök alkalmazásának lehetőségeit a pszichológiai képességek, kompetenciák és személyiségjellemzők megismerése során.
- Ismeri a reliabilitás és a validitás fogalmát, jelentőségét.
Képesség
- Képes a pszichológiai értékelés folyamatának és eszköztárának megtervezésére.
- Képes a tesztek, a felmérő eljárások hatékony alkalmazására az alkalmasságvizsgálat folyamatában.
- Képes a kompetenciák felmérésére.
- Képes a mentális képességek tesztelésére.
- Képes a személyiségmérésre.
- Képes a tesztek munkahelyi hatékonyság érdekében való alkalmazására.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- A szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlás, saját élmény szerzése, prezentációk feldolgozása, prezentáció készítése, élménybe-számoló, peer feladatok a gyakorlatok mélyítésére, egyéni (e-learning) feladat a Moodle felületen, kérdőívek, módszertani anyagok, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai és tanórán kívüli feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Allworth, E., & Passmore, J. (2008). Using psychometrics and psychological tools in coaching. Psychometrics in coaching: Using psychological and psychometric tools for development, 7-24.
- Jarden, A., & Jarden, R. (2016). Positive psychological assessment for the workplace. The Wiley Blackwell Handbook of the Psychology of Positivity and Strengths‐Based Approaches at Work, 415-437.
- Kaiser, R. B., & Chamorro-Premuzic, T. (2019). Integrating personality assessment with 360 feedback in leadership development and coaching.
- Kumar, A. (2021). 360 DEGREE FEEDBACK: A LITERATURE REVIEW. Weser Books, 52.
- Perczel-Forintos Dóra (2018) Kérdőívek, becslőskálák a klinikai pszichológiában. Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió, Budapest
- Rózsa Sándor, Nagybányai Nagy Olivér, Oláh Attila (2006). A pszichológiai mérés alapjai. A pszichológi-ai mérés alapjai: Elmélet, módszer és gyakorlati alkalmazás (niif.hu)
- 75 papír-ceruza teszt. Animula Kiadó. https://animula.hu/konyv/75-papir-ceruza-teszt
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. B. Elméleti összefoglaló dolgozat (házi dolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi fel-adat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg. A dolgozat saját élmény alapú, melyről a hallgatók prezentáció formájában be is számolnak.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel : 25
- házi dolgozat : 25
- prezentáció készítése, és az alapján saját élmény ismertetése: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 85-94% |
Jó | 75-84/ |
Közepes | 65-74% |
Elégséges | 50-64% |
Elégtelen | 0-49% |
Javítás és pótlás
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 22 |
beadandó elkészítése | 30 |
adott eszközről saját élmény szerzése | 15 |
vizsgafelkészülés (prezentáció előkészítése) | 23 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Füzér Gábor | Megbízott elóadó | gabor.fuzer@asystems.as |
Székely Gábor | Megbízott elóadó | gabor.szekely@profiles.hu |
Németh Zita | Megbízott elóadó | neemeth@t-online.hu |
Puskár Ildikó | Megbízott elóadó | puskar.ildiko@hdteam.hu |
Kő Natasa | Megbízott elóadó | konat31@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.